Helsingin kaupunki

Esityslista

22/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Akp/1

 

14.6.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Rakennusvirasto 4.6.2015

HEL 2015-002627 T 10 03 03

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1206-00/15 (Raide-Jokeri) 5.6.2015 mennessä.

Rakennusvirasto kaipaa kokonaiskuvaa Raide-Jokerihankkeen aiheuttamista muutostarpeista yleisille alueilla, jotka eivät näy tässä Raide-Jokerin teknisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa. Rakennusvirasto on huolestunut Raide-Jokerihankkeen kaupunkikuvallisesta ja toiminnallisesta kokonaistarkastelusta. Muun muassa hulevesiin ja jalankulun ja pyöräilyn reitteihin liittyvät verkostotarkastelut tulee huomioida koko Raide-Jokerihankkeen vaikutusalueella.

Rakennusvirasto pyytää Raide-Jokerihankkeesta ja siihen sisältyvistä asemakaavamuutostarpeista sekä hankesuunnittelusta esittely- ja yhteistyötapaamista Raide-Jokerihankkeeseen osallistuvien aluearkkitehtien ja liikennesuunnittelijoiden sekä työssä mukana olevan suunnittelukonsultin kesken.

Lisätiedot

Anni Tirri, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38335

anni.tirri(a)hel.fi

Petri Arponen, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38440

petri.arponen(a)hel.fi

Silja Hurskainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

silja.hurskainen(a)hel.fi

Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838

nina.mouhu(a)hel.fi

Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857

jere.saarikko(a)hel.fi

 

Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 27.5.2015

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Kaupunkisuunnitteluvirasto 20.4.2015

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1206-00/15, joka koskee Raide-Jokerin teknisiä asemakaavoja ja asemakaavamuutoksia. Kaupunginmuseo lausuu asiasta kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä –Raide-Jokeria. Raide-Jokeri on suunniteltu kulkemaan pääosin omalla väylällä erillään muusta liikenteestä. Vuonna 2015 tehtävän hankesuunnitelman ja päätöksenteon tueksi valmistellaan samaan aikaan linjan vaatimat tekniset asemakaavat ja asemakaavamuutokset. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma koskee 10 pientä aluetta. Näiden kohdalla ei sijaitse kiinteitä muinaisjäännöksiä, joten niiden osalta ei ole mitään estettä teknisille asemakaavoille ja asemakaavamuutoksille.

Kaupunginmuseolla ei ole muuta huomautettava osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan ja teknisistä asemakaavoista ja asemakaavamuutoksista.

Lisätiedot

Markku Heikkinen, tutkija, puhelin: +358 9 310 71552

markku.heikkinen(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) HKL-Infrapalvelut 28.4.2015

HEL 2015-002627 T 10 03 03

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt HKL:ltä lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta nro 1206-00/15, Raide-Jokerin tekniset asemakaavat ja asemakaavanmuutokset. Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä (Raide-Jokeria), joka on suunniteltu kulkevaksi pääosin omalla väylällään erillään muusta liikenteestä, millä varmistetaan raitiovaunujen nopea ja häiriötön kulku. Vuonna 2015 tehtävän hankesuunnitelman ja päätöksenteon tueksi valmistellaan samaan aikaan linjan vaatimat tekniset asemakaavat ja asemakaavamuutokset.

Suunnittelualueen sijainnit ovat Raide-Jokeri -linjan osuuksilla seuraavat: Vihdintien kiertoliittymä, Eliel Saarisen ja Aino Ackten tien risteys, Eliel Saarisen tien ja Nuijamiestentien risteys, Maaherrantie Veräjämäessä, Lahdenväylän silta, Viikintie, Viilarintien ja Holkkitien risteys, Varikkotien ja Ratasmyllyntien risteys sekä Varikkotien ja Raaseporintien risteys. Suunnittelun tavoitteena on pääosin leventää katualueita ja rakentaa Lahdenväylälle uusi silta. Teknisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten tarkoituksena on mahdollistaa Raide-Jokerin suunnittelun jatkaminen rahoituspäätöksen jälkeen.

HKL:n kantana on, että pikaraitiotie tulee sijoittaa omalle väylälleen ja sille tulee myös taata esteetön kulku. Liikennöintiolosuhteet pitää tehdä niin, että valo-ohjaamaton vasemmalle kääntyminen raitiotien yli on estetty. Jalankulkijoiden suojateitä tulee osoittaa harkiten raitiotieradan yli ja vain sellaisiin kohtiin, jossa se ei hidasta raitiovaunun kulkua. Liikennelaitos muistuttaa, että pikaraitioliikenne aiheuttaa melu- ja tärinähaittoja, jotka tulee huomioida suunnittelussa.

Kaavoituksen raitiotiesuunnittelussa tulee jatkossa käyttää valmistumassa olevaa Ksv:n ja HKL:n yhteistä raitioteiden suunnitteluohjetta. Pikaraitiotien mitoituksessa tulee noudattaa pikaraitiotien suunnitteluperiaatteita.

Lisätiedot

Jaakko Laurila, projekti-insinööri, puhelin: 310 22691

jaakko.laurila(a)hel.fi