Page 19

Kallion kirkko

Kovan onnen monumentaaliteos Ranskasta ei löytynyt teokselle tilaajaa, joten taiteilija toi suurtyönsä Hel- sinkiin Ateneumissa järjestettyyn naistaiteilijoiden näyttelyyn vuonna 1908. Vastaanotto oli kuitenkin ristiriitainen, ja kritiikissä kiteytyivät yleisesti nais- ten taidetta kohtaan tunnetut ennakkoluulot. Taiteilijan katsottiin uskaltau- tuneen suurtyöhön liian varhain. Monumentaalikoon vaatima mestarillisuus olisi edellyttänyt kypsymistä vaatimattomissa tehtävissä. Taiteilijalta koet- tiin puuttuvan myös henkilökohtaista elämänkokemusta. Suurteos jäi Suomeen, mutta pronssin sitä ei valettu. Ensimmäinen osa, Edda-runojen maailmanloppua kuvaava ragnarök-aiheinen Ihmisten tais- telu, ostettiin Antellin kokoelmaan vuonna 1909. Se on nykyään Ateneumin taidemuseossa. Neljä muuta osaa taiteilijan äiti lahjoitti Kallion kirkolle. Sar- jan toisen osan, Vanhan testamentin Baabelin vankeuteen liittyvän Vankeu- den sekä kolmannen ja keskeisen osan eli Vuorisaarnan sijoittaminen kirkon eteiseen ei tee oikeutta teokselle. Neljäs osa, sielujen vapautumista kuvaava Kotimatka ja sarjan päättävä taivaallinen Kotiintulo sijoitettiin urkuparvelle. Reliefi sarja Ihmissielun kehitys on af Forsellesin päätyö. Vastoin taitei- lijan toiveita monumentaalinen sarja hajautui, ja teosten sijoittelu Kallion kirkossa oli pettymys. Ensimmäisen osan puuttuminen kokonaisuudesta hä- märsi taiteilijalle niin tärkeän teosofi sen painotuksen uskontojen yhteisestä ytimestä. Loppusarjasta se teki kuitenkin korrektin kirkolliseen ympäristöön. Sigrid af Forselles asui elämänsä viimeiset vuosikymmenet Firenzessä. Jo 1900-luvun vaihteessa hän oli ryhtynyt muovailemaan uurnia. Siirtymi- nen pienimuotoiseen työskentelyyn huomioitiin positiivisesti, sillä toisin kuin kuvanveiston, taidekäsityön ajateltiin sopivan naiselle. Helena Wester- marck kirjoitti silti kirjassaan Tre konstnärinnor (1937), että hänelle Sigrid af Forsellesin ura kuvanveistäjänä osoitti naisen kykenevän toimimaan tai- teenaloista miehisimmällä. 17


Kallion kirkko
To see the actual publication please follow the link above