Page 86

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

kuvio 21. Oppilaitosten näkemykset lasten ja nuorten taiteen perusopetuksesta Helsingissä, % Taiteen perusopetus Helsingissä on... alueellisesti tasa-arvoista kaikille avoin harrastus opetustarjonnaltaan riittävää opetustarjontansa osalta muutosten edessä kiinnostava harrastus molemmille sukupuolille ajantasaista relevantti harrastus myös tulevaisuudessa monipuolista 0 20 40 60 80 100 eri mieltä samaa mieltä Vastaajista 66 % arvioi opetustarjonnan riittäväksi, mutta lähes joka kolmas (32 %) oli eri mieltä kysymyksessä. Lähes kolme viidestä (72 %) olikin sitä mieltä, että taiteen perusopetus on opetustarjontansa osalta muutosten edessä. Kysymys taiteen perusopetuksen avoimuudesta kaikille harrastajille, jakoi vastaajia: puolet arvioi taiteen perusopetuksen kaikille avoimeksi, mutta yhtä moni oli eri mieltä tästä. Lisäksi 62 % vastaajista oli eri mieltä väitteessä, että taiteen perusopetus on alueellisesti tasa-arvoista Helsingissä. Vastausten perusteella opetustarjonnan riittävyyteen, avoimuuteen sekä alueelliseen tasa-arvoisuuteen tulisikin Helsingissä kiinnittää huomiota jatkossa. 4.5 Opetussuunnitelmien perusteet Oppilaitoksilta tiedusteltiin kyselyssä tyytyväisyydestä nykyisiin opetussuunnitelmien perusteisiin oman toimintansa kannalta sekä minkälaisia muutoksia toivottaisiin. Vastaajista 68 prosenttia oli tyytyväisiä opetussuunnitelman perusteisiin oman toimintansa kannalta. Myönteiseksi nähtiin opetussuunnitelman perusteiden väljyys sekä käytännön toteutukselle jätetty liikkumavara. Oppilaitosten mahdollisuutta päättää itse pedagogisista ja opetussisällöllisistä ratkaisuista pidettiin hyvänä. Toisaalta monitulkintaisuus nähtiin myös haasteena ja tarkempia määrityksiä kaivattiin, mm. yksilöllistettyyn opetukseen sekä siihen, miten tavoitteellinen opetus toteutetaan oppilaan valintamahdollisuudet säilyttäen. Lisäksi taidealojen opetuksessa toivottiin huomioitavan myös nykyajan ja tulevaisuuden näkökulmat. Laajan ja yleisen oppimäärän oppilaitosten välillä ei ollut havaittavissa suurta eroa siinä, miten opetussuunnitelmien perusteiden toimivuus arvioitiin. Molemmissa ryhmissä 67–68 % oppilaitoksista oli tyytyväisiä nykyisiin opetussuunnitelman 84 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above