Kokousaika |
11.10.2010 kello 16.00 – 16.46 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
|
Hakola, Juha |
|
|
|
Kantola, Tarja |
(paitsi 1108 §) |
|
|
Moisio, Elina |
|
|
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
|
Rissanen, Laura |
|
|
|
Räty, Laura |
|
|
|
Ylikahri, Ville |
|
|
|
Helistö, Kimmo |
varajäsen |
|
|
Arhinmäki, Paavo |
varajäsen |
|
|
Kari, Emma |
varajäsen |
|
|
|
|
|
Muut |
Bogomoloff, Harry |
kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja |
|
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Saxholm, Tuula |
vs. rahoitusjohtaja |
|
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö |
|
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
||||||
|
|
|
||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
||||||
|
|
|
||||||
Esittely |
|
§ |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
|||
|
Sauri |
|
|
1103, |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1088 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1089 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1090 |
Kj/1 |
Halli- ja ulkomyynnin uudelleen organisointi ja tilakeskuksen tehtäväkentän tarkistaminen |
1091 |
Kj/2 |
Teknisen palvelun lautakunnan kahden jäsenen ja puheenjohtajan sekä terveyslautakunnan varajäsenen valinta |
1092 |
Stj/3 |
Päivähoitotoiminnan käynnistämistuen myöntämisperiaatteiden muuttaminen |
1093 |
Kaj/4 |
Kaupungin omistamien aravarahoitteisten asuinkiinteistöyhtiöiden yhdistäminen ja tehokkaampi hallinto |
1094 |
Kaj/5 |
Vuosaaren kortteleiden nro 54354 - 54356 sekä tonttien 54240/13 ja 14 ja 54241/4 - 8 ym. alueiden asemakaavan hyväksyminen (Ramsinkannas) ja virkistysalueen asemakaavan muuttaminen (nro 11880) |
1095 |
Kaj/6 |
Helsingin kaupungin kiinteistötoimen uusi johtosääntö |
1096 |
Kj/3 |
Uusien asuntoalueiden kunnallistekniikan rahoitusavustuksen hakeminen ja toteutusasiakirjan hyväksyminen |
1097 |
Kj/4 |
Kaupunginmuseon johtokunnan virkamatka Belgiaan ja Alankomaihin |
1098 |
Kj/5 |
Julkisten kuulutusten ilmoitustaulun sijainti |
1099 |
Kj/6 |
4.10.2010 pöydälle pantu asia Osallistuminen Uudenmaan maakuntaparlamenttiin 17.-19.11.2010 |
1100 |
Kj/7 |
Kaupunginvaltuuston 6.10.2010 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1101 |
Kj/8 |
Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen vastaus sosiaalijohtajan kalustehankintaa koskevaan kanteluun |
1102 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1103 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1104 |
Ryj/1 |
Helsingin Tukkutorin pakastamon kehittäminen |
1105 |
Ryj/2 |
4.10.2010 pöydälle pantu asia Lausunto työryhmän esityksestä "Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle: Edellytykset ja etenemispolku" |
1106 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1107 |
Stj/1 |
Eron myöntäminen sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämisjohtaja Marja Leena Toukoselle |
1108 |
Stj/2 |
Jatkoluvan hakeminen kansainväliseen adoptiopalveluun |
1109 |
Stj/3 |
Eron myöntäminen terveyskeskuksen johtajalääkäri Päivi Koivuranta-Vaaralle ja viran julistaminen haettavaksi |
1110 |
Stj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1111 |
Sj/1 |
Laajasuon liikuntapuiston uudisrakentamisen hankesuunnitelma |
1112 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1113 |
Kaj/1 |
Oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen tontinvarauspäätöksen johdosta |
1114 |
Kaj/2 |
Kallion virastotalon ikkunoiden sisäpuolisten huoltokorjausten tekninen hankesuunnitelma |
1115 |
Kaj/3 |
Kallion virastotalon maanalaisten korjausten tekninen hankesuunnitelma |
1116 |
Kaj/4 |
4.10.2010 pöydälle pantu asia Hankesuunnitelma osoitteessa Helsinginkatu 24 sijaitsevan kaupungin työterveyskeskuksen eri toimipisteissä olevien toimintojen keskittämiseksi |
1117 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1088 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Pajamäen (varalla Moisio) ja Asko-Seljavaaran (varalla Ylikahri) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1089 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1090 - 1095 § |
Kaupunginvaltuuston 20.10.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1090 § |
Halli- ja ulkomyynnin uudelleen organisointi ja tilakeskuksen tehtäväkentän tarkistaminen |
Lisätiedot:
Paavola Vesa, organisaatiopäällikkö, puhelin 310 36570
1091 § |
Teknisen palvelun lautakunnan kahden jäsenen ja puheenjohtajan sekä
terveyslautakunnan varajäsenen valinta |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti ehdottaa Marjut Lumijärveä Reko Ravelan uudeksi henkilökohtaiseksi varajäseneksi terveyslautakuntaan vuoden 2012 lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
Sosiaali- ja terveystoimi
1092 § |
Päivähoitotoiminnan käynnistämistuen myöntämisperiaatteiden muuttaminen |
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1093 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
4.10.2010 pöydälle pantu asia |
Jäsen Arhinmäki teki asiaan hylkäysehdotuksen ja ilmoitti siihen seuraavat perustelut:
”Helsingin
asumiskustannukset ovat kohtuuttoman korkeat. Helsinkiläiset tulisivat
taloudellisesti huomattavasti paremmin toimeen, jos asumiseen ei menisi niin
suurta osaa käteen jäävistä tuloista. Helsingin kaupungin on huolehdittava
siitä, että kaupungista löytyy kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Oikein
toteutettu asuntopolitiikka takaa niin nykyisille kuin tulevillekin kaupungin
asuntokiinteistöyhtiöissä asuville kohtuulliset vuokrat.
Helsingin
kaupungin vuokra-asunnoissa pitää olla jatkossakin varaa asua niin tavallisten
pieni- ja keskituloisten työntekijöiden kuin työttömien, eläkeläisten ja
lapsiperheiden. Jo nyt vuokrat ovat niin korkealla tasolla, että ne ovat osalle
asukkaista kipukynnyksen rajoilla. Siksi asuntojen vuokriin ei ole asukkaiden
näkökulmasta varaa tehdä korotuksia.
Helsingin
kaupungin tulee säilyttää ARA-rajoituksista vapautuvat vuokra-asunnot edelleen
vuokra-asuntokäytössä. Samoin vuokranmääräytymisperuste tulee jatkua
kohtuullisena omakustanneperusteisena. Uusia kaupungin vuokra-asuntojen
rakentamista pitää lisätä. Uudet asuinalueet rakentuvat alueille, joissa
maankunnostus kustannukset nousevat korkeiksi. Maankunnostuksen hintaa ei saa
maksattaa nykyisissä vuokra-asunnoissa asuvilla eikä myöskään tulevilla uusilla
asukkailla.
ARA määrittää
maksimirakennuskustannukset. Uusien vuokra-asuntojen hinta ei siis muodostu
kohtuuttoman korkeaksi rakennuskustannusten vuoksi vaan kaupungin maasta
perimän vuokran johdosta. Jotta jatkossakin tavallisilla helsinkiläisillä on
varaa asua uusissa ja vanhoissa vuokra-asunnoissa, tulee sekä uusien että
vanhojen asuinalueiden maanvuokrien olla kohtuullisia kaupungin vuokrataloissa.
Esitetty
asuntokiinteistöjen fuusio nostaisi kaupungin asuntojen vuokria.
Esitetty
asuntokiinteistöyhtiöiden fuusio on paljolti puutteellinen siksi, ettei siinä
ole huomioitu asukkaiden ja asukasjärjestöjen mielipiteitä. Esityksessä ei käy
myöskään ilmi, mikä on ARA:n näkemys uudesta fuusioyhtiöstä ja asukasdemokratiasta
uudessa yhtiössä.
Kaikessa
päätöksenteossa lähtökohtana pitää olla päätöksenteon vieminen mahdollisimman
lähelle asukkaita. Nyt esitetyssä fuusiossa päätöksenteko karkaa kauemmaksi
miljardiyhtiölle, jossa on tällä hetkellä noin 84 000 asukasta. Asukkaiden
mahdollisuus vaikuttaa yhtiön toimintaan heikentyy ratkaisevasti. Helsingin
noin 585 000 asukasta edustaa valtuustossa 85 kaupunginvaltuutettua.
Esitetyn fuusion
jälkeen 84 000 asukasta edustaisi kaksi asukasedustajaa. Lisäksi
vuokralaisdemokratiasääntöjen muutokset esitetään tehtäväksi vasta päätöksen
jälkeen. Ennen tämän mittaluokan fuusion tekemistä, pitää luoda malli, jolla
todellinen asukasdemokratia toteutuu. Jo nyt asukkaat kokevat, etteivät pääse
vaikuttamaan riittävästi omien asukaskiinteistöjen päätöksentekoon. Ilman
asukasdemokratiaa lisäävää mallia tilanne pahenee entisestään.
Kaupungin vuokra-asuntojen
vuokrat muodostuvat pääomavuokrasta ja hoitokuluvuokrasta. Karkeasti molemmat
muodostavat noin puolet vuokrasta. Esityksen mukaan pääomavuokra määritellään
fuusioyhtiössä ja hoitokuluvuokra isännöintiyhtiössä. Jo tällä hetkellä
asukkaat pitävät erityisesti pääomavuokran muodostumista epäselvänä.
Vuokran
muodostumisen pitää olla asukaskiinteistöissä läpinäkyvää. Fuusion myötä
vuokran muodostuminen tulee entistä läpinäkymättömämmäksi. Ennen kuin fuusiota
voidaan tehdä, pitää vuokranmuodostuksesta tehdä nykyistä läpinäkyvämpää ja
asukkailla pitää olla entistä suurempi mahdollisuus vaikuttaa oman vuokran
muodostukseen.
Fuusioyhtiön
toimintaperiaatteet ja rahankäyttö sekä valtuudet tulee määritellä tarkasti
ennen päätöksentekoa. Osakeyhtiölaissa olevan itsenäisyyden tai salassapitovelvollisuuden
taakse ei voida mennä silloin, kun vuokralaisten on tarkoitus hoitaa
yhteishallintolain mukaisia tehtäviä.
Näillä perusteilla
esitän hylättäväksi esityksen Helsingin kaupungin 21 asuinkiinteistöyhtiön
yhteensulattamisesta.”
Arhinmäen
hylkäysehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Jäsen Arhinmäki ilmoitti asiasta eriävän mielipiteensä ja siihen hylkäysehdotuksensa perustelujen mukaiset perustelut.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
1094 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 4.10.2010 pöydälle pantu asia |
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Moision palautusehdotuksen äänin 13-2. Vähemmistöön kuuluivat Moisio ja Kari.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1095 § |
Helsingin kaupungin kiinteistötoimen uusi johtosääntö |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
1096 §
UUSIEN ASUNTOALUEIDEN KUNNALLISTEKNIIKAN RAHOITUSAVUSTUKSEN HAKEMINEN JA TOTEUTUSASIAKIRJAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2010-64
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) ja Helsingin kaupungin yhteisen toteutusasiakirjan Helsingin kaupungin uusien asuntoalueiden: Kalasataman, Jätkäsaaren, Honkasuon, Kruunuvuorenrannan sekä Myllypuron kunnallistekniikan rakentamisen tukemisesta (esityslistan liite 1) ja hakea ARAlta vuodelle 2010 varatut avustukset Kalasatamaan 2,070 milj. euroa, Jätkäsaareen 1,530 milj. euroa, Kruunuvuorenrantaan 0,390 milj. euroa sekä Myllypuroon 0,450 milj. euroa.
Pöytäkirjanote Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle, rakennusvirastolle, kiinteistövirastolle, hallintokeskuksen oikeuspalveluihin toteutusasiakirjan allekirjoituksesta huolehtimista varten, talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle sekä varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Asikainen Hannu, projektinjohtaja, puhelin 310 79787
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1097 §
KAUPUNGINMUSEON JOHTOKUNNAN VIRKAMATKA BELGIAAN JA ALANKOMAIHIN
Khs 2010-1790
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kaupunginmuseon johtokunnan varsinaiset jäsenet tekemään virkamatkan Belgiaan, Gentiin ja Antwerpeniin sekä Alankomaihin Rotterdamiin ja Amsterdamiin 10.–12.11.2010 johtokunnan toimialaan liittyviin ajankohtaisiin museohankkeisiin ja hyviin käytäntöihin tutustumista varten.
Virkamatkasta on tehtävä matkalasku välittömästi tai viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Virkamatkasta aiheutuvat KVTES:n mukaiset matkustamis- ja majoitus ja päivärahakustannukset sekä mahdolliset ansionmenetyksen korvaukset maksetaan kaupunginmuseon johtokunnan käyttövaroista.
Pöytäkirjanote esityslistatekstein (ilman liitteitä) kaupunginmuseon johtokunnalle (Päivi Elonen) kehotuksin toimittaa päätös tiedoksi virkamatkalle lähtijöille sekä kaupunginmuseolle.
Lisätiedot:
Lähdesmäki Jenni, hallintosihteeri, puhelin 310 25719
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1098 §
JULKISTEN KUULUTUSTEN ILMOITUSTAULUN SIJAINTI
Khs 2010-1838
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, että julkisten kuulutusten ilmoitustaulu sijoitetaan 1.1.2011 alkaen toistaiseksi kaupungintalon 1. kerrokseen.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1099 §
4.10.2010 pöydälle pantu asia
OSALLISTUMINEN UUDENMAAN MAAKUNTAPARLAMENTTIIN 17.-19.11.2010
Khs 2010-1651
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti nimetä seuraavat edustajat Uudenmaan maakuntaparlamenttiin 17. - 19.11.2010, joka järjestetään Silja Serenadella Helsinki-Tukholma-Helsinki -risteilynä:
Risto Rautava |
Ulla-Marja Urho |
Sirkku Ingervo |
Kati Peltola |
Tarja Kantola |
Antti Vuorela |
Pöytäkirjanote päätöksessä nimetyille ja hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1100 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 6.10.2010 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 6.10.2010 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan
toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
6–8 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
9, 10 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
11 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
3 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, jolle toimitetaan kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto 26.8.2010 kaupunginhallitukselle, kuulutus, nähtävillä olleet asiakirjat, alkuperäiset muistutukset, alueella voimassa olevat asemakaavat, Helsingin yleiskaava 2002, Kuninkaantammen osayleiskaava sekä ote Uudenmaan maakuntakaavasta.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
4 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluja valmistelemaan Helsingin osalta sopimuksen Östersundomin yhteisen yleiskaavan laatimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Vantaan kaupungille, Sipoon kunnalle, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, ympäristöministeriölle ja Helsingin seudun liikenne ‑kuntayhtymälle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, asuntolautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kaupunginmuseolle, liikennelaitos-liikelaitokselle, HSY Vedelle, Helsingin Energia ‑liikelaitokselle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja asuntotuotantotoimistolle.
Toivomusponsi kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
5 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja kaupunginmuseon johtokunnalle.
12 Aloite kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1101 §
EDUSKUNNAN APULAISOIKEUSASIAMIEHEN VASTAUS SOSIAALIJOHTAJAN KALUSTEHANKINTAA KOSKEVAAN KANTELUUN
Khs 2009-1211
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen 30.9.2010, dnro 1607/4/09, antaman vastauksen sosiaalijohtajan kalustehankintaa koskevaan kanteluun.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, päätösvalmisteluyksikön päällikkö, puhelin 310 36018
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1102 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1103 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1104 §
HELSINGIN TUKKUTORIN PAKASTAMON KEHITTÄMINEN
Khs 2010-1011
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1105 §
4.10.2010 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO TYÖRYHMÄN ESITYKSESTÄ "RAUTATEIDEN HENKILÖLIIKENTEEN AVAAMINEN KILPAILULLE: EDELLYTYKSET JA ETENEMISPOLKU"
Khs 2010-1110
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa kilpailun avaamista rautateillä selvittäneen työryhmän esityksestä liikenne- ja viestintäministeriölle seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki pitää rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle kannatettavana rautatieliikenteen kustannustehokkuuden parantamiseksi ja kilpailukyvyn turvaamiseksi.
Työryhmän esitys kilpailuttamisen vaiheittaisesta etenemisestä ja junaliikenteen kilpailuttamisen aloittamisesta pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on hyvä. Helsingin seudun lähiliikenne muodostaa selkeän ja riittävän vilkasliikenteisen kokonaisuuden, jossa on parhaat edellytykset kilpailuttamisella tavoiteltavien hyötyjen toteutumiselle.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymällä (HSL) on pitkä kokemus ja resurssit kilpailun järjestämiseen. Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy on perustettu kaluston hallinnointia varten nimenomaan kilpailuttamisen mahdollistamiseksi.
Pääkaupunkiseudun lähiliikenne on perusteltua kilpailuttaa bruttomenetelmällä, koska alueella on yhtenäinen lippu- ja joukkoliikennejärjestelmä. Junaliikenne on osa liikennejärjestelmää, ja se suunnitellaan keskitetysti yhdessä siihen liittyvän liityntäliikenteen kanssa. Bruttomalli on jo käytössä bussiliikenteessä. Bruttomallissa tilaaja kantaa myös lipputuloriskit, mikä helpottaa markkinoille tuloa.
Toimivan kilpailun ja markkinoille pääsyn mahdollisiksi esteiksi on raportissa tunnistettu junakaluston saatavuus, varikoiden käyttömahdollisuudet, huolto- ja korjauspalveluiden tasapuolinen saatavuus, koulutetun junahenkilökunnan saatavuus ja asemien käyttömahdollisuus. Edellä mainitut asiat tulee ratkaista ennen kilpailun käynnistämistä, jotta markkinoista saataisiin toimivat ja tasapuoliset kilpailun mahdollisuudet voitaisiin taata.
Raportissa on mainittu mahdollisuus Ilmalan varikon toiminnan laajentamiseen. Tämän lisäksi tulisi tutkia mahdollisuuksia sijoittaa uudet varikot lähiliikenteen päivittäishuoltoa ja junien säilytystä varten Keravalle ja rantaradan suunnalle. Nämä varikot sijaitsisivat lähiliikenteen käynnistystä ja lopetusta ajatellen reitin oikeassa päässä ja muodostaisivat erään ratkaisun syöttää aamulla junayksiköt liikenteeseen erityisesti Pisara-radan toteuttamisen jälkeisessä tilanteessa.
Kilpailun avaaminen työryhmän esityksen mukaisesti vuoden 2018 alusta on Helsingin seudulla nyt voimassaolevien sopimusjärjestelyjen mukaan mahdollista. Aikataulu on kuitenkin haasteellinen, kun otetaan huomioon vielä tarpeellinen valmistelutyö.
Mikäli Helsingin seudun lähiliikenteen kilpailuttaminen toteutetaan, on tarkoituksenmukaista, että valmistelut kilpailuttamisen aloittamiseksi käynnistetään siten, että kilpailuedellytykset on ratkaistu vähintään kolme vuotta ennen kilpailutetun liikenteen aloittamisajankohtaa.
Pöytäkirjanote liikenne- ja viestintäministeriölle sekä
liikennelaitos
-liikelaitokselle ja kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Jäsen Kantola teki jäsen Pajamäen kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan esityslistan sivuilla 15–16 oleva lausunto muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Kaupunginhallitus päättänee antaa kilpailun avaamista rautateillä selvittäneen työryhmän esityksestä liikenne- ja viestintäministeriölle seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki pitää rautateiden henkilöliikenteen kehittämistä olennaisena osana Helsingin seudun joukkoliikenteen parantamista. Tarvitsemme hyvin toimivan ja kustannustehokkaan raideliikenteen.
Helsingin ja koko maan rautatieliikenteen kannalta ensisijaista on varmistaa liikenteen turvallisuus ja sujuvuus. Ensisijaista rautatieliikenteen uudistamisessa tulee olla liikenteenohjauskeskuksen toimintavarmuuden takaaminen. Työryhmän esitys liikenteenohjauksen eriyttämisestä VR-konsernista tulisi toteuttaa. Lähiliikenteen sujuvuuden takaamiseksi tarvitaan myös valtion rahoitusta Helsingin seudun välttämättömille raidehankkeille.
Kaupunginhallitus pitää hyvänä, että rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle on selvitetty. Selvitys ei kuitenkaan anna selvää vastausta siihen, että kilpailutusta tulisi kiirehtiä tai, että kilpailutus olisi pidemmän ajan tarkastelussa myöskään kustannustehokasta. EU-lainsäädäntö ei edellytä henkilöliikenteen avaamista kilpailulle ja joka tapauksessa avaamisesta päätetään maakohtaisesti.
Palvelujen kilpailuttaminen on perusteltua silloin, kun sillä turvataan kokonaistaloudellisesti paremmat palvelut. Raportissa kuitenkin todetaan, että henkilöliikenteen kilpailutuksessa on tärkeää turvata palvelutason säilyminen vähintään entisellä tasolla.
Kaupunginhallitus katsoo, että Helsingin seudun rautateiden henkilöliikennettä tulee kehittää HSL:n, Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n ja VR:n välisenä yhteistyönä.
Kaupunginhallitus pitää hyvänä raportin huomioita varikkotarpeista. Lähiliikenteen päivittäishuoltoon ja säilytykseen tarvitaan jatkossa varikkotiloja Keravalle ja rantaradan suunnalle. Raportin koulutusta koskevia esityksiä tulee arvioida osana ammattitutkintojen kehittämistä ja varmistaen ammattitaitoisen työvoiman saatavuus.
Lisäksi jäsen
Arhinmäki teki vastaehdotuksen, jonka mukaan esityslistan sivuilla 15–16 oleva
lausunto muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Kaupunginhallitus päättänee antaa kilpailun avaamista rautateillä selvittäneen
työryhmän esityksestä liikenne- ja viestintäministeriölle seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki ei pidä rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle
kannatettavana tässä vaiheessa. Kilpailuttamisen vaikutuksia tulisi selvittää
liikenteen kustannustehokkuudelle, rautateiden henkilöstölle, palvelujen
laadulle ja hinnoille, liiketoiminnan koordinaatiolle, turvallisuudelle ja
liikennettä koskevan päätöksenteon tehokkuudelle.
Joukkoliikenteen ja erityisesti raideliikenteen kehittäminen ja joukkoliikenneosuuden
kasvattaminen on keskeinen liikennepoliittinen tavoite Helsingille. Siksi
päätökset raideliikenteestä pitää tehdä laajan yhteiskunnallisen arvion
pohjalta. Kansainväliset esimerkit osoittavat, että rautateiden
henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle on monin paikoin johtanut palvelutason
heikentymiseen, liikenneturvallisuuden huonontumiseen ja hintojen nousuun. Tämä
on vähentänyt joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Työryhmän esityksessä on monia kohtia, jotka vaativat vielä tarkempaa
selvitystä. Ennen kuin rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamisesta voidaan
edes harkita, pitää tarkemmin selvittää muun muassa seuraavat seikat: Miten
lipunhinnat tulevat kehittymään pidemmällä tähtäyksellä, kun yksityiset
toimijat tulevat tavoittelemaan taloudellista voittoa liikenteestä? Mihin
perustuu arvio palveluiden tehostumisesta? Mitkä ovat kilpailuttamisen vaikutukset
henkilöstön asemaan? Mikä tulee olemaan VR:n kaukoliikenteen tulevaisuus, jos
pääkaupunkiseudun lähiliikenne irrotetaan muusta henkilöliikenteestä? Ilman
näiden asioiden kunnollista selvittämistä rautateiden henkilöliikenteen
avaaminen kilpailulle on suuri riski.
Helsingin seudun kunnat ja VR suunnittelevat yhdessä joukko-liikennettä.
HSL perustettiin, jotta eri liikennemuodot saataisiin sovitettua entistä
joustavammaksi joukkoliikenteen verkoksi. Uusien joukkoliikenteen tuottajien
vetäminen mukaan tähän vaativaan uudistamistyöhön vaikeuttaisi tämän tavoitteen
saavuttamista. VR:n ja kuntien tehtävä on huolehtia hyvästä joukkoliikenteestä
kaikille seudulla liikkuville. Yktityisten yritysten tavoitteet ovat
yrityskohtaisia ja keskeisenä on omistajien taloudellinen hyöty.
Jäsen Arhinmäen vastaehdotusta ei kannatettu, joten
se raukesi.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Kantolan vastaehdotuksen äänin 10-5. Vähemmistöön kuuluivat Bryggare, Kantola, Arhinmäki, Pajamäki ja Kari.
Jäsen Arhinmäki ilmoitti asiasta eriävän mielipiteensä ja siihen vastaehdotuksensa mukaiset perustelut.
Lisäksi jäsenet Kantola ja Pajamäki ilmoittivat asiasta eriävän mielipiteensä ja siihen jäsen Kantolan tekemän vastaehdotuksen mukaiset perustelut.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-5 |
1106 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
teknisen palvelun lautakunta |
7.10.2010 |
yleisten töiden lautakunta |
5.10.2010 |
ympäristölautakunta |
5.10.2010 |
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1107 §
ERON MYÖNTÄMINEN SOSIAALIVIRASTON HALLINTO- JA KEHITTÄMISJOHTAJA MARJA LEENA TOUKOSELLE
Khs 2010-1703
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti myöntää eron Marja Leena Toukoselle sosiaaliviraston hallinto- ja kehittämisjohtajan virasta 1.1.2011 lukien.
Pöytäkirjanote Marja Leena Toukoselle ja sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1108 §
JATKOLUVAN HAKEMINEN KANSAINVÄLISEEN ADOPTIOPALVELUUN
Khs 2010-1705
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti hakea sosiaali- ja terveysministeriöltä sosiaalilautakunnalle lupaa kansainvälisen adoptiopalvelun antamiseen lain sallimaksi viideksi vuodeksi, alkaen 28.11.2010.
Pöytäkirjanote sosiaali- ja terveysministeriölle hakemukseen tulevine liitteineen ja sosiaalilautakunnalle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Kantola esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1109 §
ERON MYÖNTÄMINEN TERVEYSKESKUKSEN JOHTAJALÄÄKÄRI PÄIVI KOIVURANTA-VAARALLE JA VIRAN JULISTAMINEN HAETTAVAKSI
Khs 2010-1842
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus
päätti myöntää lääketieteen ja kirurgian tohtori Päivi Koivuranta-Vaaralle eron
terveyskeskuksen johtajalääkärin (kaupunginsairaalan osastopäällikön) virasta
1.1.2011 lukien.
Samalla kaupunginhallitus
päätti kehottaa terveyskeskusta julistamaan johtajalääkärin viran haettavaksi
terveystoimen johtosäännön sekä kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin.
Pöytäkirjanote Päivi Koivuranta-Vaaralle ja terveyskeskukselle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1110 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 37 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta |
|
Ilmoitus ruotsinkieliselle jaostolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1111 §
LAAJASUON LIIKUNTAPUISTON UUDISRAKENTAMISEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2010-1678
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1112 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 40 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
5.10.2010 |
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
5.10.2010 |
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
5.10.2010 |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
viikolla 23:
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
10.6.2010 |
viikolla 30:
eläintarhan johtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1113 §
OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINHALLITUKSEN TONTINVARAUSPÄÄTÖKSEN JOHDOSTA
Khs 2010-896
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti jättää Xxxxx Xxxxxx Helsingin kaupunginhallituksen 21.6.2010 (812 §) tekemään päätökseen kohdistuvan oikaisuvaatimuksen tutkimatta kuntalain 91 §:n perusteella.
Pöytäkirjanote Xxxxx Xxxxxxx esityslistatekstein, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja kiinteistövirastolle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1114 §
KALLION VIRASTOTALON IKKUNOIDEN SISÄPUOLISTEN HUOLTOKORJAUSTEN TEKNINEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2010-1334
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 31.5.2009 päivätyn Kallion virastotalon ikkunoiden sisäpuolisten huoltokorjausten teknisen hankesuunnitelman siten, että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2,5 miljoonaa euroa toukokuun 2010 kustannustasossa (RI =127,0, THI =145,5).
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, rakennusvirastolle, kiinteistöviraston tilakeskukselle ja HKR-Rakennuttajalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1115 §
KALLION VIRASTOTALON MAANALAISTEN KORJAUSTEN TEKNINEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2010-1335
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 31.5.2010 päivätyn Kallion virastotalon maanalaisten korjausten teknisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1,8 miljoonaa euroa huhtikuun 2010 kustannustasossa (RI = 126,80, THI = 145,0).
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, rakennusvirastolle, kiinteistöviraston tilakeskukselle ja HKR-Rakennuttajalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1116 §
4.10.2010 pöydälle pantu asia
HANKESUUNNITELMA OSOITTEESSA HELSINGINKATU 24 SIJAITSEVAN KAUPUNGIN TYÖTERVEYSKESKUKSEN ERI TOIMIPISTEISSÄ OLEVIEN TOIMINTOJEN KESKITTÄMISEKSI
Khs 2010-1333
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 14.6.2010 päivätyn osoitteessa Helsinginkatu 24 sijaitsevan Helsingin työterveyskeskuksen 2. kerroksen tilamuutoksien hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on rakennuksien osalta 2 133 brm2 sekä rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2,1 miljoonaa huhtikuun 2010 kustannustasossa (RI = 126,8, THI = 145,0).
Pöytäkirjanote työterveyskeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kiinteistöviraston tilakeskukselle ja HKR-rakennuttajalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1117 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunkisuunnittelulautakunta |
30.9.2010 |
kiinteistölautakunta |
5.10.2010 |
asuntotuotantotoimisto |
6.10. ja 7.10.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sirpa Asko-Seljavaara Osku Pajamäki
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 19.10.2010 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
||||
|
|
|||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
|||
|
|
|
||
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
|||
|
|
|
||
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
||
|
|
|
||
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 1113 § |
||
|
|
|
||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 1088–1095, 1100–1106, 1110–1112 ja 1117 §:t |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
|||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusaika |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. |
|||
|
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
|||
|
|
|||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
||
|
|
|
||
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. |
|||
|
Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
|||
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 1113 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut med
anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1113 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1088–1095, 1100–1106, 1110–1112 och 1117 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. |
|||
|
Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1113 § i
protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något
annat påvisas. En
kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram
offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas
ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. |
||
|
|
Till
besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna
utan dröjsmål inlämnas i original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
||
|
|
|
|
|