Helsingin kaupunki

Esityslista

24/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/4

 

16.08.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Hämeentien yms. liikennesuunnitelmaan liittyvästä valtuuston toivomus-ponsista, joissa painotetaan jalankulkijaystävällisyyden ja näkövammaisten huomioon ottamista (b-asia)

HEL 2016-005462 T 00 00 03

Hankenumero 5264_52

Lausuntoehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Kaupunginvaltuuston 27.4.2016 hyväksymä Hämeentien liikennesuunnitelma perustuu strategiaohjelman mukaiseen Helsingin liikkumisen kehittämisohjelmaan (LIIKE). Toivomusponsien mukaisesti jalankulun tarpeiden huomioon ottaminen ja liikenneturvallisuus ovat suunnittelun keskeisiä lähtökohtia.

Nykyisellään Hämeentie ei ole houkutteleva jalankulkuympäristönä. Kävelijät kokevat haitoiksi huonon ilmanlaadun, melun, jalkakäytävän vieressä ajavat bussit, jalkakäytäväpyöräilyn ja jalkakäytäville pysäköivät autot. Katua ylittävät suojatiet ovat pitkiä eikä kaikissa ylityksissä ole välisaarekkeita. Hyväksytyn suunnitelman mukaan jalkakäytäviä levennetään, ajoratoja kavennetaan, pysäköinti poistetaan jalkakäytäviltä ja huoltoliikenteelle rakennetaan selkeät järjestelyt. Bussien ajokaistan ja jalkakäytävän väliin tuleva 2,5 metriä leveä pyörätie parantaa myös jalankulun miellyttävyyttä ja jalankulkijoiden turvallisuuden tunnetta.

Kaikki kadunylityskohdat ovat nykyään valo-ohjattuja. Liikennevaloilla ei kuitenkaan voida täysin estää jalankulkijoiden onnettomuuksia. Vuosina 2009-2013 Hämeentiellä Hakaniemen ja Kurvin välillä on sattunut kaikkiaan 24 henkilövahinko-onnettomuutta, joista jalankulkijoille kymmenen ja pyöräilijöille kuusi. Jalankulkijoiden onnettomuuksista 8/10 on sattunut raitiotiepysäkin yhteydessä, mutta tapauskertomusten mukaan vain kahdessa onnettomuudessa jalankulkija on yrittänyt ehtiä raitiovaunuun. Viidessä tapauksessa jalankulkija on ollut päihtynyt ja kuudessa jalankulkija on kulkenut päin punaista. Kahdessa tapauksessa valot eivät olleet toiminnassa eli autoilija oli vastuullinen. Yhdessä tapauksessa raitiovaunun kuljettaja ei onnistunut lehtikelin vuoksi pysäyttämään S-valon palaessa.

Ajokaistojen vähentäminen ja välikorokkeiden rakentaminen mahdollistavat liikennevalojen poiston osasta risteyksiä. Välikorokkeet ja kapeampi ajorata vähentävät kadun estevaikutusta ja selkeyttävät kadun ylittämistä. Sivukatujen kääntymissuunnat ja liikennemäärät vähentyvät, mikä helpottaa liikenteen havainnointia, poistaa konfliktipisteitä ja pienentää onnettomuusriskiä. Myös pysäkeillä on enemmän tilaa, mikä parantaa matkustajien turvallisuutta. Liikennevalottomilla suojateillä vastuu turvallisuudesta on selkeämmin liikenteen osapuolilla itsellään. Rauhallinen ja mittakaavaltaan inhimillinen katuympäristö antaa nykyistä paremmat mahdollisuudet muun liikenteen havainnointiin ja toisten huomaamiseen.

Liikennevalojen mukana poistuvat myös näkövammaisten kadunylitystä turvaavat ääniopasteet, joten kyseisten suojateiden jatkosuunnittelussa on huolehdittava näkövammaisten turvallisuudesta muilla keinoin.

Hämeentie on esteettömyysluokitukseltaan erikoistasoa, mikä merkitsee korkeita laatuvaatimuksia katusuunnitelmalle, suunnitelman toteutukselle ja kadun ylläpidolle. Rakennusviraston tyyppipiirustusten mukaan erikoistason alueilla käytetään suojateiden yhteydessä varoitusalueita eli vaaleaa kivipintaa.  Tyyppipiirustusten päivitystyössä on ollut mukana Näkövammaisten keskusliiton edustaja. Kaupunkisuunnitteluvirasto varmistaa lisäksi, että Hämeentien katusuunnittelun edetessä suojatiejärjestelyjen yksityiskohdista keskustellaan näkövammaisten järjestöjen kanssa. 

Esittelijän perustelut

Valtuuston toivomusponnet

Valtuusto edellyttää, että jatkovalmistelussa huomioidaan jalankulkijaystävällisyys. (Asko-Seljavaara Sirpa)

Hyväksyessään kaavan valtuusto edellyttää, että jatkosuunnittelussa tulee selvittää liikenneturvallisuus myös näkövammaisten osalta. Muutostöiden myötä liikennevaloja poistetaan, joten myös näkövammaisten turvallisuus tulee huomioida. (Muttilainen Sami)

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia pyytää asiasta kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnon 30.9.2016 mennessä

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Leena Silfverberg, toimistopäällikkö, puhelin: 310 37091

leena.silfverberg(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37409

 

FI02012566