Page 73

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

Omissakin tiloissa toimiessa riittää haasteita, esimerkiksi rakennusten kunnostamiseen ja opetustilojen mukauttamiseen liittyen. Joissakin oppilaitoksissa kärsittiin myös sisäilman tai ilmastoinnin ongelmista. Lisäksi oppilaitoksen toimiessa useassa pisteessä, henkilökunnan keskinäisen yhteistyön kehittäminen voi olla haasteellista. ”Ilmiöpohjaisen oppimisen, pariopettajuuden ja digitalisoitumisen kannalta toivomme tulevaisuudessa mahdollisuutta sisustuksen uusimiseen niin, että se on helpommin muokattavissa erilaisiin pedagogisiin tilanteisiin.” ”Suurin haaste on toimitilojen luokkakokojen pienuus sekä eri linjojen yhteistyö. Koska eri linjat toimivat eri rakennuksissa, on todellisen yhteistyön rakentaminen todella haastavaa.” ”Sijainti erinomainen. Tilat sopivat todella hyvin opetustoimintaan ja käytössä olevia saleja/tiloja on riittävästi myös oman konserttitoiminnan järjestämiseen. Musiikkiopisto remontoi ja korjaa itse sisätiloja vuosittain tarpeen mukaan. Uhkakuva/haaste: Helsingin kaupunki on laiminlyönyt tarvittavia peruskorjauksia ja käy jatkuvasti läpi vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia kiinteistölle.” ”Syyskauden 2015 olemme taistelleet tilaongelmien kanssa. (…) Opetuksemme jatkuvuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että tilat ovat jatkuvasti käytössämme ja siksi koulut, nuorisotilat etc. tuntiperusteiset toimintamallit eivät mielestämme sovi meille. Tiloissa ei voisi koskaan tehdä opetuksen kannalta tärkeitä pidempiä harjoituksia, oppilaan kannalta tärkeitä omia harjoitteita tai muitakaan opetukseen liittyviä tehtäviä, joita tanssioppilas ei voi tehdä kotona ilman tanssitilaa.” ”Tilaa on sinänsä riittävästi, mutta ilmastointi on juuri ja juuri riittävä. Toimitilamme sijaitsee teollisuuskiinteistössä, jonka ilmastointikoneiden kapasiteetti joutui äärirajoilleen käyttötarkoituksen muututtua. Mikäli saataisiin ilmaa lisää, niin voitaisiin ottaa käyttöön sali, joka mahdollistaisi yhteistyön tanssiryhmien kanssa. Normaaleihin kunnostuksiin ei myöskään löydy rahaa (esim. pintaremontti).” Osa oppilaitoksista vuokraa tiloja Helsingin kaupungin tilakeskuksen kautta. Tilakeskuksen hallinnoimaa, koululuokkien iltakäytön tilanvarausjärjestelmää kritisoitiin jäykäksi ja joustamattomaksi. Keskeisiksi ongelmiksi kuvattiin joustamattomuus toimijoiden tarpeisiin nähden sekä haasteelliset käyttöajat ja vuorojako. Tilavaraukset täytyy tehdä järjestelmään jo ennen kuin lopullinen oppilasmäärä on varmistunut. Tilojen päätöksistä kerrotaan kesällä, jolloin oppilaitosten on jo täytynyt lyödä lukkoon omat lukujärjestyksensä ja opettajien työvuorot sekä informoida oppilaita syksyn tuntiaikatauluista ja -tarjonnasta. Kaupunki saattaa tarjota peruttuja vuoroja kesän lopussa, jolloin aikatauluihin on hankalaa tehdä enää muutoksia. Lukuvuonna 2015-2016 iltakäytön tilojen vuorojakoon kerrottiin lisäksi tulleen muutoksia siten, että jaossa on ollut enemmän lyhyitä vuoroja. Opetuksen järjestäjän kannalta tilanne on ymmärrettävästi hankala, sillä opettajien vuoroista tulee tällöin pahimmillaan vain muutaman tunnin mittaisia eikä päätoiminen opettaja työllisty riittävästi. Ei ole myöskään mahdollista siirtyä eri opetuspisteiden välillä saman illan aikana matkoihin kuluvan ajan takia. Loma-aikoina koulujen tiloja ei välttämättä voi käyttää ja toimijat joutuvat etsimään korvaavia tiloja muualta, jotta lakisääteiset taiteen perusopetuksen tuntimäärät saadaan täytettyä. Korvaavien tilojen etsintä saattaa olla hyvinkin työllistävää, erityisesti isompien oppilaitosten kohdalla. Isommat oppilaitokset työllistävät myös kymmeniä opettajia, joilla tulisi olla töitä ympäri vuoden. Iltakäytön tilavuokria kritisoitiin korkeiksi erityisesti taiteen perusopetusta järjestäville tahoille sekä muille ei-kaupallisille toimijoille27. Koulutilojen käytön monimutkaisuutta kyseenalaistettiinkin myös siitä näkökulmasta, että taiteen perusopetus on osa lakisääteistä palvelua, joka kunnan on järjestettävä. Yhteiset resurssit voisikin ajatella olevan yhteisessä käytössä samaan tapaan kuin esimerkiksi Vantaalla, jossa yksityiset taiteen perusopetusta järjestävät oppilaitokset eivät maksa vuokraa koulujen luokkatilojen iltakäytöstä. Eräs haastateltava huomautti, että hänen edustamansa oppilaitos ei selviäisi taloudellisesti, jos he joutuisivat vuokraamaan opetustilansa tilakeskukselta. 26. Tanssin lisäksi myös muilla taiteenlajeilla on tilojen suhteen lajille ominaisia tarpeita. Esimerkiksi kuvataiteessa keskeistä on saada opetustilan lisäksi säilytys- ja kuivatustiloja, sirkus tarvitsee tiloihin kiinnityspisteitä. Musiikki tarvitsee joskus lisättyä äänieristystä (erit. bändiopetus). 27. Helsingissä taiteen perusopetusoppilaitokset voivat toimia rehtorin suostumuksella ilmaiseksi koulujen luokkatiloissa klo 17 asti. Tämän jälkeen vuokraa peritään arkipäivisin 17,10 €/h tavallisesta luokkatilasta ja 28,55 €/h aineopetustiloista, auditoriosta ja muista erikoistiloista (esim. musiikin tai kuvaamataidon luokka). Liikuntasalien vuokrat ovat alkaen 28,55 €/h. Taiteen perusopetuksen toimijoille ei ole erillistä korvausjärjestelmää koulujen luokka- ja salitiloissa toimimiseen toisin kuin liikuntajärjestöillä. Liikuntaviraston tukeen oikeutettujen liikuntatuen osuus tammikuussa 2016 on 12,80 €/h. Taiteen perusopetuksen nykytila Helsingissä 71


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above