Page 25

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

3◆ Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden kehittämis- tarpeet Kyselyn vastaajista 68 prosenttia oli tyytyväisiä opetussuunnitelman perusteisiin oman toimintansa kannalta. Myönteisenä nähtiin opetussuunnitelman perusteiden antama väljyys ja liikkumavara opetuksen käytännön toteutukselle. Tyytyväisimpiä nykyisiin opetussuunnitelmien perusteisiin olivat valtionosuusjärjestelmään kuuluvat oppilaitokset. Selvityksessä laajan ja yleisen oppimäärän jakoa sekä kannatettiin että kyseenalaistettiin. Kannattajat näkivät molempia oppimääriä tarvittavan ja oppimäärien palvelevan erilaisia harrastamistarpeita. Rinnakkaisten oppimäärien vahvuudeksi arvioitiin oppimäärien erilaiset profiilit ja painotukset. Taiteen perusopetuksen järjestelmä kokonaisuutena nähtiin toimivaksi ja sen tuottama opetus laadukkaaksi. Olemassa olevia käytäntöjä ei toivottu romutettavan kevein perustein, sillä pahimmillaan uudistusten pelättiin johtavan laajan oppimäärän ja sen mukanaan tuoman arvomaailman ja ammattitaidon alasajoon. Erilaisille ja erikokoisille oppilaitoksille nähtiin olevan tarvetta myös tulevaisuudessa. Oppimäärien välistä jakoa kyseenalaistavat näkivät nykyisen järjestelmän monimutkaisena, vanhanaikaisena ja jäykkänä eikä kahden oppimäärän taulukko 2. Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten tyytyväisyys opetussuunnitelmien perusteisiin oman toiminnan kannalta, % tyytyväinen ops-perusteisiin tyytymätön ops-perusteisiin kaikki oppilaitokset 68 32 laajan oppimäärän oppilaitokset 68 32 yleisen oppimäärän oppilaitokset 67 33 oppilaitokset, joilla VOS-rahoitus 80 20 oppilaitokset, joilla ei VOS-rahoitusta 59 41 VOS-musiikkioppilaitokset 82 18 muu musiikkioppilaitokset 65 35 Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden kehittämistar peet 23


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above