Page 76

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

sissa jaettiin eniten päättötodistuksia. Musiikin laajan oppimäärän oppilaitoksissa, joissa oppilasmäärä oli 8 306, suoritettiin yhteensä 2 869 tasosuoritusta. Valtionosuusjärjestelmän ulkopuolisissa musiikkioppilaitoksissa oppilaita oli 3 592 ja tasosuorituksia suoritettiin 5431. Päättötodistusten ja tasosuoritusten ohella opetuksen etenemistä seurataan myös muilla tavoin. Suurimmassa osassa oppilaitoksia oppilaan edistymistä ja kehittymistä kerrottiin arvioitavan oppilaan kanssa keskustellen, opettajan antamalla sanallisella tai kirjallisella palautteella sekä oppilaitoksen omalla arviointijärjestelmällä. Yleensä arvioinnit tehdään sekä syys- että kevätlukuvuoden päätteeksi. Myös oppilaiden esiintymiset tuotiin vastauksissa esiin tapana seurata oppilaiden kehitystä. Oppilaat esiintyvät konserteissa, matineoissa, joulu- ja kevätjuhlissa, näyttökokeissa ja – tunneilla, erilaisissa tapahtumissa ja esitysproduktiossa sekä esittämällä oman soolon ja koreografian. Lisäksi oppilaiden etenemistä saatetaan seurata oppimispäiväkirjoilla sekä erilaisilla päättö-, seminaari- ja projektitöillä. ”Jokainen opettaja arvioi lukuvuoden päättyessä kaikkien oppilaidensa edistymisen ja määrittää, millä tasolla oppilas jatkaa opintojaan seuraavana lukuvuotena. Jokainen 0–19 vuotias oppilas saa kevätlukukauden päättyessä vuositodistuksen, jonka päättötyövaiheessa olevien kohdalla korvaa perusopintojen tai syventävien opintojen päättötodistus. Jokainen 0–19 vuotias saa lisäksi lukuvuoden päätyttyä omalta opettajaltaan/ opettajiltaan opinnonohjauskirjeen, jossa opastetaan/ suositetaan, miten opintojen tulisi jatkua seuraavana lukuvuonna.” ”Varsinaisia välisuorituksia ei ole, mutta oppilaat esiintyvät konserteissa useamman kerran lukuvuoden aikana. Se lienee paras 'seuraamisen' muoto.” ”Oppilaat pitävät oppimispäiväkirjaa ja käyvät vuosittain opettajan kanssa HOPS-keskusteluja. Joka kevät kaikissa ryhmissä valmistetaan julkinen esitys oppivuoden päätökseksi.” ”Osa oppilaista tekee tasosuorituksia (10–20 vuosittain), etenemistä seurataan säännöllisillä oppilaskonserteilla, joita lukuvuodessa on vähintään neljä/ oppilas. Murkkuikäisiä ei velvoiteta esiintymään, muut kyllä, jos ei ole hyvää perustelua.” ”Välisuorituksina tanssin laajan oppimäärän opinnoissa järjestämme perusopintojen päätteeksi näytetunnin, jota omien opettajiemme lisäksi tulee arvioimaan koulun ulkopuolelta tuleva tanssin ammattilainen. Oppilaat saavat aiempien opintojen ja näytetunnin perusteella perusopintojen todistuksen, jossa on sanallinen arviointi oppilaan kehityksestä ja näytetunnista.” ”Tasosuorituksia emme järjestä, mutta opettajat tekevät sanallisen lukuvuosiarvioinnin kullekin oppilaalle. Tavoitteiden täyttymistä arvioidaan myös oppilaan itsensä kanssa keskustellen.” Oppilaitoksista 57 prosenttia kertoi käytössään olevan oppilaiden henkilökohtaiset opetussuunnitelmat. Kahdessa viidestä (40 %) oli toteutettu Virvatuli mallin32 mukaista itsearviointia. 72 prosentilla oli käytössä myös muita itsearviointimenetelmiä, kuten oppilaan ja opettajan väliset keskustelut, oppilaiden keskinäiset keskustelut, opintopäivyrit sekä erilaiset arviointilomakkeet. Lisäksi kerrottiin tehtävän opettajien itsearviointia, mm. palaute- ja kehityskeskusteluiden muodossa. Useassa oppilaitoksessa tehtäisiin mielellään tämän tyyppistä kehitystoimintaa enemmänkin, jos siihen löytyisi taloudelliset resurssit. Itsearvointi tapahtuu mm. johtoryhmän kuukausittaisissa arviointipalavereissa, lukuvuosittaisissa laajan oppimäärän opettajien kokouksissa, tanssinopettajien kehityskeskusteluissa sekä saamamme oppilaspalautteen kautta. Rehtori kyselee opettajilta vuosittain arviota toiminnasta. Vanhemmille on jatkuva kysely nettisivuilla. Toimintaan linkittyy vahvasti kehittämis- ja tutkimustoiminta. Tätä kautta toimintaa arvioidaan myös ulkopuolisen akateemisen raportoinnin kautta. Esimiesarviointi on tehty 360-tutkimuksena. Opiston työnjohdon ja opetushenkilökunnan välinen henkilökohtainen keskustelu kaksi kertaa vuodessa. Oppilaitoksessamme on vuosiopetussuunnitelmakäytäntö ja pedagoginen kahvila, jotka mahdollistavat itsearvioinnin sekä kollegiaalisen reflektoinnin jatkuvana läpi lukuvuoden tapahtuvana toimintana. Oppilaille ja perheille on lanseerattu Kuvamuisti, jossa on mahdollisuus seurata vuosien varrella tapahtunutta oppimista sekä jokavuotinen arviointiin liittyvä itsearviointi. Pienen koulun mahdollisuus jatkuvaan, henkilökohtaiseen kontaktiin oppilaiden, opettajien ja kotien välillä. Opettajamme on jaettu työpareihin, jotka vierailevat toistensa ryhmissä ja antavat tukea toisilleen mm. pedagogisten keskusteluiden merkeissä. Työparit usein myös auttavat toisiaan esitysjärjestelyissä ja pohtivat kehitysmahdollisuuksia kurssikohtaisella tasolla. Työparitoiminta on todettu erittäin innostavaksi ja 74 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above