Page 57

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

1◆ Taiteen perusopetuksen lähtökohdat 1.1 Taiteen perusopetuksen järjestäminen ja oppimäärät Taiteen perusopetus on erityisesti lapsille ja nuorille suunnattua eri taiteenalojen opetusta. Opetus on vapaaehtoista ja tapahtuu kouluajan ulkopuolella. Opetus on pitkäjänteistä ja tavoitteellista, oppilaan itseilmaisua kehittävää taidekasvatusta ja luo pohjaa taiteenalojen ammatilliseen koulutukseen. Opetettavia taidealoja ovat musiikki, tanssi, visuaaliset taiteet, teatteritaide, sirkustaide ja sanataide. Opetusta annetaan kahdessa oppimäärässä, yleisessä ja laajassa, joista molemmat määritellään tavoitteelliseksi ja tasolta toiselle eteneviksi (Sariola 2009, 2010b). Taiteen perusopetuksesta säädetään lailla (633/1998) ja asetuksella (813/1998). Opetushallituksen laatimissa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa säädetään tarkemmin opetuksen tavoitteista, sisällöistä ja oppimääristä. Opetussuunnitelman perusteiden pohjalta oppilaitokset laativat oman opetussuunnitelmansa (Sariola 2010b). Lainsäädännön näkökulmasta keskeistä taiteen perusopetuksen järjestämisessä on tavoitteellisuus, tarpeellisuus sekä taloudelliset edellytykset toiminnan toteuttamiseen. Helsingin kaupungin pyrkimyksenä on lisäksi ollut opetuksen tasainen jakautuminen kaupunkirakenteeseen, monimuotoisten taidekasvatuspalvelujen saatavuuden turvaaminen, kohtuullisten oppilasmaksujen ylläpitäminen, taiteilijayrittäjyyden tukeminen sekä pätevän opetushenkilöstön työllistyminen (Sariola 2010b). Taiteen perusopetusta voi järjestää kunta tai kuntayhtymä, rekisteröity säätiö tai yhteisö. Opetuksen järjestäjällä on oltava joko kunnan hyväksymä ja vahvistama opetussuunnitelma tai opetus- ja kulttuuriministeriön lupa taiteen perusopetuksen järjestämiseen. Opetusluvan myöntämisen edellytyksenä on, että opetus on tarpeellista ja että hakijalla on ammatilliset ja taloudelliset edellytykset opetuksen asianmukaiseen järjestämiseen. Toiminta ei voi perustua taloudellisen voiton tavoitteluun, mutta opetuksesta voidaan periä kohtuullinen maksu. Opetusta järjestävillä oppilaitoksilla tulee olla toiminnasta vastaava rehtori sekä riittävä määrä opettajanvirkoja tai työsopimussuhteisia opettajia. Helsingissä kaupungin kulttuuri- ja kirjastolautakunta on myöntänyt taiteen perusopetuslupia 1990-luvulta alkaen. Kaikkien taideopetusta antavien oppilaitosten ei ole pakko antaa taiteen perusopetusta, mutta opetusluvan saaneet oppilaitokset saavat vapautuksen arvonlisäveron maksamisesta oppilaiden lukukausimaksujen osalta. (Sariola 2010b.) Taiteen perusopetuksessa on käytössä laaja ja yleinen oppimäärä. Laajan oppimäärän perusteet on vahvistettu musiikille, tanssille, teatteritaiteelle, sirkukselle ja visuaalisille taiteille (arkkitehtuuri, kuvataide, käsityö). Yleisen oppimäärän perusteet on vahvistettu musiikille, tanssille, sanataiteelle, esittäville taiteille (sirkustaide, teatteritaide) ja visuaalisille taiteille (arkkitehtuuri, audiovisuaalinen taite, kuvataide, käsityö). Laaja oppimäärä tähtää pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen lajin harjoitteluun sekä Taiteen perusopetuksen lähtökohdat 55


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above