Page 27

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

4◆ Taiteen perusopetuksen resursoinnin kehittämis- tarpeet Selvityksen perusteella taiteen perusopetusta järjestävien oppilaitosten rahoittamispohjaan liittyvät kehittämistarpeet näyttävät olevan keskeisiä ja suunnitelmallista jatkopohdintaa vaativia. Taloudellisesta näkökulmasta ovat oppilaitokset ja oppilaat nyt eriarvoisessa asemassa, koska vain osalle taiteen lajeista ja oppilaitoksista on osoitettu valtion puolesta rahoitusta. Vain kaupungin avustusten varassa toimiessa asettuvat oppilasmaksut suurempaan rooliin kokonaisuudessa. Oppilaitokset eivät kuitenkaan voi ylihinnoitella omaa palveluaan, etenkään kun samalla alalla toimii oppilaitoksia suuremmilla resursseilla ja edullisemmilla lukukausimaksuilla. Tuntiperusteisen valtionosuuden ulkopuolella olevien oppilaitosten taulukko 3. Taiteen perusopetuksen oppilaitosten tulot 2014 VOS ja valtionav. milj. € % -osuus tilanne onkin hankala. Rahoitusrakenteen uudelleenarviointi halutaan turvata jatkossa. Valtionosuuksia ja -avustuksia kohdistui Helsinkiin n. 10 milj. euroa. Näistä musiikkioppilaitoksille kohdistui 9,4 milj. euroa (94 %). Kaupungin avustuksia taiteen perusopetukselle myönnettiin n. 4,9 milj. euroa, joista musiikin opetukselle 4,1 milj. euroa (84 %). Muiden taideaineiden opetuksen rahoituksen osuutta kokonaisuudesta tulisi pyrkiä nostamaan taideaineiden kaupungin av. milj. € nähtiinkin monella taholla välttämättömäksi, mikäli oppilaitosten toimintaedellytykset tasapuolisen saatavuuden ja kehittämismahdollisuuksien tukemiseksi. % -osuus oma varainhankinta milj. € % -osuus VOS-musiikki 9,4 54 3,1 18 4,9 28 muu musiikki 0,05 1 1,0 18 4,7 82 tanssi 0,007 0 0,2 3 6,0 97 visuaaliset taiteet 0,4 25 0,5 27 0,8 49 sirkus 0,1 15 0,09 12 0,7 92 teatteri 0 0,03 33 0,06 67 yhteensä 10 31 4,9 15 17,3 54 Taiteen perusopetuksen resursoinnin kehittämistarpeet 25


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above