Helsingin kaupunki

Esityslista

22/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Akp/1

 

14.6.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kaupunkisuunnittelulautakunnan esitys Raide-Jokerin teknisten asemakaavaksi ja asemakaavan muutokseksi (nro 12400) (a-asia)

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Ksv 4724_1

Esitysehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta esittää

        14.6.2016 päivätyn 36. kaupunginosan (Viikki) katualueen ja 45. kaupunginosan (Vartiokylä) katualueen asemakaavaehdotuksen ja 29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29007 tontin 2, korttelin 29104 tontin 12, korttelin 29154 tontin 2 sekä katu- ja puistoalueiden, 36. kaupunginosan (Viikki) katu-, suojaviher- ja lähivirkistysalueiden, 43. kaupunginosan (Herttoniemi) suojaviheralueen, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45060 tonttien 3 ja 4, korttelin 45180 tontin 1, korttelin 45196 tontin 20 ja osan tontista 15, korttelin 45197 osan tontista 3, korttelin 45200 tonttien 6 ja 15 sekä katu-, puisto-, rautatie ja lähivirkistysalueiden asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 (1 – 4) hyväksymistä.

Samalla lautakunta päättää

        asettaa ehdotuksen nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti
 

        antaa vuorovaikutusraportin mukaiset vastineet esitettyihin mielipiteisiin
 

        että kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
 

        valtuuttaa kaupunkisuunnitteluviraston tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä

Tiivistelmä

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Oulunkylän ja Pitäjänmäen kautta Espoon Keilaniemeen kulkeva pikaraitiotieyhteys. Raideyhteys korvaa runkobussilinjan 550:n, jonka kapasiteetti ei riitä vastaamaan kasvavaa matkakysyntää.

Raide-Jokerin tavoitteena on kestävän liikkumisen edistäminen ja seudun poikittaisen joukkoliikenteen kuljetuskapasiteetin ja palvelutason parantaminen sekä täydennysrakentamisen edistäminen.

Raide-Jokerin tekniset asemakaavat ja asemakaavamuutokset ovat pikaraitiotielinjan vaatimia katualueiden laajennuksia puistoalueille tai tonteille. Katualueiden laajennuksia on 12 kohdassa Raide-Jokerin radan varrella: Haagassa, Viikissä, Herttoniemessä ja Vartiokylässä. Raide-Jokerin teknisten kaavamuutosten tavoitteena on mahdollistaa Raide-Jokerin toteutus.

Teknisten kaavojen ja kaavamuutosten sijainnit Helsingissä Raide-Jokerin linjan varrella.

Katualueiden laajennukset kohdittain:

  1. Pikaraitiotie kulkee Vihdintien kiertoliittymän läpi ja puistoaluetta muutetaan katualueeksi. Vihdintien rinnakkaiskadun liittymä Eliel Saarisen tielle siirtyy pysäkkijärjestelyiden vuoksi noin 45 metriä koilliseen. Uusi väliaikainen liittymä kaavoitetaan katualueeksi nykyiselle puistoalueelle. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueilla.
     
  2. Eliel Saarisen tien ja Loja Saarisen polun risteyksessä katujärjestelyt ulottuvat opetustoimintaa (YO/s) palvelevien rakennusten korttelin 29007 tontin 2 puolelle 1,5 metriä. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueella.
     
  3. Eliel Saarisen tiellä Aino Ackten tien risteyksestä Maria Jotunin tien risteykseen katualue laajenee puistoalueelle (VP) pohjoiseen noin kahdeksan metrin leveydeltä. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueella.
     
  4. Eliel Saarisen tien katualue laajenee Nuijamiestentien risteyksessä toimistorakennusten (KT) korttelin 29104 tontille 12 vaihdellen noin kolmen ja puolen metrin ja viiden ja puolen metrin välillä. Risteyksen pohjoispuolella Eliel Saarisen tien katualue laajenee Walentin Chorellin tien risteyksessä toimistorakennusten korttelialueen 29154 tontille 2 noin viisi metriä. Korttelin 29104 tontti 12 on yksityisessä omistuksessa. Helsingin kaupunki omistaa korttelin 29154 tontit 2 ja 3 sekä kaavamuutosalueen katualueet.
     
  5. Viikissä Raide-Jokeria varten on Lahdenväylän kohdalla rakennettava uusi silta. Kauttakulku- tai sisääntulotien suoja- ja näkemäalueen (LT-alue) eritasomerkintää (e) laajennetaan nykyisestä kiilamaisesti pohjoiseen pisimmillään noin 66 metriä Viikinportinkadun suuntaisesti. Lahdenväylä on valtion omistuksessa, muuten muutosalueet ovat kaupungin omistuksessa.
     
  6. Viikintien ja Pihlajamäentien kiertoliittymän kohdalla katualuetta on levitettävä enimmillään noin kahdeksan metriä Raide-Jokerin linjauksen vuoksi Viikintien eteläpuoleiselle pellolle. Maa-alueelle laaditaan asemakaava. Senaattikiinteistöt ja Helsingin Yliopisto omistavat maan muutosalueella.
     
  7. Raide-Jokeria varten laaditaan asemakaava ja asemakaavanmuutos Viikintien eteläpuoliselle maa-alueelle noin 15 metrin leveydeltä Koetilankujan risteyksestä Viilarintien risteykseen. Viikintien ja Viilarintien kiertoliittymän kohdalla voimassa olevan asemakaavan katualuetta on levitettävä suojaviheralueelle enimmillään kuusi metriä. Helsingin kaupunki omistaa maan kaava- ja kaavamuutosalueilla.
     
  8. Myllypurossa Viilarintien länsipäädyn katualue on osittain asemakaavoittamaton. Katualueelle on tehtävä asemakaava ja asemakaavanmuutos katualuetta varten. Alueelle varataan noin 40 metrin levyinen katutila, jotta alueelle saadaan mahtumaan katupuita. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueella.
     
  9. Viilarintien ja Holkkitien risteyksen kohdalla katualuetta on levennettävä Raide-Jokerin linjauksen vuoksi teollisuus- ja varastorakennusten (T) korttelin 45200 tontin 6 kohdalla Viilarintien suuntaisesti noin 67 metrin matkalta kiilamaisesti enimmillään noin 12 metriä. Korttelin 45200 tontit 6 ja 15 yhdistetään yhdeksi tontiksi. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueella.
     
  10. Viilarintie ja Varikkotien risteyksessä katualue laajenee Varikkotien suuntaisesti rivitalojen tai muiden kytkettyjen rakennusten (AR) korttelin 45197 tontille 3 noin 20 metrin leveydeltä. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueella.
     
  11. Varikkotien ja Ratasmyllyntien risteyksessä Raide-Jokerin katujärjestelyt ulottuvat yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten alueelle (ET), korttelin 45196 tonttien 15 ja 20 puolelle enimmillään noin 12 metriä. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueella.
     
  12. Varikkotien ja Raaseporintien risteyksessä katualuetta on levennettävä korttelin 45060 asuinrivitalotonttien (AR) 3 ja 4 sekä lähivirkistysalueen (VL) kohdalla. Katualue laajenee tontin puolelle kiilamaisesti leventyen länteen enimmillään noin 11,5 metriä. Lähivirkistysalueelle katujärjestelyt ulottuvat Varikkotien suuntaisesti noin neljän metrin leveydeltä kiilamaisesti kaventuen länteen. Tontille 3 osoitetaan korvaava maa-alue lähivirkistysalueen puolelta. Katualue laajenee myös urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueelle (YU), korttelin 45180 tontille 1 noin kaksi metriä. Helsingin kaupunki omistaa maan muutosalueilla.

Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.

Esittelijän perustelut

Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden, oikeus-vaikutteisen yleiskaavan ja Pohjois-Haagan itäosan osayleiskaavan mukainen sekä edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista.

Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin uuden yleiskaavaehdotuksen mukainen.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Selvitys alueen oloista, rakennuskannasta ja muista ympäristö-ominaisuuksista on kuvattu kaavaselostuksen kohdassa "Ase-makaavan kuvaus" kunkin aiheen kohdalla.

Suunnittelun vaiheet ja vuorovaikutus

Viranomaisyhteistyö

Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä seuraavien viranomaistahojen kanssa:

        Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)

        Museovirasto

        Helen Oy

        Helen Sähköverkko Oy

        Gasum Oy

        Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)

        Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto

        Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL) Raitio- ja metroliikenne

        kaupunginmuseo

        kiinteistövirasto

        pelastuslaitos

        rakennusvalvontavirasto

        rakennusvirasto

        ympäristökeskus

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman (20.4.2015) osalta Gasumin kannanotto kohdistui sähköisten vaikutusten selvittämiseen maakaasun siirtoputkiston läheisyydessä. Helen Oy:n kannanotto kohdistui jatko-suunnittelussa huomioitaviin siirto- ja muutostarpeisiin. Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL), Raitio- ja metroliikenteen kannanotto kohdistui pikaraitiotien liikennöintiin ja ympäristöhäiriöiden huomioimiseen suunnittelussa. Museoviraston ja Helsingin kaupunginmuseon välisen yhteistyösopimuksen perusteella Helsingin kaupunginmuseo totesi, ettei muutosalueiden kohdalla sijaitse kiinteitä muinaisjäännöksiä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n kannanotto kohdistui vesihuollon huomioimiseen suunnittelussa. Rakennusviraston kannanotto kohdistui Raide-Jokerihankkeen kokonaiskuvan muutostarpeisiin yleisillä alueilla. Ympäristökeskuksen kannanotto kohdistui luontokohteiden inventointiin Vihdintien kiertoliittymän muutosalueella. Pelastuslaitoksella, Rakennusvalvontavirastolla, Kiinteistöviraston tonttiosastolla ja geoteknisellä osastolla ei ole asiassa huomautettavaa.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa sekä valmisteluaineistoa (20.4.2015) koskevissa viranomaisten kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että on järjestetty virastojen ja hallintokuntien yhteinen neuvottelu kaavatyön yhteydessä. Esille nousseet asiat huomioidaan jatkosuunnittelussa.

Päivitetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman (15.4.2016) osalta Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) kannanotto puolsi hanketta ja totesi, ettei Lahdenväylän ylittävästä sillasta saa aiheutua haittaa Lahdenväylälle. Museoviraston ja Helsingin kaupunginmuseon välisen yhteistyösopimuksen perusteella Helsingin kaupunginmuseo lausuu asiasta. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) puolsi hanketta kannanotossaan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY:n kannanotto kohdistui vesihuollon huomioimiseen suunnittelussa.

Esille nousseet asiat huomioidaan jatkosuunnittelussa.

Vastineet kannanottoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Kannanotot ja vuorovaikutusraportti ovat liitteenä.

Mielipiteet

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa (20.4.2015) koskevia mielipidekirjeitä saapui 6 kpl. Lisäksi suullisia mielipiteitä on esitetty asukastilaisuudessa ja puhelimitse.

Mielipiteet kohdistuivat Lahdenväylän sillan hyödyntämiseen, Raide-Jokerin hankesuunnitelman jatkosuunnitteluun ja toteutukseen.

Mielipiteiden huomioiminen kaavatyössä on esitetty tarkemmin selostuksessa.

Päivitettyä osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa (15.4.2016) koskevia mielipidekirjeitä saapui 7 kpl. Mielipiteet kohdistuivat Viilarintien pohjoisosan kohdalla luontoarvoihin, Raide-Jokerin hankesuunnitelman jatkosuunnitteluun ja toteutukseen.

Mielipiteiden huomioiminen kaavatyössä on esitetty tarkemmin selostuksessa.

Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Mielipidekirjeet sekä vuorovaikutusraportti ovat liitteenä.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset sisältyvät Raide-Jokerin hankesuunnitelman kustannusarvioon.

Jatkotoimenpiteet

Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:

        Helen Oy

        Helen Sähköverkko Oy

        Gasum Oy

        Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)

        Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)

        Liikennevirasto

        Museovirasto

        Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)

        Liikenteen turvallisuusvirasto / Trafi Tieliikenne

        Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL) Raitio- ja metroliikenne

        asuntotuotantotoimisto (ATT)

        kaupunginmuseo

        kiinteistövirasto

        liikuntavirasto

        opetusvirasto

        pelastuslautakunta

        rakennusvalvontavirasto

        rakennusvirasto

        ympäristökeskus

        sekä muut mahdolliset tahot.

Kaavaehdotus koskee sekä valtion että kaupungin ylläpitämään kiinteistörekisteriin kuuluvia alueitta. Asia on kerrottu tarkemmin selostuksen kohdassa kiinteistörekisteri.

Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.

Esittelijä

asemakaavapäällikkö

Olavi Veltheim

Lisätiedot

Pia Sjöroos, projektipäällikkö, maankäyttö, puhelin: 310 37281

pia.sjoroos(a)hel.fi

Jenni Aalto, suunnittelija, maankäyttö, puhelin: 310 37225

jenni.aalto(a)hel.fi

Lauri Kangas, projektipäällikkö, liikenne, puhelin: 310 37455

lauri.kangas(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Ilmakuvat 1-12

3

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 kartta (1/4), päivätty 14.6.2016

4

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 kartta (2/4), päivätty 14.6.2016

5

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 kartta (3/4), päivätty 14.6.2016

6

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 kartta (4/4), päivätty 14.6.2016

7

Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 selostus, päivätty 14.6.2016

8

Tilastotiedot

9

Vuorovaikutusraportti 14.6.2016 ja asukastilaisuuksien, Jokerimessujen yhteenveto (12., 19 ja 28.5.2015) muistio

10

Mielipidekirjeen lähettäneet -luettelo

11

Mielipidekirjeet

12

Osa päätöshistoriaa

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ne mielipiteensä esittäneet, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 8
Liite 9

Tiedoksi

Kaupunginkanslia/Rämö, Hakola

HKL-liikelaitoksen johtokunta/Ville Lehmuskoski

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37409

 

FI02012566