Helsingin kaupunki | Esityslista | 22/2016 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/3 | |
| 14.6.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Suojateiden turvallisuustoimenpiteiden priorisoinnin periaatteet (a-asia)
Pöydälle 07.06.2016
HEL 2016-005862 T 08 00 00
Hankenumero 0862_5
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä suojateiden turvallisuustoimenpiteiden priorisoinnin periaatteet liikennesuunnitelmien lähtökohdaksi.
Esittelijän perustelut
Helsingin pää- ja kokoojakatujen suojateiden turvallisuuden tila on herättänyt huolta niin viranomaisten kuin asukkaidenkin keskuudessa. Suojateiden turvallisuuden parantaminen on yksi Helsingin Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toimenpiteistä. Kaupunginhallitus käsitteli kehittämisohjelmaa 5.10.2015. Helsingin keskusta-alueiden jalankulun tutkimusohjelmassa (muistio 11.6.2014) on myös esitetty selvitystä keskusta-alueiden suojateiden turvallisuudesta. Tällä työllä on pyritty vastaamaan molempien toimenpiteiden tavoitteeseen jalankulun turvallisuuden parantamisesta.
Työ on jakautunut kolmeen osavaiheeseen. Suojateiden arviointikriteerien määrittämiseksi on käyty läpi kotimaista ja kansainvälistä suojateiden suunnitteluohjeistusta ja -tutkimusta. Kesällä 2015 tehtiin pääkatujen suojateillä kartoituksia kriteerijoukon testaamiseksi. Ohjeistuksen, tutkimusten ja kerätyn tiedon perusteella määritettiin arvioinneissa käytettäväksi kymmenen keskeisimmin jalankulkijan turvallisuuteen vaikuttavan kriteerin joukko. Kriteerien joukko kattaa sekä liikenneteknisiä että olosuhdetekijöitä.
Arviointikriteerit palvelevat suunnittelijaa esim. arvioitaessa kohdetta, josta on tullut asukaspalautetta. Kriteerien avulla saa käsityksen siitä, montako tekijää on kriittisellä punaisella alueella ja toisaalta, mihin asukaspalautteissa esiin nousseisiin eri kohteisiin tulisi kiireisimmin kohdistaa toimenpiteitä.
Suojateiden kartoituksen edetessä saadaan kattava taustatietopankki ja kaupungin laajuinen arviointi kiireellisimmistä kohteista pää- ja kokoojakaduilla. Priorisoinnissa esiin nousevissa kohteissa tehdään jatkoselvityksiä ja mm. lasketaan ylittäjien määrää ja arvioidaan suojatien tarve sekä mahdolliset toimenpiteet. Mahdollisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi liikennejärjestelyjen puutteiden korjaaminen, kuten keskisaarekkeiden rakentaminen, havaittavuuden parantaminen, poikkileikkauksen kaventaminen tai ajonopeuksien rakenteellinen hidastaminen. Jos voidaan osoittaa toimivat kävely-yhteydet ilman vaaralliseksi arvioitua suojatietä, sen poistaminen on myös perusteltu vaihtoehto toimenpiteenä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Hanna Strömmer, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37106
hanna.strommer(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valo-ohjaamattomien suojateiden priorisoinnin periaatteet |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
| |||