Page 89

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

Tasapuolisuuden ja avoimuuden osalta mielipiteet vaihtelivat enemmän. Oppilaitoksista reilu puolet arvioi Helsingin tasapuoliseksi eri oppilaitosten (53 %) ja eri kaupunginosien (55 %) välillä. Runsas kolmannes (34–36 %) oli eri mieltä kysymyksissä. Vastaajien näkemykset jakautuivat kysyttäessä Helsingin kaupungin tasapuolisuudesta eri taiteenlajien välillä: 47 % arvioi Helsingin tasapuoliseksi, 43 % oli eri mieltä. Vastaajista 70 % koki Helsingin avoimeksi päätöksissään. Oppilaitoksista lähes kolme neljästä (72 %) näki Helsingin kaupungin jakamat avustussummat määrällisesti riittämättömiksi. Joka kolmas (32 %) arvioi, ettei Helsinki huomioi taiteen perusopetuksen kehittämistarpeita Oppimäärien sisältöjen sekä resurssien kohdentamisen ja riittävyyden näkökulmista ehdotettiin erilaisia toimenpiteitä. Kyselyssä ja haastatteluissa esitettiin mm. laajan oppimäärän supistamista, laajan ja yleisen oppimäärien yhdistämistä yhdeksi opintokokonaisuudeksi, oppilaitoksia yhdistämällä sekä entistä aktiivisempaa yhteistyötä oppilaitosten ja eri tahojen välille. Osa oppilaitoksista kyseenalaisti toisivatko oppilaitosten ja hallintojen yhdistämiset todellisia säästöjä, sillä kyseessä on vahvasti lähialue-periaatteella toimivasta palvelusta, jossa hallintoa todennäköisesti tarvittaisiin jonkin verran myös etäopetuspisteisiin. kuvio 22. Oppilaitosten näkemykset Helsingin kaupungista rahoittajana, % Helsinki rahoittajana on... päätöksissään. hallinnon ja rakenteiden karsimista 0 20 40 60 80 100 taloudellisesti riittävä avustussummissaan tasapuolinen eri taiteenaloille tasapuolinen eri kaupunginosille taiteen perusopetuksen kehittämistarpeita huomioiva päätöksissään tasapuolinen eri oppilaitoksille avoin päätöksissään yhteistyökykyinen helposti lähestyttävä luotettava pitkäjänteinen päätöksissään eri mieltä samaa mieltä Taiteen perusopetuksen tulevaisuus ja kehittämistar peet Helsingissä 87


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above