Page 77

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

hyväksi käytännöksi, mutta valitettavasti siitä joudutaan usein tinkimään taloudellisista syistä. Teemme vuosittain laajan asiakaskyselyn, jonka perusteella kehitämme toimintaamme. Myös opettajat saavat vaikuttaa koulun kehittämiseen ja opettajille tehdään vuosittain työtyytyväisyyskysely (henkilökohtaisten kehityskeskusteluiden lisäksi) sekä kerätään kehitysideoita. Keskustelu jokaisen oppilaan kanssa lukuvuoden lopussa. Apuvälineinä tarvittaessa kuvakkeet. Opittujen asioiden esittely oman soolon/koreografian muodossa lukuvuoden lopulla. Oppilailla on vapaa tila itsearviointiin ja palautteen antamiseen paperissa, jonka he palauttavat joka kevät ilmoittautuessaan seuraavan vuoden opintoihin. Vanhemmat ovat aktiivisesti mukana toiminnassa ja antavat palautetta henkilökohtaisesti. Myös kyselyjä on tehty. Talous on sen verran tiukka, että siihen ei ole voitu budjetoida esim. Virvatuli-arviointia, koska esim. opettajille on maksettava yhden tunnin työstä opetustunnin palkka. kuvio 20. Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten yhteistyötahot, % oppilaat ja vanhemmat koulut muut toimijat muut alan oppilaitokset Helsingin kaupunki muut taidealat alan liitto valtio 0 20 40 60 80 100 31. Näissä oppilaitoksissa opetetaan pääasiassa musiikin yleistä oppimäärää, jossa tasosuorituksia ei suoriteta. 32. Virvatuli-malli on taiteen perusopetukseen luotu valtakunnallinen ja kaikkien taidealojen yhteinen arviointimalli oppilaitosten lakisääteisen itsearvioinnin toteuttamiseen. 2.7 Yhteistyö Oppilaitokset tekevät paljon yhteistyötä sekä keskenään että muiden tahojen kanssa. Useimmiten yhteistyötä tehtiin perheiden (85 %), koulujen (81 %) ja muiden oman alan oppilaitosten (77 %) kanssa. Kolme viidestä (60 %) mainitsi muut taidealat yhteistyötahoikseen. Helsingin kaupungin kanssa yhteistyötä ilmoitti tekevänsä 68 prosenttia ja valtion kanssa 30 % vastaajista. Lisäksi yhteistyötä kerrottiin tehtävän mm. kansainvälisesti, verkostoissa ja projekteissa sekä ammattilaisryhmien, eri koulutusasteiden, päiväkotien, kirjaston, vanhainkotien ja palvelutalojen, seurakunnan, järjestöjen ja orkesterien kanssa. Rehtoreiden haastatteluissa hyvinä koettuina yhteistyömuotoina ja -kumppaneina tuotiin esiin mm. koulujen iltapäivätoiminta, kerhot, Helsinki-malli, lähiöalueisiin keskittyvät projektit, musikaalit ja musiikkiteatterit. Toivottavina yhteistyötahoina mainittiin nuorisoasiainkeskus, opetusvirasto, varhaiskasvatusvirasto, seniori- ja palvelutalot sekä erilaiset paikalliset yhdistykset. Taiteen perusopetuksen nykytila Helsingissä 75


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above