Page 65

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

2◆ Taiteen perusopetuksen nykytila Helsingissä Tässä luvussa käsitellään taiteen perusopetuksen nykytilaa toiminnan näkökulmasta. Aineistona käytetään ensisijaisesti kyselyn tuloksia sekä osassa kappaletta myös oppilaitosten rehtorien haastatteluita. Esitetyt tiedot perustuvat vastanneiden oppilaitosten antamiin tietoihin. Vastaamatta jättäneitä oppilaitoksia ei näin ollen ole huomioitu esimerkiksi eri taidealojen kokonaisoppilasmäärissä tai eri taidealojen saamia avustusmäärissä. Tekstissä esiintyvät suorat lainaukset ovat vastaajien kirjoittamia avoimia vastauksia. Joistakin vastauksista on poistettu oppilaitosten nimitietoja tai muita tunnistamista mahdollistavia ilmaisuja tietosuojasyistä. Luvussa tarkastellaan ensin taiteen perusopetuksen oppilas- ja opetustuntimääriä. Seuraavaksi käsitellään oppilaitosten toimintaan liittyviä taloustietoja sekä oppilasmaksuja. Tämän jälkeen kuvataan opetustiloihin liittyviä kysymyksiä. Lopuksi tarkastellaan oppilaitosten henkilöstöä, opetussuunnitelmia, arviointia sekä yhteistyötä. 2.1 Oppilaat Kyselyn mukaan vuonna 2014 taiteen perusopetusta tarjoavissa oppilaitoksissa oli yhteensä 17 809 0–19-vuotiasta helsinkiläistä oppilasta17. Koko opetustoiminnan18 osalta oppilasmäärä oli 27 367. Valtaosa (92%) helsinkiläistä 0-19-vuotiaista oppilaista oli taiteen perusopetuksen piirissä. Eniten opiskeltiin musiikkia19 (10 466 oppilasta), tanssia (4 156 oppi- lasta) ja visuaalisia taiteita (2 008 oppilasta). Sirkusta opiskeli 967 ja teatteria 169 oppilasta. Oppilaista joka viides (19 %) oli uusi oppilas. Vapaaoppilaita tai maksuhuojennuksia saavia oli 2 % oppilaista. Syksyllä 2014 aloittaneista oppilaista 5 % lopetti syyslukukauden jälkeen. Taiteen perusopetuksen oppilaitoksissa Helsingissä annettiin vuonna 2014 yhteensä 366 799 opetustuntia. Näistä noin 92 %20 oli 0–19-vuotiaiden helsinkiläisten oppilaiden opetustunteja. Taidealakohtaisesti eniten lasten ja nuorten opetustunteja oli musiikissa, jossa annettiin 81 % opetustunneista. Musiikin muita taidealoja suuremmassa opetustuntimäärässä näkyykin musiikkiopetuksen painottuneisuus yksilöopetukseen. Tuntiperusteista valtionosuutta saavissa musiikkioppilaitoksissa annettiin 205 129 opetustuntia ja valtionosuusjärjestelmään kuulumattomissa musiikkioppilaitoksissa 69 47821 opetustuntia. Tanssissa annettiin 40 604 opetustuntia, visuaalisissa taiteissa 14 689 opetustuntia, sirkuksessa 6 049 opetustuntia ja teatterissa 2 710 opetustuntia. Varhaiskasvatuksella on vankka asema taiteen perusopetuksessa. Vuonna 2014 joka kolmas (34 %) taiteen perusopetuksen oppilas oli varhaiskasvatuksen piirissä. Laajan oppimäärän perustasolla opiskeli 45 % ja syventävissä opinnoissa 9 % oppilaista. Joka viides (19 %) opiskeli yleistä oppimäärää. Tuntiperusteista valtionosuutta saavissa musiikkioppilaitoksissa 39 % 0–19-vuotiaista helsinkiläisistä oli musiikkileikkikouluoppilaita. Puolet (52 %) oppilaista opiskeli laajan oppimäärän perustasolla ja 5 % syventävissä opinnoissa. Yleistä oppimäärää opiskeli 2 %. Syksyllä 2014 valtionosuutta saaviin oppilaitoksiin Taiteen perusopetuksen nykytila Helsingissä 63


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above