Page 24

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

opetustiloihinsa ja ne koettiin tarkoituksenmukaisina toiminnalle, osalla oppilaitoksista oli sen sijaan jatkuvia ongelmia tilojen kanssa. Toimivat opetustilat ovat opetuksen toteutumisen ja kannalta keskeiset. Puutteelliset tilat vaikuttavat opetuksen tasoon ja etenemiseen, oppilaiden tarpeisiin ja tasa-arvoon sekä opettajien työpaikkoihin ja työmäärään. Erityisesti opinnoissa pidemmälle edetessä ovat omat ja toimivat tilat tärkeät. Sopivien tilojen puuttuessa ei opetusta pystytä välttämättä järjestämään siellä, missä olisi tarvetta. Monella oppilaitoksella haasteena oli opetustilojen ahtaus ja määrällinen riittämättömyys. Riittämättömyys koski ennen kaikkea ryhmäopetusta ja sen vaatimia isoja tiloja. Oppilaita olisi enemmänkin, mutta koska tiloja ei ole enempää käytössä, ei opetusryhmiä ole mahdollista perustaa lisää. Tämä vaikeuttaa opetuksen järjestämistä ja oppilaitosten laajentumista sinne, missä kysyntää olisi. Lisäksi haasteita kerrottiin ilmenevän sisäilmaan, ilmastointiin, rakennusten kunnostamiseen sekä opetustilojen mukauttamiseen liittyen. Vuorovuokrauksessa tai väliaikaistiloissa toimiessa tilan ominaisuudet eivät useinkaan ole optimaaliset, koska tiloja ei ole suunniteltu erityisesti tietylle taiteenalalle vaan kyseessä on esimerkiksi koulun liikuntasali tai tavallinen luokkahuone. Lisäksi vuorovuokrauksessa tilan käyttöajat saattavat olla hankalat ja yksittäisten oppituntien käytettävissä oleva aika niukka. Osa oppilaitoksista vuokraa koulujen luokka- ja salitiloja iltakäyttönä Helsingin kaupungilta. Koulujen ja liikunta-, juhlasali- ja luokkatilojen käyttövuoroja voi hakea illoiksi ja viikonlopuiksi. Koulujen loma-aikoina tilat eivät pääsääntöisesti ole käytössä. Koululuokkien iltakäytön tilanvarausjärjestelmää hallinnoi tilakeskus. Järjestelmän käyttöä ei koettu täysin ongelmattomaksi. Keskeisiksi haasteiksi kuvattiin joustamattomuus toimijoiden tarpeisiin nähden, käyttöajat ja vuorojako. Koulujen loma-ajoille toimijat joutuvat etsimään korvaavat tilat, jotta lakisääteiset taiteen perusopetuksen tuntimäärät saadaan täytettyä. Lisäksi iltakäytön tilavuokria kritisoitiin korkeiksi erityisesti taiteen perusopetusta järjestäville tahoille sekä muille ei-kaupallisille toimijoille7. Koulutilojen käytön monimutkaisuutta kyseenalaistettiinkin myös siitä näkökulmasta, että taiteen perusopetus on osa lakisääteistä palvelua, joka kunnan on järjestettävä. Helsingin kaupungin strategiaohjelmaan 2013–2016 on erikseen kirjattu Helsingin yritysmyönteisyys ja pyrkimys tarjota monipuolisia sijoittumismahdollisuuksia eri kaupunginosissa. Opetuksen tasainen jakaantuminen kaupunkirakenteeseen, taiteilijayrittäjyyden tukeminen sekä pätevän opetushenkilöstön työllistyminen ovat myös taiteen perusopetukselle asetettuja lähtökohtia kaupungin taholta (Sariola 2010b). Kohtuuhintaisten, monipuoliseen ja laadukkaaseen taideopetukseen soveltuvien toimitilojen riittävä tarjonta taiteen perusopetuksen toimijoille sekä tilojen tasainen jakautuminen eri alueilla tulisikin varmistaa Helsingissä. Lisäksi koulutilojen iltakäytön vuokrauksen käyttöjärjestelmän asiakaslähtöisyyttä olisi syytä edistää yhteistyössä opetusviraston ja tilakeskuksen kanssa. Taiteen perusopetuksen toimijoille olisi myös tarpeellista kehittää vastaavanlainen korvausjärjestelmä koulujen luokka- ja salitiloissa toimimiseen kuin liikuntajärjestöillä käytössä oleva järjestelmä. 7. Helsingissä taiteen perusopetusoppilaitokset voivat toimia rehtorin suostumuksella ilmaiseksi koulujen luokkatiloissa klo 17 asti. Tämän jälkeen vuokraa peritään arkipäivisin 17,10 €/h tavallisesta luokkatilasta ja 28,55 €/h aineopetustiloista, auditoriosta ja muista erikoistiloista (esim. musiikin tai kuvaamataidon luokka). Liikuntasalien vuokrat ovat alkaen 28,55 €/h. Taiteen perusopetuksen toimijoille ei ole erillistä korvausjärjestelmää koulujen luokka- ja salitiloissa toimimiseen toisin kuin liikuntajärjestöillä. Liikuntaviraston tukeen oikeutettujen liikuntatuen osuus tammikuussa 2016 on 12,80 €/h. 22 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above