6
LINJAN 94B REITTIMUUTOS
HKL
EHDOTUS Johtokunta päättänee muuttaa linjan 94B, Kontula(M)–Kivikko,
liikennöintiehtoja reitti- ja liikennöintiaikamuutoksen osalta esityslistan
liitteen mukaisiksi ja oikeuttaa HKL-liikelaitoksen tekemään tarvittavat
muutokset linjaa koskevaan liikennöintisopimukseen Nobina Finland
Oy:n (entinen Concordia Bus Finland Oy Ab) kanssa.
Johtokunta päättänee lisäksi, että Jouko-linjojen pienkalustolla
linjatunnuksella 94X liikennöitävät lähdöt lakkautetaan.
Johtokunta päättänee myös, että muutokset toteutetaan 8.2.2010
alkaen.
Pöytäkirjanote Nobina Finland Oy:lle.
Lisätiedot:
Miska Peura, liikennesuunnittelija, puhelin 310 35166
LIITTEET
|
Liite 1
|
Linjan 94B liikennöintiehdot
|
|
Liite 2
|
Linjan 94B uusi reittikartta
|
|
Liite 3
|
Kontulan liityntälinjojen nykyinen reittikartta
|
ESITTELIJÄ Linjalle 94B on tarpeen tehdä reittimuutos 8.2.2010 alkaen.
Kivikonlaidassa toimivat mm. YTV:n jäteasema, Kuusakoski Oy,
liikuntakeskus Ylläs-Halli ja Caternet Finland Oy. Bussiyhteyttä on
toivottu erityisesti lähemmäs Ylläs-Hallia ja teollisuusalueella sijaitsevia
yrityksiä. Joillekin teollisuusalueen yrityksille lähimmät
joukkoliikennepysäkit sijaitsevat Kehä I:llä ja Latokartanonkaarella noin
1,3–1,6 km:n päässä. Caternet Finland Oy on muuttanut alueelle
huhtikuussa 2009 (noin 80 työntekijää) ja Ylläs-Halli on avattu
elokuussa 2009 (noin 25–30 työntekijää sekä noin 2 600 kävijää
viikossa).
Kivikon teollisuusalueelle Kivikonlaidan varteen on kaavoitettu
runsaasti teollisuustontteja. Alue rajautuu Kehä I:een ja
Lahdenväylään. Kivikonlaita on todennäköisesti vielä pitkään umpikuja,
joten alueen läpi ei voida johtaa esimerkiksi jotain nykyisistä Kehä I:stä
pitkin kulkevista poikittaislinjoista. Kivikonlaidan ja Tattariharjun välille
on suunniteltu rakennetavaksi Tattarisilta, mutta sen rakentaminen
ajoittunee vasta noin 10 vuoden päähän.
Jotta joukkoliikenneyhteys Kivikon teollisuusalueelle voidaan toteuttaa
kustannustehokkaasti, on tässä tapauksessa järkevintä muuttaa
Kivikon ja Kurkimäen liityntälinjan 94A ruuhka-aikoina liikennöivän
apulinjan 94B reittiä. Linjalla 94B matkustajamäärät ovat pienehköjä.
Vilkkaimmilla lähdöillä on ollut syksyllä 2009 enimmillään noin 10–12
matkustajaa, mutta useimmilla lähdöillä matkustajia on ollut vain
muutamia. Samanaikaisesti linjan 94B lähtöjen kanssa lähtee
Kontulasta aina linjan 94A bussi, joka kiertää saman lenkin
päinvastaiseen suuntaan. Linjan 94A busseissa olisi tilaa myös niille
matkustajille, jotka nyt kulkevat linjalla 94B. Linja 94B liikennöi arkisin
noin klo 7–9 ja noin klo 15–18.
Reittimuutoksen jälkeen linja 94B kulkee nykyistä reittiään lisättynä
pistolla …Kivikonkaari–Kivikontie–Kivikonlaita–Kivikontie–
Kivikonkaari… Samalla linjan ajantasauspysäkki siirtyy Järkälekujan
pysäkiltä Kivikonlaitaan. Muutos pidentää linjan ajoaikaa noin 8–10
minuutilla, jolloin nykyistä 16 minuutin vuoroväliä joudutaan
pidentämään 24–32 minuuttiin. Samalla liikennöintiaikaa muutetaan
aamupäivällä, alkuiltapäivällä ja illalla, jotta bussiyhteys voidaan tarjota
arkisin ainakin pääosalle teollisuusalueen yritysten työntekijöille. Reitti-
ja aikataulumuutos oletettavasti lisää merkittävästi linjan
matkustajamääriä.
Linjan 94B muutokset kasvattavat vuosittaisia liikennöintikustannuksia
noin 20 000 eurolla verrattuna nykytilanteeseen, jossa Kivikonlaitaan
liikennöidään muutamia lähtöjä pienkalustolla.
20.4.2009 lähtien Kontulan metroaseman ja Kivikon teollisuusalueen
välillä on ajettu Jouko-linjojen pienkalustolla muutamia lähtöjä arkisin
klo 6.55–7.35 ja 15.45–16.25 linjatunnuksella 94X. Linjalle 94B
tehtävien muutosten myötä pienkalustolla liikennöitäviä 94X-lähtöjä ei
enää tarvita.