Page 30

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

jestelmää että muita resursointia tukevia toimenpiteitä, kuten toimitilojen saatavuutta ja vuokratukea, kehittämis- ja koulutustoiminnan mahdollistamista sekä oppilaitosten tarjoamien palvelujen monipuolista hyödyntämistä. Myös Koulutuksen arviointineuvoston raportissa todetaan tarve selkiyttää ja yhdenmukaistaa taiteen perusopetuksen rahoitusperusteita. Raportissa esitetään, että koulutuksen järjestäjien tulisi saada samansuuruista valtionosuutta saman tehtävän toteuttamiseen. Lisäksi kehittämishankerahoitus ehdotetaan suunnattavan koko taiteen perusopetukseen koulutuksen järjestäjästä riippumatta (Tiainen ym. 2012). Asukaslukuun suhteutettuna Helsingin kaupungin avustukset taiteen perusopetukselle ovat Suomen suurten kaupunkien vertailussa huomattavan alhaiset. Helsinki käyttää taiteen perusopetukseen 8,2 euroa/asukas, kun esimerkiksi Espoossa vastaava luku on 19,1 euroa/asukas ja Vantaallakin 17,8 euroa/ asukas (Ruusuvirta & Saukkonen 2014). Avustusmäärärahojen riittämättömyys nostaa oppilasmaksujen osuutta toimintarahoituksessa. Korkeilla lukukausi- maksuilla on osaltaan opetukseen hakeutumista eriarvoistava vaikutus, joten kaupungin kannattaa selvittää mahdollisuudet kehittää taiteen perusopetuksen resursointiaan. Helsingin kaupungin strategiaohjelmassa 2013– 2016 linjataan, että kulttuurin toimijoiden yrittäjyyden toimintaedellytyksiä parannetaan ja kulttuurin avustusjärjestelmää uudistetaan muuttuvan kentän tarpeisiin. Myös Helsingin kulttuuristrategiassa 2012–2017 on listattu toimenpiteitä, joilla taiteen perusopetuksen resursointia voidaan kehittää. Eri taidealojen avustusperusteita pyritään kehittämään ja yhdenmukaistamaan sekä läpinäkyvyyttä edistämään. Lisäksi alueellisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon toteutuminen määritellään tärkeäksi. Näiden ohella kulttuuristrategiassa kiinnitetään huomiota koulutilojen käytön laajentamiseen taiteen perusopetuksessa sekä taiteilijoiden työllistymisen tukemiseen hyvinvointipalveluissa, esimerkiksi tarjoamalla työllistymismahdollisuuksia päiväkodissa ja koulussa. kuvio 5. Nettokäyttökustannukset taideoppilaitoksille ja taiteen perusopetukseen 2013, € / asukas (Ruusuvirta & Saukkonen 2014) kustannukset kunnalliseen toimintaan avustukset yksityisille toimijoille * Kuntaliitos vuosina 2011–2013. ** Varsinaisten avustusten lisäksi avustusluvut sisältävät Espoon, Helsingin, Kotkan ja Mikkelin kaupunkien sisäisten vuokrien kautta antaman tuen yksityisille taideoppilaitoksille sekä Joensuun ja Jyväskylän kaupunkien taiteen perusopetuksen ostopalveluita. Turku Helsinki Lahti Tampere Mikkeli* Kuopio* Jyväskylä Kotka Lappeenranta Kouvola Seinäjoki Salo Vantaa Espoo Oulu* Hämeenlinna Joensuu Kokkola Vaasa* Rauma Rovaniemi Pori Kajaani Porvoo 0 10 20 30 40 50 60 70 28 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above