Page 32

Havis Amanda

Opintojen jälkeen Vallgren jäi kaupunkiin asumaan ja avioitui muutaman vuoden kuluttua ruotsalaisen puukaivertaja Antoinette Råströmin kanssa. Pariisi oli tuohon aikaan taiteen keskus, jossa viihtyivät myös lukuisat Vall- grenin maanmiehet, muun muassa Walter Runeberg, Aukusti Uotila, Gun- nar Berndtson ja Albert Edelfelt. Illanviettoihin, joita Vallgren usein isän- nöi, kokoontui myös muita pohjoismaalaisia taiteilijoita. Menestystä maailmalla Vallgren osallistui jo vuonna 1879 ensimmäisen kerran Pariisin salonkiin. Kai- ku, jota pidetään taiteilijan läpimurtoteoksena, sai salongissa kunniamainin- nan 1886. Vuosina 1890 ja 1892 Ranskan valtio osti ja tilasi teoksia Vallgrenil- ta. Vuoden 1900 Pariisin maailmannäyttelyssä hän sai Grand Prix -mitalin. Pariisi otti Vallgrenin avosylin vastaan, vastaanotto kotimaassa tuotti sen sijaan pettymyksen. Taidekritiikki ei aina ollut suopea pariisilaistunutta ku- vanveistäjää ja hänen taidettaan kohtaan. Myös Suomen Taideyhdistyksen puheenjohtaja C. G. Estlander antoi kärkevää palautetta Vallgrenin taitees- ta.1) Lisäksi Vallgrenin 1800-luvun lopun pyrkimykset toteuttaa julkinen veistos kariutuivat.2) Vuonna 1884 kuvanveistäjä oli osallistunut Aleksante- ri II:n muistopatsaasta järjestettyyn kilpailuun, muttei menestynyt. Vuonna 1886 toteutui kuitenkin sarja taiteilijamuotokuvia Ateneumin julkisivuun. Vallgrenin ja hänen puolisonsa saama Ranskan kansalaisuus vuonna 1902 sinetöi Vallgrenin tiiviin suhteen maahan — ja toisaalta etäisyyden kotimaa- han. Kuvanveistäjä viihtyi Ranskassa yhtäjaksoisesti aina vuoteen 1911 asti. Havis Amandan isä Yksi kiinnekohta Suomeen syntyi kuitenkin Havis Amandan kautta. Suihku- kaivosta ja erityisesti sen keskushahmosta tuli teos, josta Vallgren muistetaan. Jo elokuussa 1901 Vallgren oli kirjoittanut kuvanveistäjä Robert Stigellil- le, että Helsingin kaupunginvaltuutetut olivat keskustelleet julkisen teoksen tilaamisesta häneltä.3) Suomen Taideyhdistys esitti keväällä 1904 Helsingin kaupungille, että Vallgrenilta tilattaisiin ulkoilmaveistos. Vallgren kirjoitti muistelmissaan, että juuri taidemaalari Albert Edelfeltin tarmokkuuden an- siosta Havis Amanda toteutui.4) Ville Vallgren allekirjoitti sopimuksen suihkukaivon toteuttamisesta lo- kakuussa 1906. Sopimuksessa sovittiin muun muassa siitä, että teos symbo- loisi merestä nousevaa Helsinkiä.5) Teokseen varattiin 40 000 markkaa an- niskelu- ja vähittäismyyntiosakeyhtiöiden voittovaroista.6) Vuoden päästä syksyllä Vallgren vieraili Helsingissä neuvottelemassa suihkukaivon paikas- ta, josta tehtiin päätös marraskuussa 1906. Helsingin kaupungin valtuustos- sa äänestettiin Kauppatorin ja Erottajan välillä. Samana vuonna suihkuläh- teen naisfi guuri valettiin pronssiin Ranskassa. Havis Amanda paljastettiin 20.9.1908 aamuyöllä Kauppatorilla ilman juh- lallisuuksia.7) Keskustelu veistoksesta, puolesta ja vastaan, alkoi lehdistössä 30


Havis Amanda
To see the actual publication please follow the link above