Helsingin kaupunki | Esityslista | 22/2016 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/4 | |
| 14.06.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
4
Länsisataman liikenneyhteyksien parantamistoimenpiteet (a-asia)
HEL 2016-003394 T 08 00 00
Hankenumero 0923_26
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6579-2 mukaisen Länsisatamankadun ja Salmisaarenkadun liikennesuunnitelman.
Tiivistelmä
Länsisatamankadun ja Salmisaarenkadun kaistajärjestelyitä muutetaan siten, että Länsisatamasta ja Jätkäsaaresta poispäin menevän liikenteen kapasiteettia lisätään. Pyöräliikenteen verkkoa tehdään jatkuvammaksi ja jalankulkijoiden erottelua pyöräliikenteestä lisätään molempien turvallisuuden parantamiseksi. Liikennejärjestelyiden kustannusarvio on yhteensä noin 1,0 M€.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 3.11.2015 merkitä tiedoksi Länsisataman liikenneratkaisuvaihtoehtojen arviointi -selvityksen ja hyväksyä jatkosuunnittelun pohjaksi selvityksessä parhaaksi todetun kehittämisvaihtoehdon eli pienimuotoiset parantamistoimet.
Jatkosuunnittelun lähtökohtana tulee olla myös joukkoliikenteen ja jalankulun sujuvuuden ja esteettömyyden parantaminen.
Suunnitelma
Jalankulku ja pyöräliikenne
Suunnitelman alueella jalankulku ja pyöräliikenne on eroteltu toisistaan Kellosaarenkadun ja Pikku-Pässin kujan välillä molempien liikkumismuotojen turvallisuuden parantamiseksi. Suunnitelmassa esitetään tällä osuudella yksisuuntaiset pyöräjärjestelyt kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaisesti. Yksisuuntainen pyöräjärjestely jatkuu Salmisaarenkadun eteläpuolella, mutta kadun pohjoispuolella säilytetään kaksisuuntainen järjestely suositun reitin (kantakaupunki-Lauttasaari) sujuvan jatkumisen vuoksi. Sekä jalankulun että pyöräliikenteen liittymäjärjestelyjä on parannettu. Liittymäjärjestelyiden vuoksi kaksi tai kolme katupuuta joudutaan poistamaan. Länsisatamankatu 3 edustalla on asemakaavan edellyttämä kivimuuri, joka sijoittuu katualueelle tontin rajalla kulkevan voimajohdon vuoksi. Jalankululle ja pyöräilylle varattua tilaa kavennetaan muurin kohdalla.
Joukkoliikenne
HSL on ilmoittanut, että Länsisatamankadulta välillä Itämerenkatu Porkkalankatu poistuu linja-autopysäkit syksyllä 2016.
Raitiotiekiskoja sekä pysäkkejä on siirretty Länsisatamankadulla välillä Itämerenkatu Kellosaarenkatu länteen päin ajoneuvoliikenteen kaistamuutosten vuoksi.
Ajoneuvoliikenne
Ajoneuvoliikenteen pullonkaulakohtia ovat olleet Länsisatamankadun ja Itämerenkadun sekä Länsisatamankadun ja Porkkalankadun liikennevaloliittymät. Suunnitelmassa on lisätty kaistoja siten, että Länsisatamankadulle pohjoista kohti välillä Kellosaarenkatu Energiakatu on koko matkan kaksi kaistaa. Tämän vuoksi Salmisaarenkadulla on Länsiväylän rampilta tullessa kohti Porkkalankatua vain yksi kaista, joka haarautuu Porkkalankadun liittymässä kolmeksi kaistaksi. Salmisaarenkadulle Porkkalankadun liittymään on lisätty vasemmalle kääntymiskaista, jotta vasemmalle kääntyvät saadaan omaan liikennevalovaiheeseen ja siten parannettua liittymän sujuvuutta.
Kaistajärjestelyiden vuoksi Kellosaarenkadun ja Itämerenkadun välistä poistuu 10 vieras- ja asiointipysäköintipaikkaa. Salmisaarenkadulta poistuu viisi paikkaa.
Neuvotteluissa Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa on sovittu, että nyt ei toteuteta tiesuunnitelman "T2-1 Kantatien 51 (Länsiväylä) parantaminen ja rampin siirto Salmisaaren kohdalla" mukaista järjestelyä Länsiväylän rampilla. Järjestelyt sisältävät jalankulun ja pyöräilyn yhteyden poistamisen Salmisaarenkadun pohjoispuolelta. Yhteys on osoittautunut erittäin suosituksi, jonka vuoksi sitä esitetään säilytettäväksi.
Länsimetron valmistumisen jälkeen bussiliikenne vähenee merkittävästi Länsiväylällä. Bussikaistan liikennemäärän vähentyminen Porkkalankadun liittymässä mahdollistaa oikealle länteen kääntyvän liikenteen suuremman määrän. Reitti on osittain samaa liikennettä palveleva Salmisaarenkadun reitin kanssa.
Kustannukset
Liikennejärjestelyiden kustannusarvio on yhteensä noin 1,0 M€, josta katurakentamisen osuus on noin puolet. Raitiotien rakentamisen kustannusten osuus on noin 0,5 M€ sisältäen raidemuutokset ja ratasähköt.
Vuorovaikutus
Länsisataman liikenneyhteyksien parantamistoimenpiteet -suunnitelman periaatteet olivat julkisesti kommentoitavana 24.3 -10.4.2016 KSV Forum keskustelupalstalla. Suunnitelman kommentoinnista ilmoitettiin Ruoholahden Sanomissa sekä Kaupunkisuunnitteluviraston kanavilla.
Verkkopalveluun kirjattiin 39 kommenttia. Lisäksi Helsingin Satama toimitti kirjallisen mielipiteen.
Suunnitelman periaatteista saapuneet kommentit ja mielipiteet vastineineen ovat esityslistan liitteenä.
Saadun palautteen perusteella suunnitelmaan lisättiin pyöräkaista Salmisaarenkadun länsipuolelle ja siitä jatkuva pyöräkaista Länsisatamankadun pyörätielle.
Jatkotoimenpiteet ja toteutus
Suunnitelman alueelta laaditaan katusuunnitelma, jonka hyväksymisen jälkeen rakentaminen voidaan aloittaa. Toimenpiteet on tarkoitus toteuttaa vuonna 2018.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146
sanna.ranki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Piirustus 6579-2 |
2 | Sijaintikartta |
3 | Vuorovaikutusraportti |
4 | Mielipiteet |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin seudun liikenne | Esitysteksti |
Uudenmaan ELY-keskus | Esitysteksti |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
HKL-liikelaitoksen johtokunta/Ville Lehmuskoski
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
| |||