Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 23/2012 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/3 | |
| 28.08.2012 |
| |
|
|
|
§ 284
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto valtuustoaloitteesta, joka koskee matkailuliikenteen pysäkin pysäköintiongelmien ratkaisemista Mikonkadulla Rautatientorin edustalla (b-asia)
HEL 2012-009034 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Mikonkadulla Rautatientorin edustalla on merkitty matkailuliikenteen pysäkki, jolla pysäköinti on rajoitettu 30 minuuttiin. Kyseisellä kohdalla on myös pysäköinti kielletty liikennemerkillä. Pysäkillä toimii myös kimppataksiasema. Vilhonkadun liittymän ja matkailuliikenteen pysäkin välisellä osuudella on pysäyttäminen kielletty linja-autojen kääntymisen helpottamiseksi.
Matkailuliikenteen pysäkkiä saavat matkailuliikenteen lisäksi käyttää muut ajoneuvot siihen nousemista tai poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä.
Valtuustoaloitteessa esitetään lisättäväksi pysäköintikieltoon ajoneuvon siirtoa esittävä tekstitaulu. Tieliikennelaissa ei ole omaa ajoneuvon siirtoa esittävää liikennemerkkiä. Työmaiden ja tilapäisten järjestelyiden yhteydessä on käytetty siirtokehotustaulua, jossa on ajoneuvon siirron symboli. Taulun tarkoituksena on siirtää pysäköidyt autot pois työmaan tai tilapäisten rakenteiden kohdalta.
Laki pysäköinninvalvonnasta mahdollistaa rengaslukon käytön silloin kun pysäköintivirhe on jatkunut kaksi vuorokautta. Rengaslukon käyttö on mahdollista myös silloin, jos samalla ajoneuvolla on tehty viisi pysäköintivirhettä eikä niistä määrättyjä pysäköintivirhemaksuja ole maksettu. Samoilla edellytyksillä ajoneuvo voidaan myös siirtää. Rengaslukon käyttö ei näin ollen nykyisen lainsäädännön puitteissa Mikonkadun tapauksessa ole ratkaisu ongelmaan.
Mikonkadun matkailuliikenteen pysäkin käyttö henkilöautojen pysäköintiin ilta- ja yöaikana on lähinnä valvonnallinen ongelma. Siirtokehotuksilla tuskin saavutettaisiin parannusta tilanteeseen.
Mikonkadulla Rautatientorin edustalla on myös paikallisliikenteen linja-autopysäkki. Pysäkkiä yöaikana käyttää vain linja 18N. Matkailuliikenne voi niissä tapauksissa kun varsinainen matkailuliikenteen pysäkki ei ole pysäköinnin takia käytettävissä käyttää kyseistä linja-autopysäkkiä matkustajien jättämiseen.
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto tulee selvittämään rakennusviraston pysäköinninvalvonnan kanssa yhteistyössä mahdollisuuksia valvonnan tehostamiseen.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Pekka Nikulainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37122
pekka.nikulainen(a)hel.fi
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Mikonkadulla Rautatientorin edustalla on merkitty matkailuliikenteen pysäkki, jolla pysäköinti on rajoitettu 30 minuuttiin. Kyseisellä kohdalla on myös pysäköinti kielletty liikennemerkillä. Pysäkillä toimii myös kimppataksiasema. Vilhonkadun liittymän ja matkailuliikenteen pysäkin välisellä osuudella on pysäyttäminen kielletty linja-autojen kääntymisen helpottamiseksi.
Matkailuliikenteen pysäkkiä saavat matkailuliikenteen lisäksi käyttää muut ajoneuvot siihen nousemista tai poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä.
Valtuustoaloitteessa esitetään lisättäväksi pysäköintikieltoon ajoneuvon siirtoa esittävä tekstitaulu. Tieliikennelaissa ei ole omaa ajoneuvon siirtoa esittävää liikennemerkkiä. Työmaiden ja tilapäisten järjestelyiden yhteydessä on käytetty siirtokehotustaulua, jossa on ajoneuvon siirron symboli. Taulun tarkoituksena on siirtää pysäköidyt autot pois työmaan tai tilapäisten rakenteiden kohdalta.
Laki pysäköinninvalvonnasta mahdollistaa rengaslukon käytön silloin kun pysäköintivirhe on jatkunut kaksi vuorokautta. Rengaslukon käyttö on mahdollista myös silloin, jos samalla ajoneuvolla on tehty viisi pysäköintivirhettä eikä niistä määrättyjä pysäköintivirhemaksuja ole maksettu. Samoilla edellytyksillä ajoneuvo voidaan myös siirtää. Rengaslukon käyttö ei näin ollen nykyisen lainsäädännön puitteissa Mikonkadun tapauksessa ole ratkaisu ongelmaan.
Mikonkadun matkailuliikenteen pysäkin käyttö henkilöautojen pysäköintiin ilta- ja yöaikana on lähinnä valvonnallinen ongelma. Siirtokehotuksilla tuskin saavutettaisiin parannusta tilanteeseen.
Mikonkadulla Rautatientorin edustalla on myös paikallisliikenteen linja-autopysäkki. Pysäkkiä yöaikana käyttää vain linja 18N. Matkailuliikenne voi niissä tapauksissa kun varsinainen matkailuliikenteen pysäkki ei ole pysäköinnin takia käytettävissä käyttää kyseistä linja-autopysäkkiä matkustajien jättämiseen.
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto tulee selvittämään rakennusviraston pysäköinninvalvonnan kanssa yhteistyössä mahdollisuuksia valvonnan tehostamiseen.
Tiivistelmä
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto tulee selvittämään yhteistyössä rakennusviraston pysäköinninvalvonnan kanssa voidaanko Mikonkadun pysäköintiongelman valvontaa tehostaa.
Esittelijä
Valtuustoaloite
Valtuutettu Seppo Kanerva ja 6 muuta valtuutettua ovat tehneet 13.6.2012 valtuustoaloitteen, jonka sisältö on seuraava:
Eräät liikennöitsijät ovat kääntyneet puoleeni pysäköintiongelmien ratkaisemiseksi Mikonkadulla RAY kasinon edustalla.
Alueella on kyllä mahdollista linja-autojen kuormata ja purkaa matkustajiaan päiväsaikaan, mutta illalla ja iltayöllä se on mahdotonta kieltomerkistä piittaamattomien autojen täyttäessä alueen. Bussit joutuvat pysäyttämään keskelle tietä ja avaamaan molempien matkatavaratilat, silla paikka on ennakkoon ilmoitettu purku- ja lastauspaikaksi. Tämä jarruttaa muuta liikennettä ja aiheuttaa matkustajille vaaratilanteita. Poliisi ja pysäköinninvalvonta ovat voimattomia, sillä kasinolla suurilla summilla pelaavat autojen omistajat ovat täysin piittaamattomia sakoista.
Esitetään, että alueelle merkitään henkilöautojen pysäköintikiellon lisäksi auton siirtomerkki ja valvontaviranomaiset valtuutetaan lukitsemaan autot pyörälukoilla.
Lausuntopyyntö
Hallintokeskus on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 7.9.2012 mennessä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Pekka Nikulainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37122
pekka.nikulainen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|