Helsingin kaupunki | Esityslista | 5/2015 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/2 | |
| 10.03.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Pyöräliikenteen uusi opastusjärjestelmä (a-asia)
HEL 2015-002530 T 08 01 05
Ksv:n hankenumero 0911_16
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää merkitä tiedoksi pyöräliikenteen uuden opastusjärjestelmän.
Tiivistelmä
Kaupunkilaisilta saadun viestin perusteella reittien löytäminen on Helsingissä hankalaa melko kattavasta viitoituksesta huolimatta. Helsingin kaupungin aloitteesta Liikennevirasto, Tampereen seudun kunnat ja Helsingin kaupunki kehittivät uudet opastemallit, joiden avulla pyöräilijöiden laadukas opastaminen on paremmin mahdollista. Liikenne- ja viestintäministeriö myönsi Helsingin kaupungille kesällä 2014 uusien pyöräliikenteen opasteiden kokeiluluvan. Ensimmäisiksi kokeilukohteiksi valittiin Kehä I:n varren pyörätie Kannelmäen ja Itä-Pakilan välisellä osuudella sekä Kampissa mm. Arkadian- ja Runeberginkadut. Ensimmäiset kokeilujaksot toteutetaan keväällä 2015.
Esittelijän perustelut
Taustaa
Pyörä- ja jalankulkuliikenteen viitoitus kehittyi nykyiseen muotoonsa Suomessa 1980-luvun taitteessa. Nykyinen viitta vakinaistettiin lainsäädäntöön alkuvuosien kokeilujakson jälkeen. Kevyenliikenteen viitta on palvellut vaihtelevasti pyöräilijöitä ja jalankulkijoita aina näihin päiviin asti. Tietyissä ympäristöissä viitalla on edelleen oma paikkansa opastusjärjestelmässä.
Kaupunkilaisilta saadun viestin perusteella reittien löytäminen kaupungissa on kuitenkin edelleen hankalaa melko kattavista viitoitussuunnitelmista huolimatta. Viittojen havainnointi ja luotettavuus ovat heikolla tasolla Helsingissä. Helsingin pyörätiestö on nykyisellään monin paikoin vaikeaselkoinen, mikä lisää opastustarvetta merkittävästi. Lisäksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden opastustarpeet vaihtelevat paljon ydinkeskustassa ja eri kaupunginosien välillä. Liikennesuunnitteluosasto näkeekin, että pyöräliikenteen opastamista on parannettava osana pyöräilynedistämistyötä pyöräliikenteen kulkutapaosuuden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kehitysaskeleet
Helsingin kaupungin aloitteesta Liikennevirasto, Tampereen seudun kunnat ja Helsingin kaupunki kehittivät uudet opastemallit, joiden avulla pyöräilijöiden laadukas opastaminen on paremmin mahdollista. Keskeinen kehitysaskel liittyy opasteen havainnointiin. Opasteet voidaan sijoittaa mm. niin, että ne ovat luettavissa ennakkoon ennen risteystä, jolloin pyöräilijä voi risteysalueella kiinnittää kaiken huomion liikenteen seuraamiseen. Opasteiden sisältö voi jatkossa olla myös aikaisempaa informatiivisempi. Opasteissa voidaan käyttää kohteen tai reitin lisäinformaationa mm. nykyisistä liikennemerkeistä tuttuja rautatieasema- tai satamatunnusta, oranssia metrotunnusta, kansainvälistä pyörämatkailun Eurovelo -reittitunnusta tai kunnan omia reittitunnuksia.
Kokeiluvaihe
Liikenne- ja viestintäministeriö myönsi Helsingin kaupungille kesällä 2014 uusien pyöräliikenteen opasteiden kokeiluluvan. Ensimmäisiksi kokeilukohteiksi valittiin kaksi toisestaan poikkeavaa kohdetta: Kehä I:n varren pyörätie Kannelmäen ja Itä-Pakilan välisellä osuudella sekä Kampissa mm. Arkadian- ja Runeberginkadut. Tarkoituksena on saada kokemuksia mahdollisimman laajasti opasteiden käyttömahdollisuuksista, ymmärrettävyydestä ja sijoittamisen erityiskysymyksistä niin pyöräilijän kuin kaupunkitilankin näkökulmasta. Kokeilun opasteet sisältävät alkuvaiheessa myös reittitunnuksia, joilla ei ole varsinaista tarkoitusta. Kokemuksia haetaan ylipäätään tunnusten lisäarvosta, koosta, havaittavuudesta jne. Liikennesuunnitteluosasto raportoi liikenne- ja viestintäministeriölle opasteiden käytöstä saadut kokemukset. Liikennesuunnittelupäällikkö tekee myöhemmin päätökset tarvittavista liikennemerkkisuunnitelmista ja ensimmäiset kokeilujaksot toteutetaan keväällä 2015. Kokeilusta saatuja kokemuksia hyödynnetään käynnissä olevassa tieliikennelain kokonaisuudistuksessa.
Opastamisen periaatteet Helsingissä
Kokeilussa mukana olevat opasteet mahdollistavat laadukkaan opastusjärjestelmän pyöräliikenteelle. Mikäli opasteet vakinaistuvat lainsäädäntöön, voidaan Helsingissä aloittaa laadukkaamman pyöräliikenteen opastusjärjestelmän suunnittelu laajemminkin. Opastusjärjestelmässä tullaan priorisoimaan opiskelu- ja työmatkaliikenteen tarpeita palvelevia kohteita ja reittejä. Myös mm. harrastuksia, virkistystä ja asiointia palvelevia kohteita voidaan tarpeen mukaan opastaa.
Kustannukset
Laadukkaamman opastejärjestelmän myötä opasteiden määrä ja koko kasvavat. Järjestelmätasolla opastamisessa priorisoidaan tärkeimpiä kohteita ja siten kompensoidaan kasvavaa opastemäärää. Uudet opasteet tulevat olemaan likipitäen vakioliikennemerkin kokoisia tai jonkin verran suurempia. Koko riippuu ennen kaikkea kohteen nimen pituudesta ja kohteiden määrästä. Opasteiden koon ja opastetyypin muuttuessa opastuksen kustannukset myös nousevat nykyiseen verrattuna. Kustannukset kohdistuvat useille vuosille, koska koko kaupungin opastejärjestelmän uudistaminen tehdään joka tapauksessa osa-alueittain. Laadukas pyöräliikenteen opastaminen koetaan useissa pyöräilyä edistävissä kaupungeissa kustannustehokkaana ja tärkeänä osana liikennejärjestelmää.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220
niko.palo(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
|