Page 72

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

2.4 Opetustilat Kyselyyn vastanneilla oppilaitoksilla oli käytössään lähemmäs 200 taiteen perusopetuksen opetustilaa Helsingissä. Valtaosa oli vuokrattuja tiloja ja vain 4 % oppilaitosten omistamia tiloja. Toimitilojen riittävyyttä arvioitaessa jakautuivat näkemykset, sillä puolet (51 %) oppilaitoksista arvioi nykyiset toimitilansa riittäväksi ja puolet riittämättömiksi. Myös haastatteluissa korostui kahtalainen suhtautuminen opetustilojen toimivuuteen: osa rehtoreista oli erittäin tyytyväisiä nykyisiin opetustiloihinsa ja ne koettiin tarkoituksenmukaisina toiminnalle, osalla oppilaitoksista oli sen sijaan jatkuvia ongelmia tilojen kanssa. Toimitiloihin liittyvät haasteet ja ongelmat koskivat opetustilojen ahtautta ja määrällistä riittämättömyyttä, varasto- ja säilytystilojen vähäisyyttä, taiteenlajin tiloille asettamia erityisvaatimuksia, sisäilmaa, korkeaa vuokratasoa sekä varaus- ja käyttöjärjestelmää opetusviraston luokkien iltakäyttövarauksissa. Lisäksi tuotiin esiin, että tuntiperusteisessa tilojen vuorovuokrauksessa (esim. luokkatilojen iltakäytössä) ilmenee usein puutteita tilojen soveltuvuudessa, varusteluissa sekä käyttöajoissa eri taidealojen tarpeisiin nähden. Toimivat opetustilat ovat opetuksen toteutumisen kannalta keskeiset. Puutteelliset tilat vaikuttavat opetuksen tasoon ja etenemiseen, oppilaiden tarpeisiin ja tasa-arvoon sekä opettajien työpaikkoihin ja työmäärään. Erityisesti opinnoissa pidemmälle edetessä ovat omat ja toimivat tilat tärkeät. Sopivien tilojen puute johtaa lisäksi siihen, ettei opetusta välttämättä pystytä järjestämään siellä, missä olisi tarvetta. Usea oppilaitos kuvasi hyödyntäneensä käytössä olevien opetustilojen kapasiteetin äärimmilleen. Oppilaitoksen tilat saattavat olla sekä ammattilaisten että oppilaiden käytössä ja käytännössä jatkuvassa käytössä, jolloin opetusta ei ole mahdollista lisätä. Oppilaita olisi monesti enemmänkin tarjolla, mutta jos tilat eivät vedä enempää, ei laajentuminen ole mahdollista. Riittämättömyys koski ennen kaikkea ryhmäopetusta ja sen vaatimia isoja tiloja. Esimerkiksi musiikkileikkikoulu tuotiin esiin toimintana, jota ei kovasta kysynnästä huolimatta voida järjestää nykyistä enempää. Moni oppilaitos tarvitsisi lisäksi enemmän varasto- ja säilytystilaa. Tämä korostuu oppilaitoksilla, jotka opettavat useassa paikassa ilman varsinaista omaa toimipistettä. Itäisessä Helsingissä ja keskustassa tuotiin esiin olevan alueita, joilta on haasteellista löytää opetukseen soveltuvia tai kohtuuhintaisia tiloja, mikä puolestaan hankaloittaa opetuksen järjestämistä. Opetus haluttaisiin kuitenkin tuoda sinne missä oppilaat ovat. ”Tilojen huonemäärä on riittävä, mutta pinta-alat ovat auttamattoman pienet, mikä rajoittaa opetusta.” ”Alue kaipaa varhaisiän musiikkikasvatuksen tiloja - tulijoita on, mutta soveltuvat tilat puuttuvat.” ”Tarvittaisiin edullisempia ja isompia tiloja ryhmäopetukselle ja enemmän varastotiloja materiaaleille.” ”Toiminta laajenee jatkuvasti ja tilat jäävät lähivuosina ahtaaksi mikäli tämä kehitys jatkuu.” ”Meidän tulisi ylläpitää useita pieniä toimipisteitä, jotta palvelumme olisi lähellä nuoria. Mielellään toimisimme heidän omilla kouluillaan.” ”Koska oppilaista suurin osa on keskustassa kouluissa, tarvitsisimme tilat myös keskustasta, joka on hyvin kallista aluetta.” Vuorovuokrauksessa tai väliaikaistiloissa toimiessa tilan ominaisuudet eivät useinkaan ole optimaaliset, koska niitä ei ole suunniteltu erityisesti tietylle taiteenalalle vaan kyseessä on esimerkiksi koulun liikuntasali tai tavallinen luokkahuone. Tämä teettää opettajalle ylimääräistä työtä, kuten tilan valmistelua ja järjestelyä sekä mukana tuotavaa tarpeistoa. Myös tilan käyttöajat saattavat olla hankalat ja yksittäisten oppituntien käytettävissä oleva aika tiukasti rajattu. Lisäksi korvaavia tiloja voidaan joutua etsimään lyhyelläkin varoitusajalla esimerkiksi remonttien takia. Tanssin opetuksessa sopivien tilojen löytäminen on haasteellista tanssin erityisten tilavaatimuksien vuoksi, sillä opetus edellyttää mm. avaraa tilaa ja riittävää korkeutta, hyviä valaistusolosuhteita, erikoisrakenteista lattiaa sekä peilein, tanssitangoin, puomein ja äänentoistolaittein varusteltua salia26. Teatterin kohdalla vaihtuvat opetuspaikat tarkoittavat edestakaisin siirreltävää tarpeistoa ja tavaramäärää sekä muuta ylimääräistä työtä, mihin opettajalla menee työaikaa. ”Lähiöissä opetustilat eivät useinkaan täyty tanssinopetustilalle asetettuja edellytyksiä. Peilit ja tangot puuttuvat ja lattia on usein kylmä ja kova. Mm. tämän johdosta lähiöpisteissä pystytään useimmiten antamaan vain alkuopetus ja oppilaiden edistyttyä taiteen perusopetuksen ylemmille tasoille he joutuvat tulemaan oppitunneille kaupungin keskustaan, jossa oppilaitoksella on käytössä varta vasten opetukseen suunnitellut tilat.” ”(Oppilaitos) tarvitsisi välttämättä omat tilat ja soittimet. Nyt opetus tapahtuu ala-asteen musiikkiluokassa.” 70 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above