Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2015

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Akp/5

 

27.1.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Pelastuslautakunta 02.09.2014 § 83

HEL 2012-012988 T 10 03 03

Lausunto

Pelastuslautakunta antoi Vuosaaren asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12232 Rastilanraitti seuraavan lausunnon.
Pelastuslautakunnalla ei ole huomautettavaa asemakaavan muutokseen nro 12232.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska se koskee asian valmistelua. Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91§.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Kimmo Kartano, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 0403514306

kimmo.kartano(a)hel.fi

 

Kiinteistövirasto Tonttiosasto 13.8.2014

HEL 2012-012988 T 10 03 03

Tonttiosastolla ei ole asiassa huomauttamista.

Lisätiedot

Tiina Aitta, kiinteistölakimies, puhelin: 310 73889

tiina.aitta(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 12.08.2014 § 283

HEL 2012-012988 T 10 03 03

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunkisuunnitteluvirastolle seuraavan lausunnon:

Rastilanraitin katualue muutetaan pääosin pihakaduksi. Asemakaavan muutoksella mahdollistetaan alueen työ- ja liiketilojen asiakaspysäköinti. Kaavamuutoksella on lisäksi tarkoitus hillitä Rastilanraitin moottoriajoneuvoliikennettä, erityisesti ajonopeuksia ja läpiajoa.

Yleisten töiden lautakunta pitää järkevinä Rastilanraitin asemakaavamuutoksen mahdollistamia toimenpiteitä. Lautakunta kuitenkin huomauttaa, että Rastilanraitin alle on sijoitettu runsaasti kunnallistekniikkaa, joten uusien istutuksien ja maanpäällisten rakenteiden toteutuksessa on huomioitava kunnallistekniikan aiheuttamat rajoitteet kasvualustalle ja rakenteiden perustamistavalle. Uudet istutukset ja maanpäälliset rakenteet on myös toteutettava niin, että Rastilanraitin alle sijoitetun kunnallistekniikan huoltaminen ja tarvittaessa uusiminen on mahdollista kaikissa olosuhteissa.

Katutilan jäsentely

Pihakadun katutilan mitoituksessa on asemakaavan muutoksessa otettu huomioon lumitilat ja talvikunnossapidon asettamat rajoitukset. Raitin jatkosuunnittelussa tulee varmistaa, että uusien kalusteiden ja istutusten sijoittelu ja valinta ovat kunnossapidon kannalta järkeviä.

Kustannukset

Katutilan jäsentelystä, pysäköintipaikoista ja istutuksista aiheutuu rakennusvirastolle alustavan arvion mukaan kustannuksia noin 150 000 euroa.

Yleisten töiden lautakunta puoltaa Vuosaaren asemakaavan muutoksen nro 12232 hyväksymistä edellä esitetyin huomautuksin.

Käsittely

12.08.2014 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijän muutos: Muutetaan lausuntoehdotuksen kolmas kappale seuraavaan muotoon:

"Yleisten töiden lautakunta pitää järkevinä Rastilanraitin asemakaavamuutoksen mahdollistamia toimenpiteitä. Lautakunta kuitenkin huomauttaa, että Rastilanraitin alle on sijoitettu runsaasti kunnallistekniikkaa, joten uusien istutuksien ja maanpäällisten rakenteiden toteutuksessa on huomioitava kunnallistekniikan aiheuttamat rajoitteet kasvualustalle ja rakenteiden perustamistavalle. Uudet istutukset ja maanpäälliset rakenteet on myös toteutettava niin, että Rastilanraitin alle sijoitetun kunnallistekniikan huoltaminen ja tarvittaessa uusiminen on mahdollista kaikissa olosuhteissa."

Esittelijä

kaupunginarkkitehti

Jukka Kauto

Lisätiedot

Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838

nina.mouhu(a)hel.fi

Silja Savolainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 39886

silja.savolainen(a)hel.fi

 

Rakennusvirasto 17.6.2013

HEL 2012-012988 T 10 03 03

Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1105-00/13 sekä kaavaluonnoksesta, Vuosaari, Rastilanraitti 3 ja 5.

Asemakaavan muutoksen tarkoitus on hillitä Rastilanraitin liikennettä. Nykyisellään Rastilanraitti on kevyelle liikenteelle ja huoltoajolle varattu väylä. Raitti toimii tärkeänä läpikulkuväylänä Rastilan metroasemalta pohjoiseen Rastilaan ja muun muassa alueen päiväkodille ja Karavaanin koululle. Raitti alkaa Retkeilijänkadulta ja päättyy Venemestarintielle. Valitettavasti autoilijat käyttävät Rastilanraittia läpiajoon, ja nopeudet ovat kovia.

Valitettavaa nykytilanteessa on myös se, että raitin varrella toimivilla kivijalkayrittäjien asiakkailla ei ole pysäköintimahdollisuutta liikkeiden edessä. Nykytilanteessa raitilla pysäköidään hallitsemattomasti.

Edellä mainittuihin ongelmiin on tärkeä puuttua, ennen kaikkea päiväkodin ja koulun läheisyyden takia. Rastilanraitti on kuitenkin hyvässä kunnossa teknisesti, joten suuria rakenteellisia muutoksia katualueella kuten kiveyksien, rakennekerroksien tai istutusalueiden jälleenrakentaminen ei ole rakennusviraston näkökannalta järkevää toteuttaa. Läpiajoliikenteen hillitseminen on kuitenkin tärkeää, jotta pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden olisi turvallista jatkossa käyttää Rastilanraittia. 

Rastilanraitin alla kulkee paljon erinäisiä johtoja, jonka takia puiden sijoittaminen katualueelle on erittäin haastavaa. Istutettavan puun rungon ympärillä ei saa 2,5 m säteellä kulkea johtoja, jotta tulevat kaivutyöt voidaan suorittaa vaurioittamatta puun runkoa. Esimerkiksi lumiauralle olisi hyvä varata 3 m vapaata liikkumatilaa. Mahdollisien kiinteiden istutusastioiden ja muiden tällaisten rakenteiden sekä pysäköintiruutujen sijoittamiseen tulee jatkosuunnittelussa kiinnittää erityistä huomioita.

Rakennusviraston toivoo jatkosuunnittelussa kiinteää yhteistyötä, jotta ratkaisut ovat rakenteellisesti, ylläpidollisesti ja kustannustehokkaasti toimivia. Lisätietojen antajat ovat rakennusviraston edustajat kaavayhteistyössä.

Lisätiedot

Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838

nina.mouhu(a)hel.fi

Jenna Ikonen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

jenna.i.ikonen(a)hel.fi