Page 28

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

kuvio 3. Taiteen perusopetuksen oppilaitosten tulot 2014, % kuvio 4. Kaupungin avustukset taiteen perusopetukselle 1995–2015 taidelajeittain, € oppilasmaksut kaupungin avustus valtion avustus muut tulot 100 75 50 25 0 100 75 50 25 0 VOS-musiikki muu musiikki tanssi visuaaliset taiteet sirkus teatteri 1995 2000 2005 2010 2015 VOS-musiikki muu musiikki tanssi visuaaliset taiteet sirkus teatteri 3 500 000 2 800 000 2 100 000 1 400 000 700 000 0 Taidealakohtaisesti tarkastellen jakautuvat tulolähteet eri tavoin. Tuntiperusteisen valtionosuuden ollessa keskeinen valtionosuusjärjestelmään kuuluville musiikkioppilaitoksille, on Helsingin kaupungin tuki merkittävä erityisesti teatterin ja visuaalisten taiteiden opetukselle. Oppilasmaksut muodostavat tärkeän tulolähteen etenkin tanssin, teatterin ja sirkuksen oppilaitoksissa sekä valtionosuusjärjestelmään kuulumattomissa musiikkioppilaitoksissa. Kaupungin harkinnanvaraiset avustukset jakautuvat valtionosuuksia tasaisemmin, vaikkakin musiikki kokonaisuutena saa taidelajeista selvästi eniten rahoitusta. Tanssia ja sirkusta lukuun ottamatta, kattaa kaupungin tuki eri taidelajien menoista noin 20–30 %. Muiden taideaineiden kuin musiikin osuus lautakunnan jakamista avustuksista on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Indeksikehitystä vastaava avustustason nousu on toteutettu muille taideaineille kuin vos-musiikki- ja kuvataideoppilaitoksille. Pääsääntöisesti avustustason indeksikorjaus on toteutunut hyväksymällä uusia oppilaitoksia kulttuuri- ja kirjastolautakunnan toiminta-avustusten piiriin. Yksittäisten oppilaitosten avustuksiin indeksikehityksen mukaisia tarkistuksia ei juurikaan ole pystytty tekemään. Oppilaitosten näkemykset hajaantuvat arvioidessa kaupungin tasapuolisuutta rahoituspäätöksissä. Reilu puolet kyselyyn vastanneista oppilaitoksista arvioi Helsingin tasapuoliseksi rahoituspäätöksissään eri oppilaitosten ja eri kaupunginosien välillä, mutta runsas kolmannes oli eri mieltä kysymyksissä. Erityisesti vastaajien näkemykset jakautuivat kysyttäessä Helsingin kaupungin tasapuolisuudesta eri taiteenlajien välillä. Lisäksi joka kolmas vastaajista arvioi, ettei Helsinki huomioi taiteen perusopetuksen kehittämistarpeita päätöksissään. Oppilaitosten näkemyksiä alueellisista eroista tukee myös kaupungin avustusten jakaantumista koskevan paikkatietotarkastelun tulokset (ks. tark. Räisänen 2016, luku III). Suhteuttaessa Helsingin kaupungin vuonna 2014 maksama oppilaskohtainen tuki taiteen perusopetukselle 0-18-vuotiaiden määrään kaupunginosittain, oli keskimääräinen tuki 48,3 euroa asukasta kohden. Enimmillään avustuksia kohdentui 78,9–139,9 euroa asukasta kohden ja vähimmillään 9,1–21,9 euroa asukasta kohden. Oppilaitosten erilaiset taloudelliset lähtökohdat tulevat näkyviksi myös tarkastellessa oppilaiden maksamia lukuvuosimaksuja. Taiteen perusopetuksen varhaiskasvatuksen oppilasmaksut ovat perusopetusta edullisemmat jokaisella taidealalla. Etenkin valtionosuutta saavien musiikkioppilaitosten kohdalla 26 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above