Page 70

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

taulukko 3. Taiteen perusopetuksen oppilas- ja opetustuntikohtaiset menot taidealoittain 2014, € taulukko 5. Valtion oppilas- ja opetustuntikohtaiset avustukset taiteen perusopetukselle taidealoittain 2014, € taulukko 4. Helsingin kaupungin oppilas- ja opetustuntikohtaiset avustukset taiteen perusopetukselle taidealoittain 2014, € oppilas opetustunnit VOS-musiikki 2 069 80 muu musiikki 1 118 69 tanssi 521 92 visuaaliset taiteet 508 111 sirkus 746 102 teatteri 510 30 Sisältää tuntiperusteiset valtionosuudet sekä muut valtion avustukset. Sisältää valtion tuntiperusteiset sekä muut harkinnanvaraiset avustukset. oppilas opetustunnit VOS-musiikki 377 14 muu musiikki 272 17 tanssi 19 3 visuaaliset taiteet 137 30 sirkus 74 10 teatteri 166 10 oppilas opetustunnit VOS-musiikki 1 127 43 muu musiikki 13 1 tanssi visuaaliset taiteet 126 28 sirkus 94 13 teatteri Visuaalisten taiteiden opetuksessa oppilasmaksut toivat 43 % ja valtionavustusta saavissa musiikkioppilaitoksissa 25 % tuloista. Eri taidealojen tulot ja oppilas- ja opetustuntikohtaiset menot rakentuvat erilailla. Valtionosuusjärjestelmään kuuluvat musiikkioppilaitokset saivat valtaosan (94 %) taiteen perusopetuksen valtionavustuksista Helsingissä vuonna 2014. Kaupungin harkinnanvaraiset avustukset jakautuivat tasaisemmin, vaikkakin musiikki kokonaisuutena sai taidelajeista selvästi eniten rahoitusta – 84 % kaupungin jakamista avustuksista. Kaupungin tuki kattoikin menoista noin 20–30 % musiikin, visuaalisten taiteiden ja teatterin kohdalla. Tanssin ja sirkuksen puolella kaupungin tuen osuus menoista oli pienempi (4 % ja 10 %) ja näillä aloilla oppilasmaksuilla katetaan merkittävä osa menoista. Katsoessa tilannetta oppilaskohtaisten menojen kannalta, on musiikinopetus kallein taideala. Tätä selittää musiikissa painottuva yksilöopetus sekä samalla heikommat mahdollisuudet kattaa menoja oppilasmaksuilla. Toisaalta myös pidemmälle edenneessä ryhmäopetuksessa oppilaskohtaiset menot kasvavat, sillä usein kyse on kooltaan pienistä opetusryhmistä ja kulurakenne muistuttaa yksilöopetusta. Opetustuntikohtaisia menoja tarkastellessa on visuaalisten taiteiden ja sirkuksen opetus kalleinta. Näissä taidelajeissa korostuvat välineistöön ja materiaaleihin liittyvät tarpeet muita aloja enemmän ja tämä näkyy myös suhteellisesti suuremmissa opetustarvikekuluissa. Tarkastellessa kaupungin avustusten jakautumista oppilaskohtaisesti, saivat musiikkioppilaat muiden taidealojen opiskelijoita enemmän avustuksia. Sen sijaan opetustuntikohtaista jakoa katsoessa, eniten kaupungin jakamia avustuksia meni visuaalisten taiteiden opetukseen. Valtion oppilas- ja opetustuntikohtaisissa avustusmäärissä korostuivat valtionosuuksia saavien musiikkioppilaitosten oppilaat. 2.3 Oppilasmaksut Oppilaitoksilta pyydettiin tietoja oppilaiden maksamista opetusmaksuista eri opetustasoilla syksyllä 2014. Taulukossa 6 esitetään eri taidealojen 68 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above