Palmian neljäs toimintavuosi oli poikkeuksellisen runsastapahtumainen Jo ennakolta merkittävimmäksi tapahtumaksi arvioitu opetuslautakunnan järjestämä koulujen ruoka- ja siivouspalvelujen kilpailutus toteutui. Prosessi oli haasteellinen niin teknisesti kuin henkisesti etenkin kilpailutuksen kohteena olevien koulujen henkilöstölle. Palmia menestyi kyseisessä kilpailutuksessa erinomaisesti ja todisti näin olevansa vahva toimija myös vapailla markkinoilla nyt ja tulevaisuudessa. Kilpailutukset tulevat jatkumaan kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti yhden sairaalan ruokapalvelujen osalta vuonna 2007.

Vuoden 2006 aikana Palmian johdossa tapahtui merkittävä muutos, kun liikelaitosta alusta asti luotsannut toimitusjohtaja Lauri Turja menehtyi syyskuussa äkilliseen sairauskohtaukseen. Toimitusjohtaja Turjan muistoa kunnioittaen Palmiassa haluttiin jatkaa hänen johdollaan valmistellun liiketoimintastrategian toteuttamista.

Palmian johtoryhmä linjasi vuoden 2006 tärkeimmiksi tavoitteiksi seuraavat asiat:

  1. Liikevaihdon kasvu ja kaikkien liiketoimintayksiköiden voitollinen tulos
  2. Tehokkaat työprosessit
  3. Työtyytyväisyyden paraneminen; palvelualtis, sitoutunut ja uudistumishaluinen henkilöstö
  4. Asiakastyytyväisyyden paraneminen

Tarkasteltaessa vuoden 2006 onnistumisia tavoitteiden valossa, on lopputulos todettava menestykseksi.

Vuosi 2006 jää historiaan Palmian tähän saakka taloudellisesti parhaimpana vuotena, ja saavutettu menestys ylitti rohkeimmatkin odotukset. Kokonaisliikevaihto nousi 95 miljoonaan euroon ja tulos oli 6,1 miljoonaa euroa. Kaikki toimialat tekivät positiivisen tuloksen. Suurimpana yksikkönä catering-palvelut toi eniten euroja, aiemmin tappiollinen kiinteistöpalvelut-yksikkö saavutti voitollisen tuloksen ja siivouspalvelujen myönteinen kehitys jatkui.

Työprosessien tehostamisessa onnistuttiin. Liikevaihto kasvoi merkittävästi, kun taas henkilöstömäärä suhteessa vähemmän. Prosessien tehostuminen toteutui pitkälti henkilöstön voimakkaan sitoutumisen kautta.

Työtyytyväisyys kehittyi myönteisesti catering- ja siivouspalveluissa, kiinteistöpalvelulla jäi vielä parantamisen varaa. Kokonaisuudessaan tulos oli vuoden 2005 tasolla.

Asiakastyytyväisyys pysyi vuoden 2005 tasolla. Tulos on hyvä, kun samanaikaisesti tapahtui laaja kilpailutus ja toimintojen tehostaminen. Tyytyväiset asiakkaat mahdollistavat Palmian menestymisen tulevaisuudessakin.

Palmia osallistui koko Helsingin kaupunkia koskeneeseen internet-sivustojen uudistukseen. Palmian uudet www-sivut julkaistiin marraskuussa.

Palmian jo vuonna 2005 aloitettu strategiatyö jatkui liikepalvelulautakunnan vahvistamilla pelisäännöillä. Vuoden 2006 laadittiin Palmian strategia 2015, joka nimettiin onnistumissuunnitelmaksi. Tavoitteena on tuolloin olla suurin suomalainen hyvinvointipalvelujen tuottaja ja edelläkävijä.

Timo Martiskainen
va. toimitusjohtaja 18.9.2006-12.2.2007

 
Suunnittelu ja toteutus
© Legendium Oy