Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2015 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/2 | |
| 27.1.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Pasilansillan liikennesuunnitelma (a-asia)
HEL 2014-001489 T 08 00 00
Hankenro 0870_7
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että Pasilansillan liikennesuunnitelma hyväksytään liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6398-34 mukaisena.
Tiivistelmä
Pasilansillan liikennesuunnitelma korvataan uudella liikennesuunnitelmalla. Liikennesuunnitelmaa on tarkennettu jatkosuunnittelussa ilmenneiden tarpeiden pohjalta.
Esittelijän perustelut
Suunnitelma
Liikennesuunnitteluosastolla on laadittu Pasilan sillan liikennesuunnitelma (piirustus 6398-34). Suunnitelmassa Pasilan nykyisen sillan eteläpuolelle rakennetaan uusi, saman levyinen silta. Sillan liikenne järjestellään uudelleen siten, että raitiovaunuliikenteelle varataan tila kadun keskeltä. Linja-autot ja muu ajoneuvoliikenne kulkee raitiovaunuliikenteen molemmin puolin yhdellä kaistalla suuntaansa. Ajoratojen vieressä on lisäksi korotetut pyöräkaistat. Sillan pohjoisreunalle on osoitettu paikkoja lyhytaikaiselle pysäköinnille. Paikat ovat 2,5 metriä leveitä, jotta pysäköinti ei aiheuta haittoja viereiselle linja-autoliikenteelle. Sillan keskivaiheilla on korotettu suojatie ja pyörätien jatke.
Aseman edustan kantta levitetään etelään noin 11 metriä. Aseman edustalle rakennetaan joukkoliikenneterminaali, jossa raitiovaunuilla ja linja-autoilla on omat pysäkkinsä. Raitiovaunupysäkit sijaitsevat terminaalin keskellä ja linja-autopysäkit reunoilla.
Jalankulku- ja polkupyöräliikenne ohjataan kulkemaan terminaalin laidoissa omilla väylillään.
Aseman edustalla oleville saattopaikoille on ajoyhteys sekä idän että lännen suunnista. Idän suunnasta yhteys on yksisuuntainen ja lännen suunnasta kaksisuuntainen, josta on myös mahdollisuus kääntyä sillalle molempiin suuntiin. Liikenne aseman edustalla on yksisuuntaista vastapäivään. Saattopaikkojen yhteydessä aseman edustalla sijaitsee myös taksiasema. Aseman edustan järjestelyt ovat Keski-Pasilan keskustakorttelin kilpailussa annettujen lähtötietojen mukaiset.
Pasilansillan ja Pasilankadun liittymä sekä Asemapäällikönkadun järjestelyt esitetään tarkemmin myöhemmin laadittavissa liikennesuunnitelmissa.
Pasilansillan liikennesuunnitelma korvaa edellisen liikennesuunnitelman (kaupunkisuunnittelulautakunta 11.2.2014, piirustus 6277-34). Suunnitelmaan on tehty vähäisiä muutoksia vanhaan suunnitelmaan nähden. Asema-aukiolle on osoitettu Pasilan keskustakortteliin tulevalle hotellille kolmen auton saattopaikka. Lisäksi sillan pohjoisreunan pysäköintipaikoista osa on korvattu saattoliikenteen paikaksi, joka mahdollistaa muun muassa linja-autojen pysähtymisen hotellin läheisyydessä. Sillan keskivaiheella olevan suojatien ja pyörätien jatkeen sijaintia on sovitettu vastaamaan paremmin keskustakorttelin sisäänkäyntejä. Lisäksi suojatietä on levennetty 10 metrin levyiseksi. Muutoksilla ei ole vaikutusta kustannusarvioon.
Kustannukset
Seuraava alustava kustannusarvio liikennesuunnitelman toteuttamisesta ei sisällä raitiotien kiskosiirtoja eikä joukkoliikenneterminaalin katoksia (alv 0 %):
Pasilansillan uusi osuus | 9 931 000 € |
Vanhan sillan perusparannus | 2 478 000 € |
Joukkoliikenneterminaali sekä Pasilan aseman edustan kannen levitys | 9 100 000 € |
|
|
Yhteensä (alv 0 %) | 21 509 000 € |
Aikataulu ja kaavoitus
Levennetyn Pasilansillan toteuttaminen on sidoksissa Keski-Pasilan keskustakorttelin toteutussopimukseen, jonka Helsingin kaupunki, YIT, Senaatti-kiinteistöt ja Liikennevirasto allekirjoittivat 29.1.2014. Tämän yhteydessä Helsingin kaupunki ja YIT ovat tehneet uuden Pasilansillan rakentamista koskevan KVR-urakkasopimuksen.
Pasilansilta kuuluu kokonaisuudessaan Pasilan keskustakorttelin asemakaavaan. Kaava hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 14.1.2015. Pasilansillan liikennesuunnitelma vaatii kaupunginvaltuuston päätöksen sillan kustannusarvion ylittäessä 10 M €.
Uuden sillan rakentaminen alkoi syksyllä 2014. Liikenne siirretään vanhalta sillalta uudelle sillalle vuodenvaihteessa 2015 - 2016.
Pasilan nykyinen silta on työmaakäytössä ja rakentamisalueena vuoden 2016 alusta. Siltaa korjataan vähitellen ja se valmistuu kesällä 2020.
Kaupungin vastuulla olevat nykyisen sillan korjaus ja levennys joukkoliikenneterminaalin pysäkkien kohdalla valmistuvat samanaikaisesti kun Keskustakorttelin viimeiset osat Pasilan asemalla ja asema-aukiolla vuonna 2021.
Liikenne kulkee Pasilansillalla koko siltojen rakentamisen ajan. Ilmalaan kulkevan uuden raitiolinjan liikennettä ei kuitenkaan aloiteta rakennustöiden aikana.
Esittelijä
va. liikennesuunnittelupäällikkö
Katariina Baarman
Lisätiedot
Harri Verkamo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37127
harri.verkamo(a)hel.fi
Dan Mollgren, projektipäällikkö, puhelin: 310 37326
dan.mollgren(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6398-34 |
3 | Pasilansillan liikennesuunnitelma päätös ja esitys 11.2.2014 |
4 | Piirustus 6277-34 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | Esitysteksti |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
HKL-liikelaitoksen johtokunta/Ville Lehmuskoski
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
|