Helsingin kaupunki | Esityslista | 5/2013 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/4 | |
| 26.02.2013 |
| |
|
|
|
4
Helsinginkadun pyörä- ja raitiotiejärjestelyt (a-asia)
HEL 2013-002235 T 08 01 02
hankenro 0926_8
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee hyväksyä Helsinginkadun liikennesuunnitelman 6174-7 Kirstinkadun ja Hämeentien välillä, jonka kustannusennuste on 1 550 000 euroa.
Tiivistelmä
Helsinginkadun edellytyksiä raitiovaunuliikenteen ja pyöräilyn toimivuuden kannalta parannetaan Kirstinkadun ja Hämeentien välillä. Toimenpiteet on tarkoitus toteuttaa vuonna 2014.
Esittelijä
Lähtökohdat
Vuonna 2011 valmistuneessa raitiolinja kahdeksan kehittämisohjelmassa ehdotettiin toimenpiteinä raidegeometrian parantamista, Kaarlenkadun ja Urheilutalon pysäkkien yhdistämistä Brahen kentän päähän sekä Kustaankadun kohdan pysäkin poistamista. Lisäksi ohjelmassa ehdotettiin, että Helsinginkadun/Kustaankadun ja Helsinginkadun/Harjukadun liittymät muutettaisiin suuntaisliittymiksi siten, että kääntyminen kiskojen yli vasemmalle kiellettäisiin raitiovaunuliikenteen nopeuttamiseksi.
Helsinginkatu kuuluu kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkkoon. Kantakaupungin pääverkon tavoitetila on hyväksytty kaupunkisuunnittelulautakunnassa 22.5.2012.
Autoliikenteen osalta Helsinginkatu on alueellinen kokoojakatu, jonka liikennemäärä on Sturenkadulta Brahen kentälle noin 9 000 ajon/ vrk. Brahen kentältä Hämeentielle liikennemäärä pienenee noin 6 500 ajoneuvoon/vrk. Helsinginkadulla kadunvarsipysäköinti on pääasiassa sallittua.
Suunnitelma
Suunnitelma voidaan toteuttaa vaiheittain siten, että Fleminginkatu - Hämeentie on ensimmäinen vaihe ja Fleminginkatu - Kirstinkatu ja Brahen kentän pysäkkijärjestelyt toinen vaihe.
Fleminginkatu - Hämeentie
Suunnitelmassa uusitaan raiteet Fleminginkadun ja Hämeentien välillä. Raitiotie uusitaan keskelle Helsinginkatua siten, että raidegeometria on mahdollisimman suora. Autoliikenteelle osoitetaan kaistat suuntaansa ja näiden viereen merkitään pyöräkaistat. Kadun eteläreunalle jää kadunvarsipysäköinti. Kustaankadun ja Harjukadun liittymät muutetaan reunakivellisiksi, eli niille/niiltä kääntyminen tapahtuu jalkakäytävän ylitse. Lisäksi Harjukadun liittymä muuttuu suuntaisliittymäksi. Pengerkadun, Kustaankadun, Fleminginkadun ja Hämeentien liittymistä poistuvat ryhmityskaistat.
Helsinginkatu 13 edustalla oleva Kustaankadun raitiovaunupysäkki poistuu. Sörnäisten metroaseman läheisyydessä oleva taksiasema siirtyy Harjutorin kohdalle kadun vastakkaiselle puolelle. Metroaseman kohdalla sijaitsevan bussilinja nro 22 päätepysäkille etsitään uusi paikka. Helsinginkatu 4 edustan, tällä hetkellä yöbussien käytössä oleva, pysäkki jää paikoilleen.
Kaarlenkatu - Fleminginkatu
Helsinginkatu 21/23 edustalla olevaa raitiovaunupysäkkiä pidennetään Kaarlenkadun liittymän suojatiehen asti. Helsinginkatu 20 edustalla oleva bussipysäkki jää paikoilleen.
Pyöräkaistat merkitään Fleminginkadun ja Kaarlenkadun liittymien yli. Helsinginkadulta vasemmalle etelään Kaarlenkadulle kääntyville pyöräilijöille merkitään pyörätasku ennen Kaarlenkadun suojatietä.
Autoliikenteen vasemmalle kääntyvät ryhmityskaistat säilyvät Helsinginkadulla Fleminginkatua pohjoiseen ja Kaarlenkatua etelään käännyttäessä. Ryhmityskaista oikealle Helsinginkadulta Kaarlenkadulle poistuu.
Kirstinkatu - Kaarlenkatu
Urheilutalon edustan, läntisen Brahenkadun ja Kaarlenkadun pysäkit yhdistetään Brahen kentän eteläpuolelle yhdeksi pysäkiksi. Raitioliikenteellä on omat kaistat keskellä Helsinginkatua.
Autoliikenteelle osoitetaan kaistat suuntaansa. Kadunvarsipysäköinti poistuu Brahen kentän pysäkkien kohdalta. Urheilutalon vastakkaiselle puolelle Helsinginkatu 28 edustalle jää pysäköintiä.
Pyöräkaistat merkitään autokaistojen viereen. Pyöräliikenne yhdistyy olemassa olevaan rakenteeseen Kirstinkadun liittymän länsipuolella.
Brahen kentän edustan taksiasema siirtyy Läntiselle Brahenkadulle. Läntisen Brahenkadun eteläpäähän merkitään pyöräkaista ja Brahen kentän läntistä vierustaa kulkeva pyörätie muutetaan tässä yhteydessä yksisuuntaiseksi.
Suunnitelman vaikutukset
Raitiovaunuliikenteen toimintaedellytykset paranevat selvästi ratageometrian parantamisen, oman raitiotien ja parannettujen pysäkkien ansiosta. Raitiolinja 8 kehittämisohjelmassa Kaarlenkadun ja Urheilutalon pysäkkien yhdistämisen arvioitiin tuottavan matkustajien aikahyötyinä yhteensä 949 000 euroa ja liikennöintikustannussäästöinä 9 000 euroa. Ratageometrian parantamisen Helsingin kadun itäpäässä ja Kustaankadun pysäkin poistamisen arvioitiin tuottavan matkustajille aikahyötyjä yhteensä 703 000 euroa ja liikennöintikustannussäästöjä 740 000 euroa.
Pyöräilyn olosuhteita parannetaan merkitsemällä pyöräliikenteelle omat kaistat. Pyöräilyjärjestelyjen sujuvuus, turvallisuus ja selkeys paranevat.
Autoliikenteen osalta katu on nykyisellään kohtuullisen rauhallinen ja vaikutukset ovat suhteellisen vähäisiä.
Pysäköintipaikkoja poistuu väliltä Kaarlenkatu- Hämeentie kokonaisuudessaan 21 paikkaa, kun pysäköinti kadun pohjoisreunalla poistuu. Lisäksi Brahen kentän kohdalta poistuu pysäkkijärjestelyjen myötä 21 pysäköintipaikkaa. Alppiharju kuuluu asukaspysäköintivyöhykkeeseen J, jolla on toisin kuin muualla kantakaupungissa enemmän pysäköintipaikkoja kuin lunastettuja asukaspysäköintitunnuksia.
Kinaporinkadulla on mahdollisuus muuttaa kadunvarsipysäköinti vinopaikoiksi, jolloin sinne saadaan merkittyä noin 10 korvaavaa paikkaa. Myös pohjoisempana Satamaradankadulla on ilmaista pysäköintiä, joka on mahdollisuus muuttaa asukaspysäköintiin tarpeen vaatiessa.
Helsinginkatu 21/23 edustalta joudutaan poistamaan kuusi katupuuta.
Suunnitelmaa on valmisteltu yhdessä KSV:n, HKL:n ja HSL:n asiantuntijoiden kanssa ja periaatetasolla se on ollut esillä myös yleisessä keskustelussa. Perusteellinen vuorovaikutus asukkaiden ja muiden osallisten kanssa toteutetaan katusuunnittelun yhteydessä.
Kustannusennuste
HKL |
|
Raitiotie Fleminginkatu - Hämeentie | 600 000 euroa |
Fleminginkadun/Helsinginkadun vaihteet | 200 000 euroa |
Brahen kentän pysäkkijärjestelyt | 500 000 euroa |
|
|
|
|
HKR |
|
Pyöräliikenteen järjestelyt | 250 000 euroa |
|
|
Yhteensä | 1 550 000 euroa |
Raitiotie välillä Kaarlenkatu - Hämeentie uusitaan HKL:n suunnitelmien joka tapauksessa vuonna 2014, koska radan käyttöikä on loppumassa. Liikennejärjestelyjen kokonaisuuden näkökulmasta olisi tarkoituksenmukaista ja kustannustehokasta toteuttaa pyöräilyn ja raitioliikenteen kehittämistoimet samanaikaisesti.
HKR ja HKL ovat kiirehtineet päätöstä liikennesuunnitelmasta voidakseen käynnistää katusuunnittelun mahdollisimman pian. Rakennustyö on tarkoitus ajoittaa vuoteen 2014.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Sakari Montonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37134
sakari.montonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Piirustus 6174-7 |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|