Page 29

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

kartta 3. Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan taiteen perusopetuksen avustukset oppilaittain 2014. ero on merkittävä. Näiden oppilaitosten järjestämä varhaiskasvatus on edullisinta myös muiden alojen varhaiskasvatuksen oppilasmaksuihin nähden. Perusopetuksessa musiikin oppilasmaksut ovat muita taidealoja korkeammat, mitä selittää yksilöopetuksen painottuneisuus. Myös taiteen perusopetuksen oppilaitoksissa työskentelevän henkilökunnan palkkaus kertoo kentän epätasaisesta tilanteesta. Kyselyyn vastanneista oppilaitoksista kolme neljästä maksaa tällä hetkellä työehtosopimuksen mukaista tai alan liiton suosittelemaa palkkaa opetushenkilöstölleen. Neljännes ei tee niin ja syyt liittyivät etupäässä vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen. Lisäksi osassa oppilaitoksia rehtorit tekevät työtä kokonaan tai osittain ilman palkkaa. Oppilaitokset painottivat avustamisen vakautta, jotta järkevä talouden ja toiminnan suunnittelu on mahdollista. Opetus tulisi voida säilyttää nykytasollaan ja oppilaitoksilla tulisi olla mahdollisuus kehittää toimintaansa. Pelkästään oppilasmaksuilla rahoitettavaa toimintaa ei nähty useimmilla taidealoilla kannattavaksi eikä tarkoituksenmukaiseksi, sillä se nostaa oppilasmaksuja ja rajaa oppilaskuntaa entisestään. Pienilläkin avustusmäärillä arvioitiin saatavan paljon aikaan. Haettuja avustussummia suhteutettiin myös esimerkiksi Helsingin kokonaisbudjettiin tai taiteen perusopetuksen tuomaan hyötyyn lasten ja nuorten hyvinvoinnissa. Lisäksi tuotiin esiin, että kaupunki voisi tukea avustusten ohella oppilaitosten toimintaa myös muilla tavoin. Esimerkiksi tilavuokriin voitaisiin antaa huojennuksia ja oppilaitosten tarjoamia palveluja voitaisiin hyödyntää nykyistä laaja-alaisemmin ja pitkäjänteisemmin, vaikkapa koulujen iltapäivätoiminnassa ja lasten kerhotoiminnassa. Käsillä olevan selvityksen perusteella taiteen perusopetuksen resursointia tulisikin järjestelmällisesti kehittää Helsingissä kohti tasa-arvoisempaa ja yhdenmukaisempaa mallia, jossa eri taidealojen ja eri alueilla toimivien oppilaitosten toimintaedellytykset turvataan. Kehitystarpeet koskevat sekä avustusjär- Taiteen perusopetuksen resursoinnin kehittämistarpeet 27


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above