Page 90

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

Toisaalta oppilaitokset saisivat oletettavasti monenlaisia etuja ja hyötyjä yhdistämisistä. Yhteistyö ja sen lisääminen oppilaitosten välillä sekä muiden tahojen kanssa nähtiinkin entistä tärkeämmäksi tulevaisuudessa. Haastatteluissa tuotiin kuitenkin esiin, että yhteisten ja isojen projektien toteuttaminen saattaa jo lähtökohtaisesti vaatia riittäviä resursseja oppilaitoksilta. Osa oppilaitoksista arvioi, että yksi oppimäärä ja resurssijaon muuttaminen siten, että nykyistä laajemmalle joukolle tarjottaisiin mahdollisuus aloittaa taiteen perusopinnot, tarjoaisi uudenlaisia mahdollisuuksia koko taiteen perusopetusjärjestelmälle sekä lapsille ja perheille. Toimintatapa lisäisi kannattajiensa mukaan lasten ja nuorten tasa-arvoa sekä taiteen perusopetuksen saavutettavuutta. Perusteluissa viitattiin lisäksi siihen, että monet lapset ja nuoret haluavat harrastaa ja kokeilla eri lajeja eivätkä sitoutua pitkäkestoisesti yhteen ajallisesti ja sisällöllisesti vaativaan taidelajiin. Lisäksi viitattiin urheilun toimintatapaan, jossa osallistujat ja huiput löytyvät laajasta pohjasta, mutta pidemmälle edetessä osallistujamäärä kapenee pyramidin tavoin. Usea haastateltava painotti, etteivät haetut tai halutut summat ole lopultakaan kovin suuria suhteutettaessa esimerkiksi Helsingin kokonaisbudjettiin tai taiteen perusopetuksen tuomaan hyötyyn lasten ja nuorten hyvinvoinnissa. Pienilläkin summilla koettiin saatavan paljon aikaan. Avustuksien myöntämisellä nähtiin lisäksi periaatteellinen ja symbolinen arvo: tunnustetaan oppilaitoksen tekemä työ tärkeäksi. Pitkälle pohdittuja ratkaisuja toivottiin valtion ohella myös Helsingin kaupungilta. Haastateltavat korostivat, että avustusten vakaus on ensiarvoisen tärkeää, jotta oppilaitokset voivat suunnitella toimintaansa pitkällä aikajänteellä. Järkevän rahankäytön kannalta seuraavan vuoden avustustilanne tulee olla hyvissä ajoin tiedossa, jotta suunnittelutyö ei fokusoidu siihen, voidaanko palkata opettajia tai miten oppilaitoksen alasajolta vältytään. Haastatelluissa ehdotettiin, että varsinaisten avustusten ohella kaupunki voisi tukea oppilaitosten toimintaa myös muilla tavoin. Tilavuokriin voitaisiin antaa huojennuksia ja oppilaitosten tarjoamia palveluja voitaisiin hyödyntää nykyistä laaja-alaisemmin ja pitkäjänteisemmin, esimerkiksi koulujen iltapäivätoiminnassa, lasten kerhotoiminnassa sekä palvelu- ja senioritaloissa.✳ 88 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above