Kokousaika |
25.6.2007 kello 16.00 – 17.05 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 965-966 §) |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Koskinen, Kauko |
varajäsen |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korpinen, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Frantsi, Anneli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Katajamäki, Paula |
vs. lehdistöpäällikkö |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Teppo, Tiina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Korpinen |
|
|
950, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
934 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
935 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
936 |
Kaj/1 |
Kiinteistölautakunnan, asuntolautakunnan ja kiinteistöviraston johtosäännön muuttaminen |
937 |
Kaj/2 |
Luettelo vuonna 2006 tehdyistä kiinteistökaupoista |
938 |
Kaj/3 |
Sörnäisten toimitilatontin 10576/2 vuokrausperusteet ja osto-option hyväksyminen |
939 |
Kaj/4 |
Toukolan viiden asuinkerrostalotontin ja maanalaisen pysäköintilaitoksen sekä julkisten lähipalvelurakennusten tontin vuokrausperusteet (tontit 23100/33, 34, 37, 40, 42, 43, 45, 52, 59 ja 67 sekä 23124/30) |
940 |
Kaj/5 |
Herttoniemen katu- ja puistoalueiden (Suunnittelijankadun silta) asemakaavan muuttaminen (nro 11507) |
941 |
Kaj/6 |
Herttoniemen tontin 43082/13 ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 11659) |
942 |
Kaj/7 |
Vartiokylän tontin 45484/6 (Borgsin tilakeskus) asemakaavan muuttaminen (nro 11595) |
943 |
Kj/3 |
Määrärahan myöntäminen Helsingin Satamalle ja rakennusvirastolle Vuosaaren sataman ympäristön esirakentamiseen |
944 |
Kj/4 |
Määrärahojen myöntäminen Kamppi-Töölönlahti -alueen rakentamiseen |
945 |
Kj/5 |
Valtuustoryhmien toiminnan tukemista koskevien periaatteiden hyväksyminen |
946 |
Kj/6 |
18.6.2007 pöydälle pantu asia Kaupungin konserniyhteisöjä, nettobudjetoituja yksiköitä ja liikelaitoksia koskevat omistajapoliittiset linjaukset |
947 |
Kj/7 |
Kaupunginvaltuuston 19.6.2007 tekemien päätösten täytäntöönpano |
948 |
Kj/8 |
Kaupunginvaltuuston 20.6.2007 tekemien päätösten täytäntöönpano |
949 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
950 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
951 |
Kaj/1 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle kiinteistöviraston poikkeamishakemuksesta |
952 |
Kaj/2 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle XXXX XXXX:n poikkeamishakemuksista |
953 |
Kaj/3 |
Kaupunginmuseon raitioliikennemuseon muutostyön hankesuunnitelman hyväksyminen |
954 |
Kaj/4 |
Val av ersättare i namnkommittén Varajäsenen nimeäminen nimistötoimikuntaan |
955 |
Kaj/5 |
Vartiokylän tontin 45452/9 asemakaavan muuttaminen (nro 11675) |
956 |
Kaj/6 |
Vartiokylän tontin 45454/10 asemakaavan muutosehdotus (nro 11674) |
957 |
Kaj/7 |
Vartiokylän tontin 45456/45 asemakaavan muuttaminen (nro 11676) |
958 |
Kaj/8 |
Vartiokylän tontin 45462/16 asemakaavan muuttaminen (nro 11667) |
959 |
Kaj/9 |
Oy Shell Ab:n poikkeamishakemus |
960 |
Kaj/10 |
Oy Esso Ab:n poikkeamishakemus |
961 |
Kaj/11 |
Oy Teboil Ab:n poikkeamishakemus |
962 |
Kaj/12 |
Neste Markkinointi Oy:n poikkeamishakemus |
963 |
Kaj/13 |
Etelä-Hermannin Pysäköinti Oy:n poikkeamishakemus |
964 |
Kaj/14 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Asunto Oy Kolmas linja 3:n poikkeamishakemuksesta |
965 |
Kaj/15 |
Ratahallintokeskuksen poikkeamishakemus |
966 |
Kaj/16 |
VR-Yhtymä Oy:n poikkeamishakemus |
967 |
Kaj/17 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
968 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
969 |
Ryj/1 |
Lausunto liikennepoliittisessa selonteossa käsiteltävistä asioista |
970 |
Ryj/2 |
YTV:n kirje Tiedelinjan 506 reitin nopeuttamisesta |
971 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
972 |
Stj/1 |
Raportti opetusviraston pilottihankkeesta terveysvaikutusten huomioon ottamisesta päätöksenteossa |
973 |
Stj/2 |
18.6.2007 pöydälle pantu asia Uuden jäsenen nimeäminen vammaisneuvostoon |
974 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
934 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Wallden-Pauligin (varalla Rautava) ja Peltokorven (varalla Malinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
935 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
936 - 942 § |
Kaupunginvaltuuston 29.8.2007 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
936 § |
Kiinteistölautakunnan, asuntolautakunnan ja kiinteistöviraston johtosäännön muuttaminen |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin
310 36028
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
937 § |
Luettelo vuonna 2006 tehdyistä
kiinteistökaupoista |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin
310 36028
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
938 § |
Sörnäisten toimitilatontin 10576/2 vuokrausperusteet ja osto-option
hyväksyminen |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin
310 36028
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
939 § |
Toukolan viiden asuinkerrostalotontin ja maanalaisen pysäköintilaitoksen
sekä julkisten lähipalvelurakennusten tontin vuokrausperusteet (tontit
23100/33, 34, 37, 40, 42, 43, 45, 52, 59 ja 67 sekä 23124/30) |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin
310 36028
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310
36683
940 § |
Herttoniemen katu- ja puistoalueiden (Suunnittelijankadun silta) asemakaavan
muuttaminen (nro 11507) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
941 § |
Herttoniemen tontin 43082/13 ja katualueen asemakaavan muuttaminen
(nro 11659) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
942 § |
Vartiokylän tontin 45484/6 (Borgsin
tilakeskus) asemakaavan muuttaminen (nro 11595) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
943 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN HELSINGIN SATAMALLE JA RAKENNUSVIRASTOLLE VUOSAAREN SATAMAN YMPÄRISTÖN ESIRAKENTAMISEEN
Khs 2007-1508
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2007 talousarvion alakohdasta 8 01 02 13, esirakentaminen, Vuosaaren sataman yritysalue,
Helsingin Satamalle 3 540 000 euroa ja
rakennusvirastolle 140 000 euroa
käytettäväksi Vuosaaren sataman ympäristön esirakentamiseen
Pöytäkirjanote Helsingin Satamalle, rakennusvirastolle, kiinteistöviraston tonttiosastolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 310
36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
944 §
MÄÄRÄRAHOJEN MYÖNTÄMINEN KAMPPI-TÖÖLÖNLAHTI -ALUEEN RAKENTAMISEEN
Khs 2007-1529
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti
myöntää rakennusvirastolle kohdan 8 03 12,
Kamppi-Töölönlahti
–alue, alakohdasta 8 03 12 01, Kamppi-Töölönlahti –alueen kadut
750 000 euroa käytettäväksi Kamppi-Töölönlahti –alueen katurakentamiseen,
alakohdasta 8 03 12 04, Kampin keskuksen katu- ja raitiotiejärjestelyt,
3 290 000 euroa käytettäväksi Kampin keskuksen katu- ja raitiotiejärjestelyihin ja
kohdasta 8 06 11, Kamppi-Töölönlahti –alueen puistot,
500 000 euroa käytettäväksi
Töölönlahden alueen puistojen suunnitteluun
ja rakentamiseen sekä Töölönlahden väliaikaisen puiston toteuttamiseen.
Samalla kaupunginhallitus
päätti muuttaa vuoden 2007 talousarvion kohdan 8 03 12, Kadut,
liikenneväylät ja radat, Kamppi-Töölönlahti
–alue, alakohtajaon edellä olevan käyttösuunnitelman mukaiseksi.
Pöytäkirjanote rakennusviraston katu- ja puisto-osastolle, talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle (Sirpa Kallio), taloussuunnitteluosastolle ja taloushallintopalveluille/kirjanpito.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 310
36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
945 §
VALTUUSTORYHMIEN TOIMINNAN TUKEMISTA KOSKEVIEN PERIAATTEIDEN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-1126
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä esityslistan tämän asian liitteenä olevat periaatteet kuntalain 15 b §:n mukaisen valtuustoryhmien tuen myöntämisestä.
Pöytäkirjanote periaatteineen ja ohjeineen valtuustoryhmille, hallintokeskukselle ja kansliapäällikölle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään liitteen mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Vanne Pertti, kansliapäällikkö, puhelin 310 36009
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
946 §
18.6.2007 pöydälle pantu asia
KAUPUNGIN KONSERNIYHTEISÖJÄ, NETTOBUDJETOITUJA YKSIKÖITÄ JA LIIKELAITOKSIA KOSKEVAT OMISTAJAPOLIITTISET LINJAUKSET
Khs 2007-1406
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle 3.9.2007 asti.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
Päätöksen perustelut |
947 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 19.6.2007 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 19.6.2007 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3, 4 Kaupunginhallituksen kirjeet nro valtioneuvostolle (sähköinen lomake).
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
948 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 20.6.2007 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 20.6.2007 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
KAUPUNGINHALLITUKSEN EHDOTUKSET
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus päätti kehottaa terveysvirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Hannes Relanderille ja Martin Renlundille.
Pöytäkirjanote terveyslautakunnalle, terveysvirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
4 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote kansanedustaja Tuula Haataiselle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle.
6 Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
(Käsiteltiin yhdessä asian 5 kanssa)
Toivomusponsi kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
7 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita laatimaan muutetun takaussitoumuksen.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin kaupungin 400-vuotiskotisäätiölle.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
8 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita laatimaan takaussitoumuksen.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Sininauhasäätiölle.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
9 Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
21, 22 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
10, 11 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
12 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
13 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, rakennusvirastolle, ympäristökeskukselle ja kaupunginmuseolle.
14 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, Helsingin Vedelle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
15 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, liikuntalautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja Helsingin Vedelle.
16 Kaupunginhallituksen kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, liikuntavirastolle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle, ympäristökeskukselle, sosiaalivirastolle, Helsingin Vedelle ja opetusvirastolle.
23, 24 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
17 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Henry Strengille, Pii Huuskolle, lastenhoitaja Esko Pajuselle ja Maarit Miettiselle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
18 Kaupunginhallitus päätti kehottaa opetusvirastoa ja sosiaalivirastoa selvittämään ruotsinkielisen päivähoidon ja opetustoimen hallinnon yhdistämistä ottaen huomioon mm. naapurikuntien kokemukset sekä tekemään ehdotukset toimenpiteistä.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle, opetusvirastolle, sosiaalivirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponnet 1–3 sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponsi 4 kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
25–28 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
19 Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä henkilöstökeskukselle.
20 Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
29–32 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
TARKASTUSLAUTAKUNNAN EHDOTUKSET
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta ryhtymään kaupunginvaltuuston päätöksen kohdan 2 mukaisiin toimiin.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
(Käsiteltiin yhdessä asian 6 kanssa)
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
949 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 25 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 19.6.2007
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
950 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 25 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
951 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KIINTEISTÖVIRASTON POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2007-1279
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä kiinteistövirastolle haettuun toimenpiteeseen 11. kaupunginosan yleiselle urheilualueelle 11U1.
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
952 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE XXXX XXXX:N POIKKEAMISHAKEMUKSISTA
Khs 2007-1093, 2007-1094
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä XXXX XXXX:n haettuun toimenpiteeseen 29. kaupunginosan korttelin nro 29054 tontille nro 3 ehdolla, että rakentamisessa noudatetaan 5.1.2007 päivätyn suunnitelman periaatteita ja otetaan huomioon edellä luetellut vaatimukset ympäristöhäiriöiden torjumisessa.
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
953 §
KAUPUNGINMUSEON RAITIOLIIKENNEMUSEON MUUTOSTYÖN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2007-1382
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä kaupunginmuseon raitioliikennemuseon muutostyön 16.3.2007 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on 1 716 brm2 ja arvonlisäverolliset rakentamiskustannukset ovat enintään 2 218 000 euroa (veroton hinta 1 821 000 euroa) kustannustasossa 10/2006.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, kaupunginmuseolle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310
36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
954 §
VAL AV ERSÄTTARE I NAMNKOMMITTÉN
VARAJÄSENEN NIMEÄMINEN NIMISTÖTOIMIKUNTAAN
Stn/Khs 2007-330
Ärende Kaj/4 på föredragningslistan
Esityslistan asia Kaj/4
Stadsstyrelsen
beslöt bevilja Leila Mattfolk befrielse från uppdraget som ersättare i
namnkommittén räknat från 1.8.2007.
Stadsstyrelsen
torde samtidigt besluta välja byråchef Mikael Reuter till personlig ersättare
för Kristian Slotte i namnkommittén för mandattiden
2007–2008, räknat från 1.8.2007.
Protokollsutdrag
till Leila Mattfolk, Mikael Reuter, namnkommittén, stadsplaneringskontoret och
ekonomi- och planeringscentralens ekonomiförvaltningstjänst.
Kaupunginhallitus päätti myöntää Leila Mattfolkille eron nimistötoimikunnan varajäsenyydstä 1.8.2007 lukien.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä toimistopäällikkö Mikael Reuterin nimistötoimikuntaan Kristian Slotten henkilökohtaiseksi varajäseneksi 1.8.2007 lukien nimistötoimikunnan toimikaudeksi 2007 – 2008.
Pöytäkirjanote Leila Mattfolkille, Mikael Reuterille, nimistötoimikunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille.
Tilläggsuppgifter:
Sippola-Alho Tanja, stadssekreterare, telefon 310
36024
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
955 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45452/9 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11675)
Khs 2007-1194
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45452 tontin nro 9 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 19.4.2007 päivätyn piirustuksen nro 11675 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
956 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45454/10 ASEMAKAAVAN MUUTOSEHDOTUS (NRO 11674)
Khs 2007-1302
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45454 tontin nro 10 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 19.4.2007 päivätyn piirustuksen nro 11674 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
957 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45456/45 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11676)
Khs 2007-1301
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45456 tontin nro 45 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 19.4.2007 päivätyn piirustuksen nro 11676 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
958 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45462/16 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11667)
Khs 2007-1266
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45462 tontin nro 16 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 22.3.2007 päivätyn piirustuksen nro 11667 mukaisena.
Kirje nro ja pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä ote rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
959 §
OY SHELL AB:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2007-1432
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2007-1432/526 mukaisesti.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
960 §
OY ESSO AB:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2007-1433
Esityslistan asia Kaj/10
Kaupunginhallitus
päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2007-1433/526
mukaisesti ehdolla, että rakentamisessa noudatetaan 16.2.2007 päivättyä suunnitelmaa.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
961 §
OY TEBOIL AB:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2007-1434
Esityslistan asia Kaj/11
Kaupunginhallitus
päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2007-1434/526
mukaisesti ehdolla, että rakentamisessa noudatetaan 16.2.2007 päivättyä suunnitelmaa.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
962 §
NESTE MARKKINOINTI OY:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2007-1435
Esityslistan asia Kaj/12
Kaupunginhallitus
päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2007-1435/526
mukaisesti ehdolla, että rakentamisessa noudatetaan 16.2.2007 päivättyä suunnitelmaa.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
963 §
ETELÄ-HERMANNIN PYSÄKÖINTI OY:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2007-1265
Esityslistan asia Kaj/13
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2007-1265/526 mukaisesti ehdolla, että rakentamisessa noudatetaan 29.1.2007 päivättyä suunnitelmaa
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
964 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO OY KOLMAS LINJA 3:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2007-1203
Esityslistan asia Kaj/14
Kaupunginhallitus päätti, ettei se puolla Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Asunto Oy Kolmas linja 3:lle autopaikkojen sijoittamiseksi piha-alueelle 11. kaupunginosan korttelin nro 312 tontilla nro 11.
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle sekä rakennusvirastolle.
Merkittiin, että Wallden-Paulig ehdotti Rautavan kannattamana, että kaupunginhallitus päättäisi puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Asunto Oy Kolmas linja 3:lle autopaikkojen sijoittamiseksi piha-alueelle 11. kaupunginosan korttelin nro 312 tontilla nro 11.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Wallden-Pauligin ehdotuksen äänin 9 – 6. Vähemmistöön kuuluivat Koskinen, Oker-Blom, Rautava, Urho, Wallden-Paulig ja Rihtniemi.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
965 §
RATAHALLINTOKESKUKSEN POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2007-1588
Esityslistan asia Kaj/15
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2007-1588/526 mukaisesti ehdolla, että käyttöhyödyketunneleiden rakentamisessa noudatetaan Ratahallintokeskuksen suunnitelmaa: Pilarien paikat ja maanvaraiset alueet yleiskaavan keskustatoimintojen alueella (5.6.2007) ja sitä täydentävää kaupunkisuunnitteluviraston piirustusta: Pohjois-Pasilan ratapiha / Aluerajaukset (21.6.2007) sekä seuraavia ehtoja:
- Hakija sitoutuu kustannuksellaan keskustatoimintojen rakentamisen tullessa ajankohtaiseksi vapauttamaan huoltotunnelit tai vaihtoehtoisesti raiteiden väliset ajoväylät kannen tarvitsemille rakenteille. Käytöstä pois jäävät tunnelit ja toimintojen uudelleen järjestely eivät saa muodostua korvausperusteiksi, jotka lisäävät keskustatoimintojen alueen rakentamiskustannuksia.
- Kansialueen pohjoisrajan on voitava noudattaa pääosin yleiskaavassa esitettyä keskustatoimintojen alueen rajaa. Viemärilinjan pohjoispuolinen paalulaatta on rakennettava siten, ettei se muodosta estettä Ratahallintokeskuksen piirustuksessa (5.6.2007) esitettyjen pilaririvien jatkamiselle tälle alueelle. Tämä edellyttää, että tunneleiden kohdalla maanalainen tilavaraus pilareille on oltava tunneleiden levyinen (KSV:n piirustus, alue A). Uuden veturihallin eteläosan kohdalla on kansirakentamisen ajankohtaistuessa tarkemmin tutkittava kannen rakentamismahdollisuudet (KSV:n piirustus, alue B).
- Hakija sitoutuu jatkossa tarkemmin tutkimaan leveiden raidekimppujen alueita raiteiden 601 – 610 kohdalla veturipesuhallin ja käyttöhyödyketunnelin eteläpuolella (KSV:n piirustus, alue C), raiteiden 720 – 723 ja 732 kohdalla uuden veturihallin eteläpuolella (KSV:n piirustus, alue D) ja raiteiden 708 – 716 kohdalla vanhan veturihallin eteläpuolella (KSV:n piirustus, alue E). Näillä alueilla tulee raiteita tarkemman suunnittelun yhteydessä mahdollisuuksien mukaan siirtää ja raiteiden väleihin sijoittaa lisää kantavia rakenteita. Tavoitteena on pääosalla alueita noin 16 metrin jänneväli kannen pilareille.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Lehtipuu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
966 §
VR-YHTYMÄ OY:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2007-1589
Esityslistan asia Kaj/16
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2007-1589/526 mukaisesti ehdolla, että veturipesuhallin rakentamisessa noudatetaan halliin välittömästi liittyvillä alueilla Ratahallintokeskuksen suunnitelmaa: Pilarien paikat ja maanvaraiset alueet yleiskaavan keskustatoimintojen alueella (5.6.2007) ja sitä täydentävää kaupunkisuunnitteluviraston piirustusta: Pohjois-Pasilan ratapiha/Aluerajaukset (21.6.2007) sekä seuraavia ehtoja:
1. Hakija sitoutuu kustannuksellaan keskustatoimintojen rakentamisen tullessa ajankohtaiseksi vapauttamaan veturipesuhalliin liittyvät Ratahallintokeskuksen piirustuksessa (5.6.2007) esitetyt pilareille varatut alueet kannen tarvitsemille rakenteille. Veturipesuhalliin liittyvien toimintojen uudelleen järjestely ei saa muodostua korvausperusteeksi, joka lisää keskustatoimintojen alueen rakentamiskustannuksia.
2. Kansialueen pohjoisrajan on voitava noudattaa pääosin yleiskaavassa esitettyä keskustatoimintojen alueen rajaa. Viemärilinjan pohjoispuolinen paalulaatta on rakennettava siten, ettei se muodosta estettä Ratahallintokeskuksen piirustuksessa (5.6.2007) esitettyjen pilaririvien jatkamiselle tälle alueelle (KSV:n piirustus, alue A). Uuden veturihallin eteläosan kohdalla on kansirakentamisen ajankohtaistuessa tarkemmin tutkittava kannen rakentamismahdollisuudet (KSV:n piirustus, alue B).
3. Hakija sitoutuu yhdessä Ratahallintokeskuksen kanssa jatkossa tarkemmin tutkimaan leveiden raidekimppujen alueita raiteiden 601 – 610 kohdalla veturipesuallin ja käyttöhyödyketunnelin eteläpuolella (KSV:n piirustus, alue C), raiteiden 720 – 723 ja 732 kohdalla uuden veturihallin eteläpuolella (KSV:n piirustus, alue D) ja raiteiden 708 – 716 kohdalla vanhan veturihallin eteläpuolella (KSV:n piirustus, alue E). Näillä alueilla tulee raiteita tarkemman suunnittelun yhteydessä mahdollisuuksien mukaan siirtää ja raiteiden väleihin sijoittaa lisää kantavia rakenteita. Tavoitteena on pääosalla alueita noin 16 metrin jänneväli kannen pilareille.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Lehtipuu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
967 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/17
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
19.6.2007 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
14.6.2007 |
rakennuslautakunta |
19.6.2007 |
asuntotuotantotoimisto |
18. ja 20.6.2007 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
968 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
henkilöstökassatoimikunta |
19.6.2007 |
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
13.6.2007 |
opetuslautakunta |
19.6.2007 |
- suomenkielinen jaosto |
19.6.2007 |
|
|
eläintarhan johtaja |
18.6.2007 |
henkilöstökeskus |
|
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
15.6.2007 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
15.6.2007 |
taidemuseon johtaja |
18.6.2007 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
14.6.2007 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
969 §
LAUSUNTO LIIKENNEPOLIITTISESSA SELONTEOSSA KÄSITELTÄVISTÄ ASIOISTA
Khs 2007-1380
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus
päätti lähettää liikenne- ja viestintäministeriölle vastauksenaan
liikennepoliittista selontekoa koskeviin kysymyksiin seuraavan lausunnon:
Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun kannalta keskeiset kysymykset liittyvät joukkoliikenteen edistämiseen sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamiseen, tärkeisiin väyläinvestointeihin sekä niiden valtionrahoituksen varmistamiseen.
Yleistä
YTV:n hallitus on maaliskuussa hyväksynyt yksimielisesti pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnitelman 2007 (PLJ 2007), jossa on määritelty alueen
liikenteellisiä tavoitteita toteuttava liikennepoliittinen linja ja
toimenpiteet sen toteuttamiseksi.
PLJ 2007:n pohjalta uusittavan aiesopimuksen tulee olla PLJ:n rinnalla lähtökohta ja keskeinen osa tulevaa
selontekoa pääkaupunkiseudulla. PLJ 2007:ssa tehtävät ratkaisut vaikuttavat
merkittävästi koko maan ja erityisesti pääkaupunkiseudun tulevaisuuteen.
Varsinkin ratahankkeilla on suuria vaikutuksia pääkaupunkiseudun
asuntotilanteeseen ja ilmastopolitiikkaan.
On tärkeätä, että
valtio sitoutuu PLJ:ssä hyväksyttyihin liikennejärjestelmän
kehittämislinjauksiin ja väylähankkeiden rakentamisohjelmaan niin, että esitetyt
hankkeet ja erityisesti kärkihankkeet voidaan toteuttaa viivytyksittä.
Helsingin kaupunki
pitää hyvänä, että valtio pyrkii lisäämään liikennepolitiikan
pitkäjänteisyyttä. PLJ:n toteuttamisen osalta valtion
rahoitustaso tulisi pystyä sopimaan 20 – 30 vuoden aikajänteelle, vaikka itse
hankkeet tai niiden toteutusjärjestys eivät vielä olisikaan selvät. Infrastruktuurin
suunnittelussa sekä erityisesti toteuttamisessa ja siihen liittyvässä
päätöksenteossa rahoituksen pitkän aikavälin vakaus on ensiarvoisen tärkeää.
Pääkaupunkiseudulta kerättävien liikenteen verojen tuotto on erittäin
korkea. Pääkaupunkiseudulla kaupungeilta edellytetään valtion ja kuntien
yhteisissä liikennehankkeissa huomattavasti suurempia rahoitusosuuksia kuin
muualla Suomessa. Lisäksi kaupunkien voimakas panostus joukkoliikenteeseen vähentää
tehokkaasti liikenteen investointien tarvetta. Pääkaupunkiseudun liikenneinvestointien
rahoitustason nosto nykyisestä noin 120 milj. euroa/vuosi tasoon 180 milj. euroa/vuosi
on kasvavan seudun kilpailukyvyn ja elinympäristön laadun takaamiseksi tarpeen.
Helsingin kaupunki pitää välttämättömänä, että valtio osallistuu
oikeudenmukaisella tavalla sekä pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän
kehittämisen että joukkoliikennejärjestelmän hoidon kustannuksiin.
Hallitusohjelmaan
kirjattu suurten kaupunkien joukkoliikenteen tuki olisi toteutettava
mahdollisimman pian. Valtion tuella hillittäisiin lipun hintojen korotuspaineita
ja voitaisiin lisätä liikennetarjontaa erityisen voimakkaasti kasvavassa
poikittaisessa liikenteessä.
Vastaukset lausuntopyynnössä esitettyihin kysymyksiin:
Onko muita kuin
lausuntopyynnössä esitettyjä poliittisen tason merkittäviä liikenteeseen
vaikuttavia kysymyksiä, joita selonteossa tulisi käsitellä?
Tarkastelualueiksi
tulisi lisätä maankäytön ja liikennejärjestelmän yhteensovittaminen sekä
liikennealan osaamisen kehittäminen ja T&K-toiminta.
Ensiksi mainittu on
vaikuttavin yksittäinen tekijä koko liikennejärjestelmän kehittämisessä. Maankäytön
ja liikenteen vuorovaikutteisen suunnittelun kehittämisellä tulee pyrkiä
siihen, että uusi maankäyttö sijoitetaan hyvien joukkoliikenneyhteyksien,
erityisesti raideliikenneyhteyksien varteen.
Helsingin seudun 14
kuntaa ovat päättäneet laatia yhteisen Maankäytön ja asumisen toteutusohjelman
vuoden 2007 loppuun mennessä. Liikennettä ja vaadittavia liikenneinvestointeja
käsitellään ohjelmassa siltä osin kuin niillä on merkitystä alueiden
toteuttamiselle. Liikennehankkeet otetaan ohjelmaan pääkaupunkiseudun osalta
PLJ 2007:n ja muun Helsingin seudun osalta Kehylin
mukaisina. Ohjelman on tarkoitus osoittaa seudun merkittävät uudet rakentamisalueet
tulevan 10 vuoden ajanjaksolla nykyisiin kaavavarantoihin perustuvina.
Liikennealan
osaamisen, erityisesti bussinkuljettajien koulutuksen ja alan korkeakoulutuksen
kehittäminen on tärkeää. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoitusta on lisättävä
alan tuottavuuden parantamiseksi. T&K-toiminnan
volyymi on vakiinnutettava niin, ettei liikenneministeriön rahoituksen taso vaihtele
merkittävästi vuosittain.
Mitkä ovat
keskeiset ihmisten jokapäiväistä liikkumista koskevat ongelmat ja mitä toimia
niiden parantamiseksi tulisi tehdä?
Joukkoliikenteen osalta tärkeimmät ihmisten jokapäiväistä liikkumista
koskevat kehittämisalueet ovat joukkoliikenteen luotettavuuden parantaminen (vuorojen
ajaminen ja aikataulussa pysyminen), joukkoliikenteen nopeuttaminen ja turvattomuuden
tunteen vähentäminen.
Keskeisiä toimenpiteitä
ovat mm. henkilöautoliikenteestä erotellun joukkoliikenneinfrastruktuurin
kehittäminen (joukkoliikennekaistat, raideliikenne), joukkoliikenteen
liikennevaloetuuksien laajentaminen, älykkäiden tosiaikaisten matkustajainformaatiojärjestelmien
kehittäminen, kameravalvonnan kehittäminen ja joukkoliikenneinfrastruktuurin kehittäminen
turvallisuuden tunteen lisäämiseksi.
Mitkä ovat
keskeiset elinkeinoelämän kuljetusten toimintavarmuutta koskevat ongelmat ja
mitä toimia niiden parantamiseksi tulisi tehdä?
Keskeiset ongelmat
ovat kuljetusten ajallinen ennustettavuus ja luotettavuus. Älykkäiden
tosiaikaisten informaatiojärjestelmien kehittäminen parantaa ennustettavuutta.
Keskeisiä konkreettisia hankkeita ovat PLJ 2007:ssä mainitut, ensimmäisellä kaudella aloitettavat pääväyliä koskevat infrastruktuurin kehittämishankkeet
Millä
liikenteeseen liittyvillä toimilla voidaan eniten vaikuttaa ilmastonmuutokseen?
Avainasemassa on
maankäytön suunnittelu ja toimintojen sijoittaminen suhteessa
liikennejärjestelmään. Toimintojen (asuminen, työpaikat, palvelut, virkistysalueet)
sijoittaminen siten, että päivittäiset matkat on mahdollista tehdä vaivattomasti
kevyellä liikenteellä tai joukkoliikenteellä auttaa minimoimaan liikenteen
aiheuttamia kasvihuonepäästöjä.
Joukkoliikenteen
kulkumuoto-osuuden lisääminen suurissa kaupungeissa ja kaupunkiseuduilla on
tärkeää. Muita tehokkaita keinoja ovat sähkökäyttöisen joukkoliikenteen
lisääminen ja biopohjaisen uusiutuvan polttoaineen käytön lisääminen henkilö-
ja tavaraliikenteessä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämistä ja
käyttöönottoa tulisi tukea keskittyen polttoaineisiin ja toimenpiteisiin,
joilla on merkitystä ilmaston kannalta koko niiden tuotantoketju huomioon ottaen.
Henkilöjunaliikenteen
kilpailuttaminen Helsingin seudulla oletettavasti laskisi junaliikenteen
hintatasoa. Tämä antaisi edellytykset kustannustehokkaan liityntäliikennejärjestelmän
kehittämiselle ja junaliikenteen lisäämiselle. Liikennejärjestelmän
energiatehokkuus paranisi bussiliikenteen korvautuessa osittain junaliikenteellä.
Konkreettisista hankkeista PLJ 2002:een sisältynyt meluntorjunnan
teemahanke on viime vuosina jäänyt lähes kokonaan ilman valtion rahoitusta,
vaikka Helsinki on siihen osaltaan varannut määrärahoja. Sekä vanhat että uudet
teemahankkeet tulisi toteuttaa pikaisesti, koska niillä voidaan parantaa
joukkoliikenteen sujuvuutta ja vähentää ympäristöhaittoja varsin kohtuullisin
(n. 16,5 milj. euroa vuodessa) kustannuksin.
Valtion tulisi
laatia pitkäjänteinen ohjelma, kuinka se omalla toiminnallaan vaikuttaa
liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen ja muiden haitallisten päästöjen
vähentämiseen. Valtion linjauksiin tukeutuen kaupungit ja muut alan toimijat
voisivat tehokkaimmin valita omat toimenpiteensä, jotta yhteisvaikutus olisi
mahdollisimman suuri.
Mikä ovat
tärkeimmät liikennejärjestelmän kehittämishankkeet tärkeysjärjestyksessä ja
mitkä ovat niiden keskeisimmät perustelut?
Yleisellä tasolla keskeisiä kehittämiskohteita ovat raskaan raideliikenteen
infrastruktuurin ja poikittaisen joukkoliikenteen kehittäminen pääkaupunkiseudulla.
Pääkaupunkiseudulla tehdään 65 % Suomen joukkoliikennematkoista. Metro-
ja junaliikenteen osuuden lisääminen parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä
(nopeus, luotettavuus, selkeys) ja kustannustehokkuutta (erityisesti metroverkon
laajentamisen avulla) ja luo siten erinomaiset lähtökohdat joukkoliikenteen
kulkumuoto-osuuden lisäämiseksi. Raskaan raideliikenteen infrahankkeita
ovat esim. länsimetro, kehärata, Espoon kaupunkirata, metroverkon laajentaminen
itään, Pisara-rata ja raidejokeri.
Poikittainen liikenne kasvaa ennusteiden mukaan moninkertaisesti verrattuna
säteittäiseen liikenteeseen. Poikittaisessa liikenteessä joukkoliikenteen osuus
on 10 -15 %, kun se säteittäisessä liikenteessä on jopa yli 60 %. Joukkoliikenteen
osuus koko liikennejärjestelmässä laskee selvästi, jollei poikittaisessa
joukkoliikenteessä aikaansaada merkittävää lisäystä. Keskeisenä keinona on
liikennetarjonnan lisääminen ja kehittäminen, jonka mahdollistamiseksi valtion
rahoitus pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen on ensiarvoisen tärkeää.
Tärkeimmät yksittäiset liikennejärjestelmän kehittämishankkeet ilmenevät PLJ 2007:stä ja ne ovat lähtökohta pääkaupunkiseudun tulevien vuosien liikennejärjestelmän kehittämiselle. On tärkeätä, että valtio omalta osaltaan sitoutuu PLJ:ssä hyväksyttyihin liikennejärjestelmän kehittämislinjauksiin ja väylähankkeiden rakentamisohjelmaan. Aiesopimus asiasta on syytä laatia pikaisesti.
Mitä
rahoitustapoja väylähankkeiden rahoittamiseksi voitaisiin valtion budjettirahoituksen
lisäksi käyttää?
Tiehankkeissa
erilaiset yksityisrahoitusmallit ovat mahdollisia normaalin budjettirahoituksen
ohella. Joukkoliikenteen infrastruktuurihankkeiden rahoituksessa
yksityisrahoituksen käyttö sen sijaan saattaa olla epätarkoituksenmukaista. Joukkoliikennejärjestelmän
toimivuuden kannalta olennaista on, että ainakin joukkoliikenneinfrastruktuurin
ylläpito ja kehittäminen tapahtuvat joukkoliikenteen järjestäjän toimesta.
Kaupunginhallitus
päätti, että Ryj voi tarvittaessa täydentää vastausta.
Kirje nro liikenne- ja viestintäministeriölle ja
pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, liikennelaitokselle ja
ympäristökeskukselle.
Merkittiin, että Puoskari ehdotti Lehtipuun kannattamana, että sivun 66 toinen kappale lisättäisiin sivulle 73 viimeiseksi kappaleeksi.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Puoskarin ehdotuksen äänin 11 – 4. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Lehtipuu, Puoskari ja Ojala.
Merkittiin, että Ojala teki Vehviläisen kannattamana liitteen mukaisen vastaehdotuksen.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän
ehdotus voitti Ojalan ehdotuksen äänin 9 – 5 – 1 tyhjä. Vähemmistöön kuuluivat
Kantola, Malinen, Ojala, Pajamäki ja Vehviläinen.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
970 §
YTV:N KIRJE TIEDELINJAN 506 REITIN NOPEUTTAMISESTA
Khs 2007-199
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV:n kirjeen tiedoksi ja kehottaa rakennusvirastoa ja kaupunkisuunnitteluvirastoa ryhtymään kiireellisesti tarvittaviin toimenpiteisiin Kumpulan kampuksen liittämiseksi osaksi Tiedelinjan reittiä nykyistä katuverkkoa Kumpulassa hyödyntäen.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti lähettää vastauksenaan Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV:lle seuraavansisältöisen kirjeen:
Tiedelinjan reitti Pasilan ja Kumpulan välillä
YTV on osaltaan kiirehtinyt Tiedelinjan reitin nopeuttamista erityisesti Pasilan ja Kumpulan välillä. Kumpulan yliopistokampuksen joukkoliikennepalvelujen parantaminen on puolestaan ollut useaan otteeseen esillä kaupungin ja yliopiston välisissä keskusteluissa, mm. kaupungin ja Helsingin yliopiston yhteistyöneuvottelukunnassa. Yliopisto on toivonut Tiedelinjan reitin kulkevan kampuksen kautta ja kiirehtinyt yhteyden saamista.
Kumpulan osayleiskaavassa ja Kumpulan yliopistoalueen asema-kaavassa on varauduttu Kumpula-Toukolan ja Pasilan aseman välisten joukkoliikenneyhteyksien parantamiseen joukkoliikennekadulla Kumpulan mäeltä Kätilöopiston edustalle. Kaupunkisuunnittelulautakunta palautti 13.10.2005 kuitenkin hanketta koskeneen liikennesuunnitelman ja velvoitti tutkimaan poistuvan satamaradan tai mahdollisesti muiden vaihtoehtojen mahdollisuudet joukkoliikennekaduksi. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 12.1.2006 Vallilanlaakson joukkoliikennekadun yleissuunnitelman jatkosuunnittelun pohjaksi.
Vallilanlaakson joukkoliikennekatuvaihtoehdot edellyttävät alueen asemakaavan muuttamista. Asemakaava on tarkoitus laatia vuoden 2007 aikana ja sen yhteydessä on tarkoitus tehdä valinta Vallilanlaakson joukkoliikennekadun alavaihtoehtojen välillä.
Myös Kumpulan kampusalueen yhteyksien parantamista on pidetty kaupungin puolelta tärkeänä. Mikäli Kumpulan kampuksen liittämistä Tiedelinjan reittiin halutaan nopealla aikataululla parantaa, joudutaan liikennöintiin käyttämään olemassa olevaa Kumpulan kampuksen katuverkkoa, jonka ongelmana kuitenkin on talviajan liikennöinnin haasteellisuus pituuskaltevuudeltaan jyrkillä katuosuuksilla. Rakennusvirasto ja liikennelaitos ovat käytyjen keskustelujen ja selvitysten jälkeen todenneet ainoaksi mahdollisuudeksi Väinö Auerin kadun ja Pietari Kalmin kadun tiettyjen osien sulanapidon talviaikaan. Kadunvarsipysäköinnin poistaminen olisi samalla välttämätöntä. Bussiin kiertämisellä kampuksen kautta ei liikennelaitoksen käsityksen mukaan olisi oleellista merkitystä ajoaikaan.
Kaupunginhallitus on päättänyt kehottaa rakennusvirastoa ja kaupunkisuunnitteluvirastoa ryhtymään toimenpiteisiin Kumpulan kampuksen liittämiseksi osaksi Tiedelinjan reittiä nykyistä katuverkkoa Kumpulassa hyödyntäen. Reitin muutos voitaneen toteuttaa 2008 aikana.
Tiedelinjan nopeuttaminen Tukholmankadulla
HKL on teettänyt poikittaisliikenteen nopeuttamisselvitystä varten selvityksen linjan 58 viiveistä. Tämän inventoinnin pohjalta laaditaan suunnitelmat nopeuttamistoimenpiteistä, jotka parantavat myös Tiedelinjan liikennöinnin sujuvuutta. Bussikaistojen toteuttamismahdollisuuksien ja pysäkkijärjestelyjen selvittäminen Tukholmankadulla ja Paciuksenkadulla kuuluvat tähän suunnitteluun. Pysäkkijärjestelyjä Haartmaninkadun risteyksessä ja Munkkiniemen aukiolla on tarkoitus parantaa jo tänä vuonna.
Kirje nro YTV:lle ja pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä kaupunkisuunnitteluvirastolle, liikennelaitokselle ja rakennusvirastolle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
971 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
pelastuslautakunta 19.6.2007
joukkoliikennelautakunta 20.6.2007
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
972 §
RAPORTTI OPETUSVIRASTON PILOTTIHANKKEESTA TERVEYSVAIKUTUSTEN HUOMIOON OTTAMISESTA PÄÄTÖKSENTEOSSA
Khs 2006-851
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi ja lähettää kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille raportin opetusviraston pilottihankkeesta ”Terveysvaikutukset ja kunnallinen päätöksenteko”, todeten samalla, että terveyskeskus valmistelee hallintokuntien käyttöön ohjeet terveysvaikutusten arvioinnista.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistasta liitteineen kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Frantsi Anneli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
973 §
18.6.2007 pöydälle pantu asia
UUDEN JÄSENEN NIMEÄMINEN VAMMAISNEUVOSTOON
Khs 2006-2818
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle seuraavaan kaupunginhallituksen kokoukseen asti.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
974 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 21.6.2007 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Tiina Teppo |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Irmeli Wallden-Paulig |
Terhi Peltokorpi |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 6.7.2007 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Tiina Teppo
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 934-942, 946-952, 964 ja 967-974 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 959 – 963 ja 965 - 966 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 955 - 958 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Poikkeamispäätöksen
tekeminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
||
|
Asemakaavan muuttaminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja), |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
|
|
|
|
|
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle (Ratapihantie 9, 00520 HELSINKI). Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
934-942, 946-952, 964 och 967-974 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
959 – 963 och 965 - 966 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av
detaljplanen (188 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
955 - 958 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
I rättelseyrkandet,
som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att meddelandet
kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Fattande av undantagsbeslut |
|||
|
|
|
||
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. Vederbörande anses ha
fått del av beslutet då beslutet meddelats efter anslag. |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller ändring av detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna, dock inte när det gäller
detaljplaneändringar som är ringa till sina verkningar, i fråga om vilka bara
parterna har besvärsrätt. (Begränsningen av besvärsrätten gäller inte sådana
stranddetaljplaner som avses i 73 § i markanvändnings- och bygglagen.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet
på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i
detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en
registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess
verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är
verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol (Bangårdsvägen 9, 00520
Helsingfors). Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet. En kommunmedlem och en
part anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|