Page 22

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

100 75 50 25 0 100 75 50 25 0 VOS-musiikki muu musiikki tanssi visuaaliset taiteet sirkus teatteri pojat tytöt lapsia ja nuoria, jotka harrastavat paljon vapaa-ajallaan. Myös monet tämän päivän vanhemmat vaikuttavat tiedostavan taidekasvatuksen tuomat hyödyt ja taidot haastateltavien mukaan. Tämä näkyy esimerkiksi useiden vanhempien intensiivisenä osallistumisena lapsen taideharrastukseen sekä musiikkileikkikoulujen suurena suosiona. Samaan aikaan Helsingissä asuu kuitenkin paljon lapsia ja nuoria, jotka eivät ole lainkaan taiteen perusopetuksen piirissä tai jotka asuvat matalan osallistumisen alueilla. Tällä hetkellä noin 84 % helsinkiläisistä 0–19-vuotiaista lapsista ja nuorista ei osallistu taiteen perusopintoihin. Kuvaus aktiivisista taiteen perusopetuksen oppilaista ja innokkaista vanhemmista koskeekin vain osaa kaupunkilaisista – etupäässä niitä, jotka asuvat sosiodemografiselta profiililtaan vahvoilla alueilla ja joilla opetusta on runsaasti tarjolla ja osallistumisaste korkea. Eräs haastatelluista toikin esiin, että aloite ja ohjaus taiteen peruspintoihin voisi tulla muualtakin kuin taidekasvatuksen hyödyt tiedostavilta vanhemmilta, vaikkapa luokanopettajalta tai nuorisotyöntekijältä. Tämä olisi erityisen tärkeää alueilla, joilla opetusta on niukasti tarjolla ja osallistumisasteet matalia. Lisäksi kohtuulliset lukukausimaksut tuotiin esiin tärkeänä keinona varmistaa opetuksen saavutettavuus. Osa oppilaitoksista arvioi nykyisten lukukausimaksujen olevan jo niin korkeita, että ne rajaavat osan potentiaalisesta osallistujakunnasta pois. Tämä näkemys oli erityisesti niillä musiikkioppilaitoksilla, jotka eivät ole tuntiperusteisen valtionosuuden piirissä ja joilla oli korkeimmat perusopetuksen oppilasmaksut vuonna 20145. Ryhmämuotoisena annettu opetus on oppilaalle edullisempaa. Esimerkiksi yksi taiteen perusopetuksen varhaiskasvatuksen suurta suosiota selittävä tekijä voi olla, että lukuvuosimaksut ovat perusopetusta edullisemmat. Tämän selvityksen perusteella keskeistä olisikin, että nykyistä laajemmalle joukolle tarjottaisiin mahdollisuus taiteen perusopintoihin. Opetustarjontaa olisi lisättävä erityisesti alueilla, joilla opetustarjonta on niukkaa tällä hetkellä. Opetuksen tasapuolisen hakeutumisen tukemiseksi olisi vahvistettava tietoisuutta kouluissa ja nuorisotaloilla taiteen perusopetuksen palvelutarjonnasta alueella. Näin voitaisiin varmistaa, että taideharrastuksesta hyötyvät ja taidelajista innostuneet lapset ja nuoret saisivat ohjausta oman alueensa taideoppilaitokseen, vaikka perheillä ei olisi tietoa palvelutarjonnasta. Myös ryhmämuotoista sekä ns. matalan kynnyksen opetusta tulisi kehittää edelleen. Tämä voisi tapahtua yhteistyössä esimerkiksi päiväkodin, peruskoulun, koulun iltapäivätoiminnan sekä nuorisotalojen kanssa. Lisäksi olisi syytä edistää systemaattisempaa maksusitoumusjärjestelmää yhteistyössä sosiaalitoimen ja mahdollisesti kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. 2.4 Sukupuolijakauma Enemmistö taiteen perusopetuksen oppilaista on tyttöjä. Verrattuna vuoteen 2008 oli poikien osuus noussut 25 prosentista 32 prosenttiin vuonna 2014. Koko maassa taiteen perusopetuksen oppilaista neljännes oli poikia vuonna 2012 (Etelä-Suomen aluehallintovirasto 2014). Sukupuolijakaumat eroavat taidelajien välillä, mutta kaikilla aloilla poikien osuus on kasvanut ajanjaksolla 2008–2014. Taidealoittain tarkasteltuna ovat sirkus, teatteri ja tanssi tyttövoittoisimpia lajeja, vaikkakin poikien osuus on kasvanut tarkastelujakson aikana erityisesti näissä taidelajeissa: sirkusoppilaissa poikien osuus nousi 9 prosentista 24 prosenttiin, teatterioppilaissa 13 prosentista 26 prosenttiin ja tanssioppilaissa 5 prosentista 9 prosenttiin. Valtionosuusjärjestelmään kuulumattomissa musiikkioppilaitoksissa poikien osuus kasvoi 46 prosentista 55 prosenttiin. Valtionosuutta saavissa musiikkioppilaitoksissa sekä visuaalisten taiteiden oppilaitoksissa poikien osuus pysyi lähes samana (39–40 % vuonna 2014). kuvio 2. Helsinkiläiset 0–19-vuotiaat tytöt ja pojat taidealoittain, % 20 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above