6
LINJOJEN 50 JA 59 YHDISTÄMINEN
 
HKL
 
EHDOTUS                       Johtokunta päättänee muuttaa linjan 59, Herttoniemi – Pasila -
Pajamäki, liikennöintiehtoja reitti- ja liikennöintiaikamuutoksen osalta
esityslistan liitteen mukaisiksi.
 
Samalla johtokunta päättänee lakkauttaa linjan 50.
 
Vielä johtokunta päättänee myös oikeuttaa HKL-liikelaitoksen
tekemään tarvittavat muutokset Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n
linojen 50 ja 59 liikennöintisopimuksiin.
 
Muutokset tulevat voimaan syysliikenteen 2009 alussa.
 
                                          Pöytäkirjanote Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:lle, hankintaan ja
Kuukankorvelle
 
Lisätiedot:
Kuukankorpi Arttu, Järjestelmäsuunnittelija, puhelin 31034797
 
 
LIITTEET
Liite 1
Linjan 59 liikennöintiehdot
 
Liite 2
Linjan 59 uusi reittikartta
 
Liite 3
Linjan 50 nykyinen reittikartta
 
Liite 4
Linjan 59 nykyinen reittikartta
 
ESITTELIJÄ                     Helsingin poikittaisen bussiliikenteen kehittämissuunnitelmassa
2008 – 2011 (HKL:n julkaisu C: 3/2007) on esitetty linjojen 50
(Sompasaari – Sörnäinen – Pajamäki) ja 59 (Herttoniemi – Ilmala)
yhdistämistä yhdeksi linjaksi Herttoniemi – Pajamäki, kun
Sompasaaren sataman toiminta siirtyy Vuosaareen.
Joukkoliikennelautakunta on merkinnyt Helsingin poikittaisen
bussiliikenteen kehittämissuunnitelman 2008 – 2011 tiedoksi
kokouksessaan 29.11.2007. Vuosaaren uusi satama on otettu käyttöön
syksyllä 2008 ja Sompasaaren sataman toiminta on päättynyt, joten
linjojen yhdistäminen on nyt ajankohtaista.
 
Linjat yhdistetään jatkamalla linjan 59 reittiä nykyiseltä päätepysäkiltä
Ilmalasta linjan 50 reittiä sen päätepysäkille Pajamäkeen. Samalla
linjan 59 liikennöintiaikaa jatketaan illalla vastaamaan linjan 50 nykyisiä
liikennöintiaikoja. Linja ei palvele suoraan linjan 50 nykyistä osuutta
Sompasaaren ja Pasilan välillä, mutta yhdistetyn linjan reitti kulkee
lähellä linjan 50 nykyistä reittiä Kalasataman ja Pasilan välisen
osuuden.
 
Yhdistetty linja liikennöi talviliikenteessä ruuhka-aikaan noin 10 min
välein, kun linjat 50 ja 59 liikennöivät ruuhka-aikaan nykyisin 12 min
välein. Päiväliikenteessä yhdistetty linja liikennöi noin 17 min välein,
kun linja 50 liikennöi päiväliikenteessä nykyään 30 min välein ja linja 59
vastaavasti 15 minuutin välein. Päiväliikenteessä 17 minuutin
vuorovälillä linja voidaan tahdistaa talviliikenteessä linjan 58 kanssa
Pasilan ja Herttoniemen välillä, jolloin Pasilan ja Herttoniemen välille
syntyy iväliikenteessä tasainen 8 – 9 min vuoroväli. Iltaisin linja
liikennöi samankaltaisilla aikatauluilla kuin linja 50 nykyisin.
Yhdistämisellä syntyy entistä vahvempi poikittainen bussilinja Pasilan
tasolle.
 
Yhdistämisen ansiosta Herttoniemestä syntyy vaihdoton yhteys
Pitäjänmäelle, joka on merkittävä työpaikka-alue. Yhdistetyn linjan
iltaliikenne tuo lisätarjontaa linjan 58 rinnalle Herttoniemen ja Pasilan
välillä iltaisin 18 – 21.30 välisenä aikana. Yhdistetyn linjan vuorovälit
ovat ruuhka-aikana koko linjan varrella ja päiväliikenteessä Ilmalan ja
Pajamäen välillä nykyisten linjojen vuorovälejä tiheämmät.
 
Yhdistämisessä Sompasaaren satama-alueen ainoaksi
joukkoliikenneyhteydeksi jää kutsulinja J60, joka liikennöi arkisin 7 –
18. Linjan 50 Sompasaaren päätepysäkiltä on noin 800 m kävelymatka
Hermannin rantatietä kulkevien bussilinjojen pysäkille. Kalasataman
metroasema on Sompasaaren päätepysäkin läheisyydessä, mutta
satamatoiminnan jäljiltä päätepysäkiltä ei ole julkista jalankulkuyhteyttä
metroasemalle. Sompasaaren sataman toiminnan loputtua
päätepysäkiltä on ollut vain yksittäisiä nousuja vuorokaudessa. Kun
Sompasaaren alueen uusi maankäyttö valmistuu, järjestetään alueelle
uudet joukkoliikenneyhteydet. Alueen joukkoliikenteen on suunniteltu
perustuvan Kalasataman metroaseman lisäksi raitiovaunuihin.
 
Kyläsaarenkadulta poistuu aikataulunmukainen joukkoliikenne.
Korvaavia yhteyksiä tarjoavat linjat 56 ja 68 Hermannin rantatiellä,
jonne kävelymatka on pysäkistä riippuen 100 – 500 m pidempi kuin
linjan 50 pysäkeille. Kyläsaarenkadulla on pienteollisuutta,
rakennusviraston tukikohta, kierrätyskeskus ja pakolaisten
vastaanottokeskus. Kävelymatka Hermannin rantatielle on
suunnitteluohjeen sallimissa rajoissa. Joukkoliikenteen käyttäjämäärät
Kyläsaarenkadulla ovat vähäiset. Kyläsaarenkadulta on talvisin
arkivuorokautena 60 – 120 nousua, joista noin kolme neljännestä on
Kyläsaarenkatu 8:n pysäkiltä, jolta on noin 100 m kävelymatka
Hermannin rantatielle.
 
Kyläsaaresta ja Hermannista poistuu vaihdoton aikataulunmukainen
yhteys Pasilaan ja Pitäjänmäelle. Linja 68 tarjoaa vaihtoyhteyden
linjaan 59 Kalasataman alueella.
Syksyllä 2009 aloittava uusi poikittaislinja 56 tarjoaa suoria
poikittaisyhteyksiä mm. pääradan ja Vantaankosken radan sekä
Jokerin varteen. Kutsulinja J60 tarjoaa kutsuyhteyden mm. Pasilaan.
Kyläsaaresta ja Hermannista on talvisin arkivuorokautena 100 – 200
nousua linjalle 50 (sisältäen edellisessä kappaleessa mainitut
Kyläsaarenkadun nousut) eli noin 2 – 4 nousua lähtöä kohden.
 
Linjan 50 matkustajamäärät Sompasaaren ja Kalasataman välillä ovat
kokonaisuutena niin pienet ja korvaavat yhteydet kohtuulliset, ettei
poistuvaa tarjontaa ole tarpeen korvata muilla järjestelyillä. Linjan 22
jatkaminen Sörnäisistä Sompasaareen lisäisi kustannuksia noin
320 000 euroa vuodessa, mikä olisi keskimäärin 4,40 euroa
matkustajaa kohden.
 
Nykyinen linja 50 palvelee Kalasataman työpaikka-aluetta kolmella
pysäkkiparilla, kun taas yhdistetyllä linjalla on alueella vain yksi
pysäkkipari. Suurin osa Kalasataman alueen matkustajista nousee
lähinnä yhdistetyn linjan pysäkkiparia olevilta pysäkeiltä, joilta
kävelymatka pitenee 200 – 400 m.
 
Sörnäisissä, Kalliossa ja Alppilassa lähes kaikilta linjan 50 nykyisiltä
pysäkeiltä on korkeintaan 500 metrin kävelymatka yhdistetyn linjan
pysäkeille. Joukkoliikennelautakunta päätti 13.11.2008 siirtää linjan 22
reitin kulkemaan Ilmalantorin kautta kesällä 2009. Muutoksen ansiosta
linja 22 tarjoaa vaihdottoman yhteyden Helsinginkadun ja Ilmalantorin
välille vielä sen jälkeenkin, kun yhteys poistuu linjalta 50. Linjan 22
ruuhka-ajan vuoroväli tihennetään 15 minuuttiin kesäliikenteen 2009
alussa. Elokuussa 2008 aloittanut raitiovaunulinja 9 tarjoaa
tiheävuorovälisen yhteyden Pasilaan ja linjan 59 varrelle suurimmalta
osalta niistä pysäkeistä, joilta linjan 50 palvelu poistuu. Muutos
todennäköisesti lisää linjojen 9 ja 22 matkustajamääriä, mutta linjoilla
on kapasiteettia ottaa vastaan lisääntynyt kysyntä.
 
Vaihtoyhteyksien järjestämiseksi linjojen 50 ja 59 nykyiset aikataulut on
tahdistettu niin, että linjat kulkevat peräkkäin yhteisellä osuudellaan.
Toisen linjan poistaminen ei siis juurikaan heikennä palvelutasoa
yhteisellä osuudella, koska nykyjärjestelyillä molempien linjojen bussit
kulkevat lähes yhtä aikaa.
 
Linjat 50 ja 59 kuuluvat samaan liikennöintisopimukseen. Linjojen
liikennöitsijä on Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab ja linjoja koskeva
liikennöintisopimus on voimassa 31.12.2012 asti. Linjojen 50 ja 59
yhdistäminen vähentää kohteen kilometrejä vuonna 2009 noin 5 % ja
vuonna 2010 noin 13 % nykytilanteeseen verrattuna.
Liikennöintisopimus sallii em. vähennyksen. Linjojen 50 ja 59
yhdistämistä on valmisteltu yhteistyössä liikennöitsijän kanssa.
 
Linjojen 50 ja 59 yhdistäminen säästää liikennöintikustannuksia
vuositasolla noin 520 000 euroa. Liikennöintikustannusten säästö on
merkittävä ja taloudellisen tilanteen heikentyessä linjojen 50 ja 59
yhdistämisestä saatava säästö vähentää tarvetta sopeuttaa muuta
liikennetarjontaa.