Helsingin kaupunki

Esityslista

22/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/4

 

14.06.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Länsisataman liikenneyhteyksien parantamistoimenpiteet (a-asia)

HEL 2016-003394 T 08 00 00

Hankenumero 0923_26

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6579-2 mukaisen Länsisatamankadun ja Salmisaarenkadun liikennesuunnitelman.

Tiivistelmä

Länsisatamankadun ja Salmisaarenkadun kaistajärjestelyitä muutetaan siten, että Länsisatamasta ja Jätkäsaaresta poispäin menevän liikenteen kapasiteettia lisätään. Pyöräliikenteen verkkoa tehdään jatkuvammaksi ja jalankulkijoiden erottelua pyöräliikenteestä lisätään molempien turvallisuuden parantamiseksi. Liikennejärjestelyiden kustannusarvio on yhteensä noin 1,0 M€.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 3.11.2015 merkitä tiedoksi Länsisataman liikenneratkaisuvaihtoehtojen arviointi -selvityksen ja hyväksyä jatkosuunnittelun pohjaksi selvityksessä parhaaksi todetun kehittämisvaihtoehdon eli pienimuotoiset parantamistoimet.

Jatkosuunnittelun lähtökohtana tulee olla myös joukkoliikenteen ja jalankulun sujuvuuden ja esteettömyyden parantaminen.

Suunnitelma

Jalankulku ja pyöräliikenne

Suunnitelman alueella jalankulku ja pyöräliikenne on eroteltu toisistaan Kellosaarenkadun ja Pikku-Pässin kujan välillä molempien liikkumismuotojen turvallisuuden parantamiseksi. Suunnitelmassa esitetään tällä osuudella yksisuuntaiset pyöräjärjestelyt kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaisesti. Yksisuuntainen pyöräjärjestely jatkuu Salmisaarenkadun eteläpuolella, mutta kadun pohjoispuolella säilytetään kaksisuuntainen järjestely suositun reitin (kantakaupunki-Lauttasaari) sujuvan jatkumisen vuoksi. Sekä jalankulun että pyöräliikenteen liittymäjärjestelyjä on parannettu. Liittymäjärjestelyiden vuoksi kaksi tai kolme katupuuta joudutaan poistamaan. Länsisatamankatu 3 edustalla on asemakaavan edellyttämä kivimuuri, joka sijoittuu katualueelle tontin rajalla kulkevan voimajohdon vuoksi. Jalankululle ja pyöräilylle varattua tilaa kavennetaan muurin kohdalla.

Joukkoliikenne

HSL on ilmoittanut, että Länsisatamankadulta välillä Itämerenkatu Porkkalankatu poistuu linja-autopysäkit syksyllä 2016.

Raitiotiekiskoja sekä pysäkkejä on siirretty Länsisatamankadulla välillä Itämerenkatu Kellosaarenkatu länteen päin ajoneuvoliikenteen kaistamuutosten vuoksi.

Ajoneuvoliikenne

Ajoneuvoliikenteen pullonkaulakohtia ovat olleet Länsisatamankadun ja Itämerenkadun sekä Länsisatamankadun ja Porkkalankadun liikennevaloliittymät. Suunnitelmassa on lisätty kaistoja siten, että Länsisatamankadulle pohjoista kohti välillä Kellosaarenkatu Energiakatu on koko matkan kaksi kaistaa. Tämän vuoksi Salmisaarenkadulla on Länsiväylän rampilta tullessa kohti Porkkalankatua vain yksi kaista, joka haarautuu Porkkalankadun liittymässä kolmeksi kaistaksi. Salmisaarenkadulle Porkkalankadun liittymään on lisätty vasemmalle kääntymiskaista, jotta vasemmalle kääntyvät saadaan omaan liikennevalovaiheeseen ja siten parannettua liittymän sujuvuutta.

Kaistajärjestelyiden vuoksi Kellosaarenkadun ja Itämerenkadun välistä poistuu 10 vieras- ja asiointipysäköintipaikkaa. Salmisaarenkadulta poistuu viisi paikkaa.

Neuvotteluissa Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa on sovittu, että nyt ei toteuteta tiesuunnitelman "T2-1 Kantatien 51 (Länsiväylä) parantaminen ja rampin siirto Salmisaaren kohdalla" mukaista järjestelyä Länsiväylän rampilla. Järjestelyt sisältävät jalankulun ja pyöräilyn yhteyden poistamisen Salmisaarenkadun pohjoispuolelta. Yhteys on osoittautunut erittäin suosituksi, jonka vuoksi sitä esitetään säilytettäväksi.

Länsimetron valmistumisen jälkeen bussiliikenne vähenee merkittävästi Länsiväylällä. Bussikaistan liikennemäärän vähentyminen Porkkalankadun liittymässä mahdollistaa oikealle länteen kääntyvän liikenteen suuremman määrän. Reitti on osittain samaa liikennettä palveleva Salmisaarenkadun reitin kanssa.

Kustannukset

Liikennejärjestelyiden kustannusarvio on yhteensä noin 1,0 M€, josta katurakentamisen osuus on noin puolet. Raitiotien rakentamisen kustannusten osuus on noin 0,5 M€ sisältäen raidemuutokset ja ratasähköt.

Vuorovaikutus

Länsisataman liikenneyhteyksien parantamistoimenpiteet -suunnitelman periaatteet olivat julkisesti kommentoitavana 24.3 -10.4.2016 KSV Forum keskustelupalstalla. Suunnitelman kommentoinnista ilmoitettiin Ruoholahden Sanomissa sekä Kaupunkisuunnitteluviraston kanavilla.

Verkkopalveluun kirjattiin 39 kommenttia. Lisäksi Helsingin Satama toimitti kirjallisen mielipiteen.

Suunnitelman periaatteista saapuneet kommentit ja mielipiteet vastineineen ovat esityslistan liitteenä.

Saadun palautteen perusteella suunnitelmaan lisättiin pyöräkaista Salmisaarenkadun länsipuolelle ja siitä jatkuva pyöräkaista Länsisatamankadun pyörätielle.

Jatkotoimenpiteet ja toteutus

Suunnitelman alueelta laaditaan katusuunnitelma, jonka hyväksymisen jälkeen rakentaminen voidaan aloittaa. Toimenpiteet on tarkoitus toteuttaa vuonna 2018.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146

sanna.ranki(a)hel.fi

Liitteet

1

Piirustus 6579-2

2

Sijaintikartta

3

Vuorovaikutusraportti

4

Mielipiteet

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1

Uudenmaan ELY-keskus

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

HKL-liikelaitoksen johtokunta/Ville Lehmuskoski

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37409

 

FI02012566