Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2015

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/3

 

27.01.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2012 ja 2013 (a-asia)

HEL 2015-000793 T 08 00 00

Hankenro 0861_4

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää merkitä tiedoksi tilannekatsauksen Liikenneonnettomuudet Helsingissä vuosina 2012 ja 2013.

Tiivistelmä

Henkilövahinkoon johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrä on Helsingissä viime vuosina kehittynyt suotuisasti; vuonna 2013 määrä laski lähes viidenneksen. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on kuitenkin pysynyt samalla tasolla viimeiset kymmenen vuotta. Erityisesti ikäihmisten osuus liikenteessä kuolleista on suuri.

Esittelijän perustelut

Helsingissä tapahtui vuonna 2012 yhteensä 465 ja vuonna 2013 yhteensä 409 poliisin tutkimaa henkilövahinkoihin johtanutta liikenneonnettomuutta. Näistä yhteensä 18 johti kuolemaan - 9 kumpanakin vuonna. Henkilövahinko-onnettomuuksia tapahtui vuonna 2013 18 % vähemmän kuin vuosina 2009–2012, jolloin tapahtui keskimäärin 501 onnettomuutta vuodessa. Onnettomuuksissa kuoli 9 henkilöä vuonna 2012 ja 10 vuonna 2013. Loukkaantuneiden määrät olivat vastaavasti 561 ja 487 henkilöä.

Liikenneturvallisuustyön tavoitteena Helsingissä on liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden eli liikenneonnettomuuksien uhrien määrän puolittaminen vuodesta 2000 vuoteen 2025. Tämä tarkoittaa 2 %:n vuotuista vähennystä. Vuosina 2000–2013 uhrimäärä on vähentynyt 44 % eli 3,4 % vuodessa.

Helsingissä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista on vuosina 2009–2013 aiheutunut vuosittain keskimäärin 191 milj. euron yhteiskunnalliset kustannukset. Pääosa kustannuksista (87 %) syntyy loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista. Liikenneonnettomuuksien kustannuksista arviolta noin viidennes kohdistuu kuntatalouteen, mikä Helsingissä vastaa noin 30–40 miljoonaa euroa vuodessa.

Raportissa Liikenneonnettomuudet Helsingissä vuosina 2012 ja 2013 on esitetty yhteenvetotietoja ajanjaksolla tapahtuneista liikenneonnettomuuksista. Aiempiin vuosiin verrattuna erityisesti vaarallisten paikkojen tarkastelua on kehitetty. Myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksien käsittelyä on laajennettu. Raportin vaihtuvana teemana ovat paketti- ja kuorma-autojen onnettomuudet.

Helsingin liikenneturvallisuuden haasteista esille nousevat selvimmin ikäihmisten liikkumisen turvallisuus ja polkupyöräilyn turvallisuuden varmistaminen. Suhteutettuna ikäryhmän osuuteen väestöstä on ikäihmisten riski kuolla liikenteessä lähes nelinkertainen muuhun aikuisväestöön verrattuna. Viimeisten viiden vuoden aikana Helsingissä liikenteessä kuolleista lähes puolet on ollut yli 64-vuotiaita. Iäkkäiden kuolemanriski ei myöskään ole pienentynyt, kuten muilla ikäryhmillä. Kaksi kolmesta liikenteessä kuolleesta ikäihmisestä oli jalankulkijoita.

Polkupyöräilijöiden henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet ovat yleistyneet kantakaupungissa pyöräilyn suosion kasvaessa. Suunta esikaupungeissa on ollut jopa hieman laskeva. Polkupyöräilyn turvallisuuden varmistaminen edellyttää kantakaupungin pyöräilyolosuhteiden nostamista nykyaikaisten suunnitteluohjeiden mukaiselle turvallisuustasolle.

Esittelijä

va. liikennesuunnittelupäällikkö

Katariina Baarman

Lisätiedot

Hanna Strömmer, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37106

hanna.strommer(a)hel.fi

Liitteet

1

Liikenneonnettomuudet Helsingissä vuosina 2012 ja 2013

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkisuunnittelulautakunta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37409

 

FI02012566