Helsingin kaupunki

Esityslista

33/2013

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

3.12.2013

 

 

 

 

 

 

1

Veturitien liikennesuunnitelmasta annetut lausunnot (a-asia)

Pöydälle 26.11.2013

HEL 2013-004742 T 08 00 00

Hankenro 0870_1, karttaruutu G4/S2-4

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee lähettää Veturitien liikennesuunnitelman (piirustukset 6179-7 ja 6180-7) kaupunginhallitukselle puoltaen sen hyväksymistä ja esittää, etteivät annetut lausunnot anna aihetta muihin toimenpiteisiin.

Esittelijä

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 23.4.2013 esittää kaupunginhallitukselle, että Veturitien liikennesuunnitelma hyväksytään liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6179-7 ja 6180-7 mukaisena seuraavalla lisäyksellä: Jatkosuunnittelussa selvitetään, onko tarkoituksenmukaista siirtää Veturitien keskellä oleva vihreä jalankulkualueen ja ajokaistojen väliin.

Veturitien liikennesuunnitelma lähetettiin lausuntokierrokselle liikennejärjestelyjen sijaitessa kaavoittamattomalla alueella. Veturitielle valmistellaan asemakaavat muun suunnittelun edetessä. Veturitien eteläosan asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus on lautakunnan listalla asemakaavapäällikön asiana. Keskustakorttelin kohdalla asemakaavaehdotus on tarkoitus valmistua vuoden 2014 aikana ja Ratapihakortteleiden kohdalla asemakaavaehdotus valmistunee vuonna 2016.

Veturitien liikennesuunnitelma oli nähtävillä Pasilan kirjastossa 20.5.2013-10.6.2013. Liikennesuunnitelmaa oli mahdollista kommentoida 10.6.2013 mennessä. Veturitiestä järjestettiin myös yleisötilaisuus Pasilan kirjastossa 27.5.2013.

Mielipiteet

Veturitien liikennesuunnitelmasta ei jätetty yhtään mielipidettä.

Lausunnot

Lausunnoissa käsiteltiin erityisesti toteutuksen vaiheistusta sekä melu- ja päästöasioita. Lisäksi lausunnoissa kiitettiin Veturitien vähentävää vaikutusta ympäristön muiden katujen liikennemääriin.

Yleisten töiden lautakunta esittää, että Veturitien toteutuksen vaiheistamista tulisi tutkia jatkosuunnittelussa tunnelin, Rautatieläisenkadun jatkeen ja Rantaradan ylittävän sillan osalta. Toisaalta rakennusvirasto on sitä mieltä, että Veturitien toteuttaminen mahdollistaa Pasilan poikittaisten yhteyksien kehittämisen liikennesuunnitelman mukaisella ratkaisulla.

Kiinteistölautakunta pitää Veturitien rakennuskustannusten luotettavuutta vaikeana arvioida. Liikennesuunnitelman tulee mahdollistaa ympäröivän maankäytön vaiheittainen toteuttaminen. Kaavatalous ja maankäytön kehittämisen mahdollisuudet tutkittava, samoin kustannusarvion pitäminen on erittäin haasteellisissa rakentamisolosuhteissa.  Veturitien osalta tulisi tutkia vaihtoehtoja, joissa tehdään vain Keski-Pasilan liikenteen kannalta välttämättömät ratkaisut.

Ympäristölautakunta toteaa Veturitien liikennesuunnitelman olevan vaikutuksiltaan hyvin laaja hanke. Kestävien liikennemuotojen näkökulmasta suunnitelmassa positiivisia piirteitä ovat pyöräilyn laatuverkoston rakentuminen ja joukkoliikenteen kehitysmahdollisuuksien huomiointi. Ilmanlaadun näkökulmasta katukuilumaisen rakenteen syntymistä Veturitien ympärille tulisi välttää. Tunnelointi vähentänee liikenteen haittoja tunneliosuudella, mutta ilmanlaatu tunnelin päissä saattaa muodostua heikoksi. Ilmanlaatu Veturitien varrelle suunnitelluilla bussipysäkeillä keskustakorttelin kohdalla ja Kyllikinportin jatkeen ja Radiokadun välillä tulee olemaan huono ja melutaso korkea. Ympäristölautakunta ehdottaa, että jatkossa merkittävien liikennesuunnitelmien selostuksia täydennettäisiin kartalla ja kuvauksella liikennesuunnitelman liittymisestä ympäröivän alueen maankäyttöön ja sitä koskeviin suunnitelmiin.

Talous- ja suunnittelukeskuksen mielestä Veturitien hankkeeseen liittyy erittäin suuria teknisiä, aikataulullisia, työnaikaisiin liikennejärjestelyihin ja raideliikenteen sujumisen turvaamiseen liittyviä haasteita. Veturitien osien toteutusta on todennäköisesti mahdollista vaiheistaa. Veturitien toteutuksen vaiheistuksessa tulisi nopeasti etsiä ratkaisu, joka täyttää Kaupungin Keski-Pasilan keskukselle antamat sitoumukset ja samalla mahdollistaa pienimmillä kustannuksilla suurimman (asunto)rakentamisen määrän aloittamisen Keski-Pasilassa.

Pelastuslautakunta toteaa, että koska Veturitien tunneli on avoyhteydessä Pasilan keskuskorttelin-, Teollisuuskadun-, ja tornialueen tunneleiden kanssa on tunnelin savunhallinta ja hätäpoistuminen suunniteltava yhteistyössä muiden tunneleiden kanssa. Lisäksi on varauduttava varustamaan tunneli automaattisella sammutuslaitoksella.

Poliisilaitos pitää tärkeänä, että suunnittelussa huomioidaan liikennejärjestelyt kokonaisvaltaisesti, myös kevyen liikenteen reittisuunnittelun näkökulmasta. Liikennevalo-opastein tapahtuva varautuminen tunnelin ruuhkaantumiseen on yleisen turvallisuuden vuoksi välttämätöntä. Varsinaiseen tunnelisuunnitelmaan tulee liittää hätätapauksiin liittyvät kiertoreittijärjestelyt. Helsingin poliisilaitos esittää, että suunnitelman jatkovalmisteluissa ja asioita linjaavissa kokouksissa olisi jatkossa mukana myös poliisilaitoksen edustus.

HSY toteaa, että EU:n määrittelemät typpioksidin raja-arvot ylittyvät Helsingin keskustan vilkasliikenteisissä katukuiluissa. Veturitien liikennesuunnitelmalla on vaikutusta liikennevirtoihin myös suunnittelualueen ulkopuolella. Veturitien ennustettu liikennemäärä on suuri. Tien vieminen tunneliin parantaa osaltaan ilmanlaatua, mutta tunnelin suuaukkojen ympäristön ilmanlaatuun tulee kiinnittää huomiota. Veturitien ja Teollisuuskadun suurten liikennemäärien vuoksi tulisi kiinnittää huomiota pyöräily- ja kävelyteiden sijoitteluun sekä ottaa huomioon päästöjen aiheuttamat haitat myös rakennusten sijoittelussa siten, että ei muodosteta katukuilumaisia rakenteita

HSL esittää autoliikenteen pääkatujen erottelua Pasilassa erilleen joukkoliikenteen pääväyliltä, jotta mahdolliset autoliikenteen ruuhkat eivät haittaa joukkoliikennettä. Veturitielle ei ole suunniteltu joukkoliikennettä, mutta se ohjaa henkilöautoja pois nykyisiltä ruuhkaisilta joukkoliikenteen pääväyliltä. Pysäkeille on tila varattava nyt, kun Keski-Pasilan keskustakorttelia ja sen yhteyksiä suunnitellaan.

Senaatti ei tässä vaiheessa ota kantaa Veturitien suunnitelmien yksityiskohtiin, mutta painottaa Veturitien kokonaisuuden toteutuksen aikataulun kiireellisyyttä koko Keski-Pasilan kannalta. Veturitien tunnelin kohdalta tulee erityisesti varmistaa, ettei tunneli aiheuta tornialueen toteuttamiselle lisähaasteita.

Jatkotoimenpiteet

Lausunnot eivät anna aihetta muuttaa suunnitelmaa. Veturitie on tarkoitus toteuttaa vaiheittain. Vuosina 2015 - 2019 on tarkoitus rakentaa Tornialueen kohta lyhyellä alituksella sekä Keskustakorttelin ja Ratapihakortteleiden kohdat. Koko alueen kaupunkirakenteen ja liikennejärjestelmän kannalta tärkeä Rautatieläisenkadun alikulku rakennetaan vuosina 2019 - 2021 ja Rantaradan ylittävä silta vuosina 2021 - 2023. Tämän jälkeen vuosina 2023 - 2026 toteutetaan Tornialueen kohdalle liikennesuunnitelman mukainen pitkä tunneli sekä Pasilankadun ja Nordenskiöldinkadun välinen osuus. Veturitien toteuttaminen vaiheittain otetaan huomioon rakennusvirastossa valmisteilla olevassa yleissuunnitelman päivityksessä.

Veturitien yleissuunnitelmaa päivitetään rakennusvirastossa liikennesuunnitelman pohjalta. Samalla suunnittelun edetessä saadaan myös kustannuksista tarkempi arvio. Lisäksi rakennusvirastossa on käynnissä Rautatieläisenkadun alikulun sekä Rantaradan ylittävän sillan tarkempi tutkiminen, jonka pohjalta saadaan rakennettavuuden sekä kustannusten osalta tarkempaa tietoa.

Liikenteen suorat ja epäsuorat päästöt vaikuttavat selvimmin typpidioksidin ja hiukkasten pitoisuuksiin katuympäristössä. Ohjearvotason ylitykset ovat nykytilanteessa mahdollisia myös Veturitien ympäristössä, mutta raja-arvotason ylitys ei ole todennäköistä.

Liikennemäärien kasvaessa myös liikenneperäisten ilman epäpuhtauksien pitoisuudet sekä liikennemelu lisääntyvät katujen lähiympäristössä. Suunnitteilla olevan Keski-Pasilan alueen ilmanlaadun kannalta jatkosuunnittelussa voidaan vaikuttaa merkittävästi siihen, ettei katuympäristö muodostu kuilumaiseksi tilaksi, jossa epäpuhtaudet eivät pääse riittävästi laimenemaan. Edellytykset jo rakennettuun ja säilyväksi tarkoitettuun ympäristöön kohdistuvien vaikutusten huomioon ottamiseksi ovat kaavassa varsin rajalliset.

Veturitielle on esitetty asemakaavassa ohjeelliset ajorata- ja kevyenliikenteen järjestelyt sekä niiden väliset puurivit Tornialueen kohdalla. Kadun keskelle sijoittuva puurivi on todennäköisesti helpoimmin toteutettavissa, kun taas ajoratojen ulkolaidoilla olevien puurivien toteutuksen saattaa estää niiden alle rakennettavat putkilinjat ym. rakenteet. Tunnelin vaiheittain rakentaminen myös vähentää puuriveille sopivien istutusalueiden määrää. Katusuunnitteluvaiheessa selvitetään, onko mahdollista ja tarkoituksenmukaista siirtää Veturitien keskellä oleva kasvillisuusalue jalankulkualueen ja ajokaistojen väliin.

Vuorovaikutusraportissa esitetään tiivistelmät lausunnoista sekä niiden vastineet laajemmin.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Harri Verkamo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37127

harri.verkamo(a)hel.fi

Liitteet

1

Piirustus 6179-7

2

Piirustus 6180-7

3

Vuorovaikutusraportti liitteineen

4

Lausunnot

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Lausunnon antaneet

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 1 A

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37170

 

FI02012566