KAUPUNGINVALTUUSTON 16.11.2005 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee,
että kaupunginvaltuuston 16.11.2005 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus
päättänee
1
ilmoittaa kaupunginjohtajalle kaupunginvaltuuston
hyväksymästä päätösehdotuksesta 1,
2
ilmoittaa ao. lauta- ja johtokunnille, että
avustusten jakamisesta, maksattamisesta ja vuoden 2007 hakemismenettelystä
annetaan ohjeet erikseen,
3
kehottaa kaikkia kaupungin lauta- ja johtokuntia
sekä virastoja ja laitoksia kiinnittämään huomiota kaupunginvaltuuston
hyväksymiin päätösehdotuksiin 2–6,
4
kehottaa sosiaalilautakuntaa ja
terveyslautakuntaa yhdessä valmistelemaan esityksen lukuun 5 22, Käyttövarat,
Khn käytettäväksi, varatusta 4 200 000 euron määrärahasta
myönnettäväksi vanhus- ja laitospalvelujen rakennemuutoksen varmistamiseen sekä
5 kehottaa sosiaalilautakuntaa ja terveyslautakuntaa yhdessä valmistelemaan esityksen lukuun 5 22, Käyttövarat, Khn käytettäväksi, varatusta 4 200 000 euron määrärahasta myönnettäväksi vanhustenhuoltoon liittyvien palveluketjujen sujuvoittamiseen, omaishoidon tukemiseen, vanhainkoti- ja laitospaikkojen vähentämisen myöhentämiseen sekä ostopalveluiden turvaamiseen.
Toivomusponnet 10 (28), 12 (47), 14 (51) ja 17 (57) kaupunginjohtajan
valmisteltavaksi.
Toivomusponnet 6 (7) ja 18 (58) kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponnet 2 (2), 4 (4), 7 (8) ja 15 (54) sivistys- ja henkilöstötointa
johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponsi 19 (62) rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
valmisteltavaksi.
Toivomusponnet 1 (1), 3 (3), 5 (6), 8 (10), 9 (13), 11 (35), 13 (49) ja
16 (55) sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
valmisteltavaksi.
Pöytäkirjanote
kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
5, 6 Kaupunginhallituksen
kirje verohallitukselle (sähköposti).
7 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa kulttuuriasiainkeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Aysu Shakirille ja projektiassistentti Anna Kirstinälle.
Pöytäkirjanote kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, kulttuuriasiainkeskukselle, kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
8 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa sosiaalivirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Anu Uhtiolle ja Katariina Nurmiselle.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, lasten päivähoitojaostolle, sosiaalivirastolle, kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
9 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa nuorisoasiainkeskusta toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Samira Kuismalle ja sosiaalisihteeri Pirjo Väänäselle.
Pöytäkirjanote nuorisolautakunnalle, nuorisoasiainkeskukselle, kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
10 Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle ja kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen).
11 Kaupunginhallitus päättänee oikeuttaa kaupunginkanslian kansliapäällikön päättämään kaupunginhallituksen asiakirjojen antamisesta.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille, virastoille ja laitoksille sekä kaupunginkanslian kirjaamolle (Heini Suomela).
12 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, satamalautakunnalle, liikuntalautakunnalle ja kaupunginkanslialle (Seija Kauppinen).
13 Pöytäkirjanote tekniselle lautakunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, kiinteistövirastolle, liikennelaitokselle, rakennusvirastolle, pelastuslaitokselle, rakennusvalvontavirastolle, ympäristökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
14 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, opetuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kaupunginkanslialle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
15 Pöytäkirjanote kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, kaupunginkanslialle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
25 Aloite kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
16 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, terveyslautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
17 Kaupunginhallitus päättänee kehottamaan terveyslautakuntaa ja kiinteistölautakuntaa vielä selvittämään, onko tulevaa tarvetta käyttää Marian sairaalan rakennuksia terveydenhuollon väistötiloina tai terveysasemana ennen kuin sairaalarakennusten käyttötarkoituksen muuttamisesta asunto- ja toimistokäyttöön päätetään.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, terveyslautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
18 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle ja Helsingin Vedelle.
Toivomusponsi rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
19 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle ja Helsingin Vedelle.
20 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, ympäristökeskukselle, kiinteistövirastolle ja Helsingin Vedelle.
21 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valitusosoituksin Kiinteistö Oy Malminkartanonkujalle, YIT Rakennus Oy:lle, Kiinteistöyhtymä Ajomiehentie 13:lle, Seu-la Oy:lle, Kiinteistö Oy Kyttäläntie 6:lle, Jaakko Laaksolle, Oy Hartwall Ab:lle, Kiinteistö Oy Ristipellontie 13:lle, Kiinteistö Oy Konalan Teollisuustalolle ja Arkkitehtitoimisto Larkas & Laine Oy:lle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
22 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunginmuseolle, Helsingin Vedelle ja Helsingin Energialle.
23 Kaupunginhallituksen kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja Helsingin Vedelle.
26, 27 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
4 Pöytäkirjanote joukkoliikennelautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
24 Kaupunginhallitus päättänee kehottaa hankintakeskusta julistamaan hankintakeskuksen hankintajohtajan viran haettavaksi 14 päivän hakuajoin ja virkaan kuuluvin pätevyysvaatimuksin sekä 4 405,34 euroa/kk mukaisin vähimmäiskokonaispalkkaeduin.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote hankintajohtaja Veijo Uotiselle ja hankintapäällikkö Ulf Wirénille.
Pöytäkirjanote liikepalvelulautakunnalle ja hankintakeskukselle.
28–30 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala
31 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2357
KUNTIEN JA VALTION VÄLINEN TEHTÄVIEN JAKOON LIITTYVÄT KYSYMYKSET KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUSHANKKEESSA
Khs 2005-2268
Sisäasiainministeriö käynnisti kunta- ja palvelurakenneuudistushankkeen
(ns. Paras-hanke) 11.5.2005. Hankkeesta vastaavan ministeri-ryhmän aluevaiheen
linjauksissa (28.9.2005) on kuvattu kolme eri muutosmallia (peruskuntamalli,
piirimalli ja aluekuntamalli) ja aluekuntamallin kuvauksessa todettu, että ”Pääkaupunkiseudun
alueella asia ratkaistaan erillisenä kysymyksenä.”
Hanke on edennyt
aluevaiheeseen, joka pääkaupunkiseudun osalta käynnistyi 1.11.2005
Finlandia-talolla järjestetyssä aloitusseminaarissa. Hankkeen aluevaiheessa on
ministeriön mukaan tarkoitus käsitellä laajasti, avoimesti ja systemaattisesti
kuntalaisten palveluita, niiden järjestämiseen liittyviä tulevaisuuden
haasteita, muutosten välttämättömyyttä ja niitä toimenpiteitä, joilla näihin muutoksiin
voidaan päästä.
Paras-hankkeen
aluevaihe jakautuu kahteen osaan:
– I
vaihe: 1.12.2005 mennessä alueen ehdotukset kuntien ja valtion välisestä tehtävienjaosta
ja siihen liittyvistä kysymyksistä,
– II
vaihe: 15.2.2005 mennessä alueen ehdotus ja muut esitykset hankkeen keskeisiksi
linjauksiksi.
./. Hankkeessa on
laadittu pääkaupunkiseudulle kysymys- ja tehtävärunko, joka poikkeaa muun maan
vastaavasta tehtävämateriaalista. Pääkaupunkiseudun kunnille tarkoitettu
kysymys- ja tehtävärunko (Aluevaiheen materiaalit III e) on liitteenä 1.
Hankkeen I vaiheessa
vastattavat kysymykset ovat
– Mitä
kuntien tehtäviä olisi tarpeen siirtää valtion tehtäväksi?
– Millaisia
hyötyjä ja haittoja näette alueellanne syntyvän, jos ammattikorkeakoulutoiminta
siirrettäisiin valtion tehtäväksi?
– Millaisia
hyötyjä ja haittoja näette alueellanne syntyvän, jos palo- ja pelastustoimi
siirrettäisiin valtion tehtäväksi? Jos palo- ja pelastustoimi siirrettäisiin
valtion tehtäväksi, niin miten ensihoito ja sairaankuljetus tulisi järjestää?
./. Ensimmäiseen kysymykseen liittyen aluevaiheen materiaali II sisältää kuntien eri toimialojen tehtävistä luettelon, jossa on julkisuudessa esitettyjä ehdotuksia tehtävien siirroista kunnilta valtiolle. Luettelo on tämän asian liitteenä 2.
./. Sisäasianministeriö on koonnut I vaiheen
kysymyksiä varten taustamateriaalia (Aluevaiheen materiaalit VII – X), jotka
ovat liitteinä 3-6. Muut aluevaiheen materiaalit ovat hankkeen nettisivuilla
www.intermin.fi/kuntajapalvelurakenne.
./. Kaupunginkanslian (4.11.2005), talous- ja
suunnittelukeskuksen (9.11.2005), henkilöstökeskuksen (9.11.2005), pelastuslaitoksen
(3.11.2005), sosiaaliviraston (9.11.2005, 15.11.2005), terveyskeskuksen
(7.11.2005) ja ympäristökeskuksen (9.11.2005) antamat lausunnot ovat liitteinä
6-14.
Kj toteaa, että tarvetta ammattikorkeakoulutoiminnan tai pelastustoimen
siirtämiseen valtiolle ei ole. Sen sijaan muiden tehtävien osalta siirtoa on
puollettu useassa lausunnossa. Sosiaalivirasto suhtautuu myönteisesti
toimeentulotuki- ja elatustukiasioiden siirtämiseen valtiolle. Samoin
holhoustoimen siirto valtiolle on sen tehtävistä vastaavan kaupunginkanslian
mielestä perusteltua samoin kuin talous- ja suunnittelukeskuksen,
henkilöstökeskuksen ja sosiaalivirastonkin mukaan. Ympäristökeskus puoltaa
kuluttajaneuvonnan siirtämistä valtiolle.
Kj toteaa edelleen,
että sisäasianministeriöstä saadun tiedon mukaan vastausta aluevaiheen kysymyksiin
ja tehtäviin pyydetään pääkaupunkiseudulta, ei erikseen sen neljältä
kaupungilta. Tässä tarkoituksessa on samanaikaisesti valmisteltu
pääkaupunkiseudun yhteistä vastausta seudun kaupunginjohtajien ja toimialajohdon
yhteistyöelimissä. Tarkoituksena, että seudun yhteiset linjaukset sovitetaan
yhteen Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnassa. Sisäasianministeriö pyytää myös,
että hankkeen aluevaiheen kysymys- ja tehtävärunko tuodaan käsittelyyn myös
Helsingin seudun 14 kunnan yhteistyöfoorumeilla. Asia on ollut esillä Helsingin
seudun ensimmäisessä yhteistyökokouksessa 17.11.2005.
KJ Kaupunginhallitus
päättänee esittää seuraavaa kuntien ja valtion välisestä tehtävienjaosta
huomioon otettavaksi pääkaupunkiseudun yhteistä esitystä laadittaessa:
Kuntien
ja valtion välinen tehtäväjako
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen aluevaiheessa tehdyt ehdotukset tehtävien siirrosta kunnilta valtiolle terveydenhuollossa, sosiaalitoimessa, koulutuksessa ja muilla sektoreilla koskevat pääosin sellaisia palveluja, joiden tuottamisen kaupunki kykenee Suomen suurimpana kuntana järjestämään kaikkein tehokkaimmin itse.
Kaupunginhallituksen mielestä Helsingin kaupungin osalta tarvetta merkittävien palvelukokonaisuuksien siirtämiseen valtion vastuulle ei ole. Lähtökohtana on edelleen oltava, että valtio kantaa täysimääräisesti vastuunsa eduskunnan päättämien, mutta kuntien tuottamien palvelujen rahoittamisesta.
Kaupunginhallitus pitää läheisyysperiaatteen mukaisesti tärkeänä säilyttää kuntien ja valtion välillä säilytetään nykyisen työnjaon periaatteet, joiden perusteella kunnat tuottavat sellaiset palvelut, joita asukkaat tarvitsevat usein, joita huomattavan suuri osa väestöstä tarvitsee ja joiden tuottaminen edellyttää paikallistuntemusta ja henkilökohtaisia asiakaskontakteja.
Tärkeää on myös
kunta–valtio-suhteen kestävän pohjan luominen ja säilyttäminen. Tehtävien
siirtely edestakaisin ja alituiset tehtävienjaon muutoksia koskevat selvitykset
eivät palvele asukkaiden tai julkisen hallinnon tarpeita, vaan päinvastoin ne
aiheuttavat ongelmia palvelutuotannolle ja sen kehittämiselle.
Helsingin kaupungin
keskeisten palvelusektoreiden, sosiaali- ja terveystoimen, ohjattavuutta on
viime vuosina parannettu merkittävästi luopumalla yhdestä hallinnon tasosta eli
alueorganisaatiosta. Lisäksi Helsinki on keskittänyt useita virastoja koskevia
tukitoimintoja erityisesti tietotekniikan tuomia mahdollisuuksia hyödyntäen.
Helsingin kaupungin
virastot, erityisesti terveyskeskus ja sosiaalivirasto, ovat
toimintavolyymiltään, palveluvalikoimaltaan ja henkilökuntamäärältään niin
suuria organisaatioita, että niiden tehtävien osittainenkaan siirtäminen muille
organisaatioille ei kevennä hallintoa, ei vähennä hallinnon portaita eikä saa aikaan
merkittäviä säästöjä.
Tulevissa kunta- ja
palvelurakenneratkaisuissa tulee ottaa huomioon kuntien erityispiirteet. Sama
koskee valtion ja kuntien välistä tehtävienjakoa. Näitä ratkaisuja tehtäessä
pääkaupungille ja sen asukkaille keskeisiä ovat turvallisuuteen ja koko
Helsingin seudun kilpailukyvyn vahvistamiseen liittyvät seikat. Tästä
näkökulmasta Helsingin kaupungin omalla pelastuslaitoksella ja seudun
ammattikorkeakouluverkolla on omat erityiset roolinsa.
Tehdyt ehdotukset kuntien tehtävien
siirtämisestä valtiolle
Ammattikorkeakoulutoiminta
Kaupunginhallitus ei
puolla ammattikorkeakoulutoiminnan siirtoa valtiolle.
Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on useita, eri ylläpitäjien alaisuudessa toimivia ammattikorkeakouluja, joiden ylläpitäjät ovat kuntayhtymiä, säätiöitä tai osakeyhtiöitä lukuun ottamatta Helsingin ammattikorkeakoulua (Stadia), joka on kaupungin ylläpitämä. Monialainen oppilaitos toimii suoraan kaupunginhallituksen alaisena.
Ammattikorkeakoulujen ylläpidon siirtämistä valtiolle kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä on perusteltu mm. koko korkeakoulu-laitoksen ylläpidon samankaltaistamisella ja mahdollisuudella tiivistää ammattikorkeakouluverkkoa nykyistä helpommin.
Ammattikorkeakoulutoiminnan siirron vaikutusten arviointi ja muu selvitystyö on painottunut määrällisiin kysymyksiin oppilaitosten, niiden tilojen ja henkilöstön osalta. Valtion taholla hankkeessa vähälle huomiolle ovat jääneet koulutukselliset näkökohdat ja koulutustarpeet. Keskeistä kuitenkin on, että Helsingissä ja koko seudulla kyetään turvaamaan monipuolinen ja riittävä ammatillinen korkeakoulutus seudun työ- ja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Alueen ammattikorkeakoulujen siirtäminen valtiolle ei edistä ammattikorkeakouluverkon kehittämistä. Kehittämistyö voidaan toteuttaa paremmin nykyisten ylläpitäjien yhteistyönä. Samalla on tarpeen tarkastella uusia, nykyistä joustavampia ylläpitomuotoja kuten säätiö- tai osakeyhtiövaihtoehtoja. Ammattikorkeakoulujen yhdistäminen on yksi näistä kehittämisvaihtoehdoista.
Ammattikorkeakoulujen ylläpidon siirtämisessä valtiolle olisi lisäksi seuraavia ongelmia:
1
Ammattikorkeakouluilla on lakiin perustuva
aluekehitystä tukeva tehtävä. Valtiollistamisen myötä ammattikorkeakouluille
tulisi ongelmia alueellisen palvelutehtävänsä turvaamisessa.
Toisin kuin muissa maakunnissa Helsingissä ja Uudellamaalla nuorten ikäluokka
kasvaa edelleen myös pitkällä aikavälillä. Haasteet ovat tällä alueella
erilaiset kuin muualla Suomessa. Uudenmaan alueen etujen turvaamiseksi tarvitaan
tiivistä alueen toimijoiden yhteistyötä.
Ammattikorkeakoulujen aluekehitystehtävän toteutuminen varmistetaan parhaiten
niin, että sekä alueen päättäjät että yritysten ja muiden organisaatioiden
edustajat ovat ammattikorkeakoulun ylläpitäjinä ohjaamassa ammattikorkeakoulujen
toimintaa. Helsingin kaupungin näkökulmasta kyse on myös osaavan oman
henkilöstön saatavuuden turvaamisesta.
2
Valtio luovutti omistuksessaan olevat
ammatilliset oppilaitokset kunnille pääosin vain vähän yli kymmenen vuotta sitten.
Ammattikorkeakoulujen siirtäminen näin lyhyen ajan jälkeen olisi erittäin lyhytnäköistä.
3
Nykyisen rahoitussuhteen säilyminen vaarantuisi.
Valtion yksikkörahoituksen lisäksi nykyiset ylläpitäjät tukevat ammattikorkeakouluja
rakennusinvestoinneissa ja irtaimen omaisuuden hankinnoissa. Valtion
omistuksessa tällaista tukea tuskin voidaan odottaa.
Nykyiset ylläpitäjät ovat investoineet tuntuvasti ammattikorkeakoulukiinteistöjen
uudisrakentamiseen, perusparannuksiin ja ylläpitoon sen jälkeen, kun näiden
oppilaitosten ylläpito siirrettiin niiden nykyisille ylläpitäjille. Mikäli ammattikorkeakoulut
siirrettäisiin jälleen valtion hallintaan, kiinteistöihin tehdyt investoinnit
tulee korvata nykyisille ylläpitäjille. Lisäksi kiinteistöjen ylläpito
jouduttaisiin järjestämään uudelleen. Toiminnan siirto aiheuttaisi siten
valtiolle erittäin kalliit kiinteistöjen hankinta- tai vuokrakustannukset.
4
Ylläpitojärjestelmän muutos aiheuttaisi ongelmia
myös henkilöstön aseman (mm. eläke-edut) turvaamisessa.
5
Ammattikorkeakoulujen nykyinen keskinäinen
kilpailutilanne heikkenisi valtiollistamisen yhteydessä.
Julkisissa palveluissa ollaan eriyttämässä tuottajan ja tilaajan roolia.
Kustannustehokkaan vaihtoehtomallin rakentaminen koulutuspalveluiden
tuottamiseen on kaikkien etu.
6
Ammattikorkeakoulujen toiminnan ja hallinnoinnin
joustavuus vaarantuisi valtiollistamisratkaisuissa, kun nykyiset eri
ylläpitomuodot eivät enää olisi mahdollisia.
Yksityiset ammattikorkeakoulut ovatkin esittäneet näkemyksenään ainakin niiden
jättämisen valtiollistamisen ulkopuolelle. Tällaisessa vaihtoehdossa ei
kuitenkaan täyttyisi yhtenä valtiollistamisen etuna esitetty korkeakoulujen
ylläpitojärjestelmän yhtenäisyys.
Valtiovalta voi jo nykyisen ohjausjärjestelmän mukaisesti käyttää suurta
ohjausvaltaa. Vuosittain opetusministeriön ja ammattikorkeakoulun välillä
sovittavassa tavoitesopimuksessa sovitaan koulutusaloittain koulutuksen
määrästä ja ammattikorkeakouluittain erikseen tuettavista suurista
kehittämishankkeista.
Ammattikorkeakoulujen
verkostoa, tehtäviä ja toimintaa tulisi kehittää nykyisten ylläpitäjien
yhteistyönä lähtemättä yhtenäisratkaisuna siirtämään oppilaitosten ylläpitoa
valtiolle. Tämä edellyttää kuitenkin nykyisiltä ylläpitäjiltä valmiutta uusiin
ylläpitomuotoihin ja rakenteellisiin ratkaisuihin.
Palo- ja pelastustoimi
Kaupunginhallitus vastustaa palo- ja pelastustoimen siirtoa valtiolle.
Pelastustoimen valtiollistaminen on ollut esillä vuosikausia. Helsingin
pelastustoimen alue jäi vuonna 2004 toteutetussa pelastustoimen valtakunnallisessa
aluejakouudistuksessa ainoaksi yhden kunnan kokoiseksi pelastusalueeksi. Vain
vajaat kaksi vuotta sitten toteutetussa uudistuksessa jätettiin palo- ja pelastustoimen
operatiivinen kehittäminen edelleen kuntien tehtäväksi. On epätodennäköistä,
että perustelut ratkaisulle olisivat tällä välin muuttuneet.
Lähiturvallisuudesta huolehtiminen on ollut paikallishallinnon synnystä
lähtien yksi sen tärkeimpiä tehtäviä. Pelastuslaitos, poliisi ja puolustusvoimat
muodostavat turvallisuuden takaavan viranomaisorganisaation. Näistä pelastus-
ja poliisitoimi kuuluvat Euroopan- ja maailmanlaajuisesti useimmiten ainakin
osittain paikallishallinnon tehtäviin. Ne kytkeytyvät toiminnallisesti alueen
muihin viranomaisiin ja tarvitsevat tehtävissään muiden paikallisten
toimijoiden tukea.
Pelastustoimen nykyinen järjestely on perusteiltaan toimiva. Ennen
kaikkea se kykenee vastaamaan paikallisiin tarpeisiin ja reagoimaan nopeasti
tapahtuviin muutoksiin ja tilanteisiin. Muiden kansallisten turvallisuusviranomaisten
toiminta linkittyy pelastustoimen kautta luontevasti yhteistoimintaan
paikallisviranomaisten oman verkoston kanssa.
Hyvin toimivan kokonaisuuden muuttamiseen tulee olla erityisen painavat
perusteet. Tämä korostuu erityisesti Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla, missä
pelastustoimella on omat erityiset haasteensa. Satama-, lentokenttä- ja muu erityistoiminta
sekä kansainväliset suurtapahtumat asettavat poikkeuksellisen suuria
vaatimuksia niin pelastustoimelle kuin muullekin turvallisuustyölle.
Kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyvää pelastustoimen mahdollista
siirtämistä valtiolle ei perustella sen paremmin pelastustoimen kehittämisellä,
pelastuspalvelujen toimivuuden parantamisella kuin taloudellisilla näkökohdillakaan.
Pelastustoimen kokonaisuuden toimivuutta ja sen kehittämismahdollisuuksia
arvioitaessa tulee ottaa huomioon pelastustoimen kytkeytyminen muuhun kunnalliseen
palvelutoimintaan ja luotuihin palvelukokonaisuuksiin.
Esimerkkinä on rakentamiseen liittyvä tehokas neuvonta ja yhteistyö
yritysten, suunnittelijoiden ja monien kaupungin virastojen kanssa. Rakennusvalvonta
saa neuvontaa ja konsultaatiota lupakäsittelyissä rakennusten palo- ja henkilöturvallisuuden
sekä väestönsuojarakentamisen osalta. Tätä varten pelastuslaitoksella on
tehtävään erikoistunut ryhmä. Kaupunkisuunnitteluvirastoa puolestaan
konsultoidaan yleiskaavan valmistelun yhteydessä ja pelastuslautakunnan
lausuntojen muodossa kaavoittamisvaiheessa. Lisäksi pelastuslaitoksen
riskien-hallintayksikkö osallistuu lukuisten eri virastojen työryhmiin
helpottaen heidän suunnitteluaan ja parantaen näin kaupungin kokonaisturvallisuustasoa.
Vastaavasti erittäin tärkeää on myös yhteistyö ennaltaehkäisyn näkökulmasta
erityisesti sosiaali- ja terveystoimen, koulutoimen ja ympäristötoimen kanssa.
Valtakunnallisena vastuuviranomaisena valtion mahdollisuudet ylläpitää
koko maassa paikalliset yhteistoimintaketjut käytännön toiminnan onnistuneen
toteutumisen edellyttämällä tasolla ovat merkittävästi huonommat kuin kuntien.
Näin tärkeällä yhteiskunnan tehtäväalueella, jossa toiminnan lopputulos viime kädessä
olennaisesti riippuu paikallisten toimijoiden onnistumisesta, ei pidä katkaista
hyvin toimivaa yhteistoimintajärjestelmää.
Palo- ja pelastustoimen siirrosta valtiolle ei olisi odotettavissa
helpotusta kuntien talouteen, eikä liioin säästöjä edes koko julkistalouden kannalta.
Siirron tarkoituksenmukaisuuden arviointia kuntatalouden näkökulmasta
vaikeuttaa mm. se, ettei mistään ole ollut saatavissa tietoa pelastustoimeen
tehtyjen investointien ja hankintojen korvaamisesta mahdollisessa siirrossa.
Hankkeen lähtökohdaksi on taustamateriaalissa ilmoitettu ns. kustannusneutraali
siirto. Se saattaa aiempien kokemusten mukaan kuntakohtaisesti johtaa
epäoikeudenmukaiseen lopputulokseen.
Palo- ja pelastustoimen siirrosta valtiolle syntyisi Helsingin kaupungin kannalta seuraavia haittoja:
1.
Päätöksenteon etääntyminen, jolloin
valtakunnallinen tasapuolistaminen vääjäämättä laskee helsinkiläisten turvallisuustasoa.
Myös kunnan vaikutusmahdollisuudet omaan turvallisuustasoon ja turvallisuuspalvelujen
määrään katoavat.
Pääkaupungin erityisolosuhteet saattavat jäädä valtakunnallisessa
järjestelmässä huomioimatta, mistä merkitsisi koko kaupungin turvallisuustason
heikkenemistä. Osalle nykyisen pelastuslaitoksen hoitamia tehtäviä
jouduttaisiin kaupungissa järjestämään korvaava järjestelmä, mistä johtaisi
kokonaiskustannusten kasvuun.
2.
Pelastuslaitoksen nykyisin antamat lakisääteiset
minimit tai ministeriön ohjeet ylittävät palvelut kuntalaisille, yrityksille ja
yhteisöille vaarantuisivat.
3.
Väestönsuojelun ja poikkeusoloihin varautumisen
taso heikkenisi siirron myötä. Epäselvää on, siirtyisivätkö kaikki toiminnot
valtiolle, ja ottaisiko se hoitaakseen kaikki väestösuojat
(velvoitekalliosuojat/ yhteisväestösuojat).
Kunnalle kuuluvien varautumistehtävien hoitaminen vaikeutuisi huomattavasti,
jos terveydenhuollon ja sosiaalitoimen ohella keskeisin em. tilanteissa
käytännön pelastustehtävistä huolehtiva viranomainen siirtyisi kokonaan eri
organisaatioon. Tällainen palveluketjun katkaiseminen johtaisi väistämättä
ongelmiin komentoketjussa samoin kuin johtosuhteissa ja muodostaisi niiden
myötä uhan koko käytännön toiminnan onnistumiselle. Mikäli palo- ja pelastustoimen tehtävät
siirretään valtiolle, tulee kunnalliset väestönsuojeluvelvoitteet määritellä
uudelleen.
4.
Vapaaehtoistoiminnan järjestelyt (vapaapalokuntajärjestelmä)
vaarantuisivat. Sopimuspalokunnat ovat aina integroituneet tiiviisti
kunnalliseen pelastustoimeen.
5.
Kaupungin oma pelastuspalveluneuvottelukunta joko
loppuisi kokonaan tai sen tilalle olisi kehitettävä kokonaan uusi järjestelmä yhteistyössä
valtion kanssa, mikä käytännössä merkitsisi olennaisia muutoksia yhteistyöhön
ja järjestelmän toimivuuteen.
6.
Täysin epäselväksi jää, miten kiireellisen
sairaankuljetuksen ja ensihoidon kävisi. Sisäasiainministeriön vastuulle nämä
toiminnot eivät kuulu. Mikäli kiireellinen sairaankuljetus ja ensihoito
eriytetään pelastuslaitoksesta, joudutaan tilalle perustamaan korvaava erillinen
organisaatio, jonka toimintaedellytykset olisivat nykyistä merkittävästi heikommat.
Ensihoidon ja sairaankuljetuksen tehtävien
järjestäminen
Helsingissä on ainutlaatuisen toimiva ja
tehokas järjestelmä, jolle pelastustoimen siirto valtiolle toisi huomattavia
vaikeuksia.
Sairaankuljetuksen järjestämisvastuu on
tällä hetkellä kunnan terveyskeskuksella. Myös ensihoito, erottamattomana osana
toimivaa kiireellisen sairaankuljetuksen järjestelmää, kuuluu kunnan
terveyskeskuksen järjestämisvastuulle. Ensihoito tuotetaan osin osana
varsinaista sairaankuljetusta sairaankuljettajien toimintana ja osin siitä
erillisenä erikoissairaanhoidon toimintana. Terveyskeskus järjestää nämä toiminnot
ostamalla kiireellisen sairaankuljetuksen ja siihen välittömästi liittyvän
ensihoidon pelastuslaitokselta ja ensihoidon erikoislääkäripalvelut samoin kuin
lääketieteelliset asiantuntijapalvelut sairaanhoitopiiriltä.
Ensihoidon erottaminen muusta
terveydenhuollosta olisi todella vahingollista sairaankuljetuksen eri
toimijoiden sekä päivystyksen muodostaman palveluketjun toimivuudelle ja
toiminnan laadunvarmistukselle. Ensihoidon lääketieteellisten tehtävien
irrottaminen muusta erikoissairaanhoidosta ja ammattitaidon ylläpitämisen ja
kehittäminen erillään muusta terveydenhuollosta ja keskeisistä erikoisaloista –
kuten sairaanhoitopiirin päivystystoiminnasta ja anestesiologiasta – johtaisi
ajan myötä väistämättä niin laadullisiin ongelmiin kuin kyseenalaistaisi tämän
erillisen organisaation kyvyn ylipäätään huolehtia ko. operatiivisista tehtävistä.
Kiireellisestä sairaankuljetuksesta ja
siihen välittömästi liittyvästä ensihoidosta (lääketieteellistä hoitoa lukuun
ottamatta) vastaavat ambulanssin kuljettajat, joilla on myös terveydenhuollon
koulutus ja joille terveyskeskus järjestää ammattitaidon ylläpitämiseksi
säännöllisesti terveydenhuollon täydennyskoulutusta samoin kuin varsinkin
ensihoitoon liittyvää täydennyskoulutusta. Nämä ambulanssin kuljettajat
hoitavat myös muita palo- ja pelastustoimen tehtäviä. Vaikka palo- ja pelastustoimi
siirrettäisiin valtion tehtäväksi, ei sairaankuljetuksen siirtäminen ole
mitenkään perusteltua ottaen huomioon yhteisen tehtäväalueen, palveluketjujen
toimivuuden sekä ammattitaidon ylläpitämisen ja kehittämisen vaatiman kytkennän
terveydenhuoltoon.
Sairaankuljetuksen erottaminen muusta palo-
ja pelastustoimesta puolestaan merkitsisi, ettei samoja voimavaroja voitaisi
enää käyttää sairaankuljetus-, ensihoito- ja muihin palo- ja pelastustehtäviin,
vaan kaikkiin olisi kohdennettava erilliset, omat voimavaransa, mikä
väistämättä johtaisi palo- ja pelastustoiminnan kokonaiskustannusten huomattavaan
kasvuun.
Terveydenhuolto
Eri kuntien tapa järjestää
kuntalaistensa terveydenhuollon palvelut vaihtelee maan eri alueilla suuresti.
Tämä on osin väistämätöntä jo kuntien huomattavista kokoeroista johtuen, mutta
osaltaan tämä on myös tietoisten päätösten seurausta. Myös tulevissa ratkaisuissa kuntien
erilaisuuden edellyttämien erilaisten palvelujen järjestämismallien tulee olla
edelleen mahdollisia. Helsinki on palvelujen
järjestämisen näkökulmasta jo yksinään riittävän suuri organisaatio, eikä
Helsinkiä olisi järkevää pakottaa aivan toisenkokoisten kuntien ongelmien ratkaisemiseksi
kehitettyihin palvelurakenteisiin.
Olisiko erikoissairaanhoidon tehtäviä tarkoituksenmukaista siirtää valtiolle,
riippuu siitä, mitä toimintaa tämä koskisi. Helsingin terveyskeskuksen
psykiatrisen erikoissairaanhoidon sekä perustason sisätautien erikoissairaanhoidon
palvelut ovat erinomainen esimerkki sellaisesta erikoissairaanhoidosta, joka
laatunsa ja/tai suuren volyyminsä vuoksi on ehdottoman järkevää järjestää
lähipalveluna kiinteästi perusterveydenhuollon yhteydessä.
Vaativan erityistason erikoissairaanhoidon, määrättyjen pienten erityispotilasryhmien,
opetus- ja tutkimustoiminnan sekä vaativan erityistason päivystystoiminnan rahoitusvastuun
siirtäminen valtiolle saattaisi tarjota runsaasti etuja. Siten valtion
vastattavaksi voitaisiin pitää perusteltuna siirtää:
-
harvempiin kuin viiteen yliopistopiiriin
keskitetyt, erikoissairaanhoitoon kuuluvat hoidot,
-
opetus- ja tutkimustoiminta sekä
-
valtakunnallisen päivystysvalmiuden ylläpito,
-
hengityshalvauspotilaiden hoito sairauden
harvinaisuuden, potilaita koskevien, muista poikkeavien etuisuussäännösten ja
satunnaisen esiintyvyyden perusteella.
Em. tehtäväryhmien osalta tulee kuitenkin ennen esityksen tekemistä
selvittää asiaa laajemmin.
Ulkomaalaisten terveydenhuoltokustannukset ovat jo nyt tietyltä osin
valtion kustannettavia. Valtion rahoitus ei kuitenkaan tosiasiassa kohdistu
nykyisin potilaita todellisuudessa hoitaneille yksiköille.
Muiden kuin Suomessa asuvien tai työskentelevien ulkomaalaisten hoidon
kustannusten tulisi säilyä valtion kustannettavina siten, että ne katetaan
valtioiden välisellä laskutuksella, valtion tulisi maksaa hoidon
nettokustannukset suoraan palvelut tuottaneelle yksikölle välittömästi hoidon
toteuduttua.
Ympäristöterveydenhuollon tehtävät
Kaupunginhallitus ei puolla ympäristöterveydenhuollon tehtävien siirtoa
valtiolle.
Ehdotettujen elintarvikelain mukaisten valvonta- ja lupa-asioiden sekä
eräiden muiden ympäristöterveydenhuollon lupa-asioiden erottaminen
ympäristöterveydenhuollon kokonaisuudesta ei ole tarkoituksenmukaista.
Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa ympäristöterveydenhuolto ja
ympäristönsuojelu hoidetaan samassa organisaatiossa.
Ympäristöterveydenhuollolle on tyypillistä valvontakohteiden runsaus ja
niiden tiheys. Esimerkkeinä valvontakohteista ovat asunnot, elintarvikehuoneistot,
koulut, päivähoitotilat, vesilaitokset, uimarannat ja -hallit, kemikaaleja
myyvät liikkeet. Toiminnan tehokas järjestäminen edellyttää, että
valvontaorganisaatio toimii mahdollisimman lähellä valvontakohteita ja tuntee
ne hyvin. Ennaltaehkäisyn
kannalta on tarpeen myös tiivis yhteistyö kunnan sisällä muiden toimialojen –
mm. rakennusvalvonnan, kaupunkisuunnittelun, rakennustoimen ja pelastustoimen –
kanssa.
Valtiolla ei ole tällä hetkellä mitään sellaista paikallista tai
seudullista organisaatiota, jonka yhteyteen ympäristöterveydenhuolto voitaisiin
luontevasti sijoittaa.
Sosiaalitointa
koskevat ehdotukset
Kaupunginhallitus puoltaa kunnallisen
toimeentulotuen normitetun osuuden ja elatustukiasioiden siirtoa Kelalle ja
valtion rahoitusvastuulle sekä sosiaaliasiamiehen tehtävin siirtoa valtion
hoidettavaksi.
Varsinaiseen toimeentulotukeen kului vuonna
2004 Helsingissä 82,7 miljoonaa euroa ja elatustukeen 17 miljoonaa euroa.
Toimeentulotukiuudistuksen etuja olisi, että
se loisi mahdollisuuden yksinkertaistaa ja tehostaa
toimeentulotukijärjestelmää. Kun asumistuki, työttömyyspäiväraha ja
toimeentulotuki maksetaan samalta luukulta, niin samalla tulisi ajankohtaiseksi
yksinkertaistaa perusturvan myöntämistä.
Uudistuksen uhkia olisi, ettei siirto
mahdollistaisi yhden luukun periaatetta, vaan asiakas joutuisi hakemaan
harkinnanvaraisen ja ehkäisevän toimeentulotuen toisesta virastosta. Niin ikään
asiakas joutuisi tulemaan Kelasta sosiaalivirastoon muun sosiaalisen syyn
vuoksi sekä aktivointitoimenpiteisiin. Työmarkkinatuen muuttuminen
vastikkeelliseksi pitkäaikaistyöttömien osalta jättäisi alle 500 päivää
työttömänä olleet määrätyllä tavalla sosiaalityöhön nähden väliinputoajiksi.
Epäselvää on, miten erotetaan normitettava
osa ja harkinnanvarainen toimeentulotuki selkeästi toisistaan. Tätä jakoa
tulisi laissa ja asetuksessa selkiyttää, jos laskennallinen osuus
siirrettäisiin Kelaan.
Elatustuen maksatusta ei voi erottaa
elatusapujen perinnästä. Elatusturvassa 30 % työajasta menee elatustukiasioihin
ja 70 % elatusapujen perintään.
Siirron etuna olisi mm. että koko maassa
olisi yhteinen atk-järjestelmä ja että kuntien välisistä tilityksistä
voitaisiin luopua. Erityisesti ulkomaan perinnän keskittäminen koko maan osalta
olisi vaatiman erityisosaamisen vuoksi perustelua.
Sosiaaliasiamiehen tehtävien siirrolla
varmistettaisiin nykyistä paremmin sosiaaliasiamiesten mahdollisuudet toimia
puolueettomasti asiakkaan etujen ajajana. Tehtävät voitaisiin luontevasti
siirtää osaksi lääninhallituksen toimintaa.
Holhoustoimi
Kaupunginhallitus puoltaa holhoustoimen
siirtämistä valtion tehtäväksi.
Holhouslautakunnan ja sen toimiston tehtävät
samoin kuin yleinen oikeusaputoimi on siirretty vuonna 1999 valtion hoidettavaksi.
Yleisessä edunvalvonnassa kaupungin etu voi
olla holhoustoimen asiakkaan edulle vastakkainen ja edunvalvontayksikön asema
muodostuu ongelmalliseksi. Myös yhdenvertaisuusnäkökohdat puoltavat tehtävien
siirtoa samoin kuin tehtävien oikeusturvaan liittyvä luonne.
Valtio korvaa tällä hetkellä holhoustoimen
edunvalvonnasta aiheutuvia kustannuksia, joten taloudellisessa mielessä
tehtävien siirto olisi ongelmaton. Kuntien kannalta ongelma ollut, ettei
valtion korvaus ole kattanut kuntien todellisia kustannuksia.
Kuluttajaneuvonta
Kaupunginhallitus
puoltaa kuluttajaneuvontatoiminnan siirtoa valtiolle.
Kuluttajavirasto
huolehtii jo tällä hetkellä merkittävällä panoksella alan valistus- ja
neuvontatoiminnasta ja EU-kuluttajaneuvonta siirtyi vuoden 2005 alussa
Helsingin kaupungilta valtiolle. Jos valtiollistamisvaihtoehdossa ei pystytä tarjoamaan
riittäviä palveluita lähellä kuluttajaa, pääkaupunkiseudun kuluttajaneuvontojen
yhdistämisen mahdollisuudet pitäisi jatkossa selvittää.
Yhteenveto Kaupunginhallitus puoltaa sosiaalitoimen toimeentulotuen
normitetun osuuden ja elatustukiasioiden siirtoa Kansaneläkelaitokselle ja
valtion rahoitettavaksi samoin kuin holhoustoimen ja kuluttajaneuvonnan tehtävien
siirtoa.
Terveydenhuollon
vaativan erityistason erikoissairaanhoidon ja tähän kokonaisuuteen liittyvien
tehtävien osalta asia edellyttää vielä jatkoselvityksiä.
Muilta
osin kaupunginhallitus ei puolla ehdotettujen tehtävien siirtoa valtiolle.
Pöytäkirjanote
Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnalle ja lausunnon antajille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2272
LIITTEET |
Liite 1 |
Kunta- ja palvelurakenneuudistushanke, Aluevaiheen materiaalit III e |
|
Liite 2 |
Julkisuudessa esitettyjä ehdotuksia tehtävien siirroista kunnilta valtiolle |
|
Liite 3 |
Aluevaiheen materiaalit VII (Yleisen edunvalvonnan järjestäminen) |
|
Liite 4 |
Aluevaiheen materiaalit VIII (Kuntien ja valtion välinen tehtävänjako sosiaali- ja terveydenhuollossa) |
|
Liite 5 |
Aluevaiheen materiaalit IX (Ammattikorkeakoulujen ylläpitojärjestelmän muuttaminen) |
|
Liite 6 |
Aluevaiheen materiaalit X (Kuntien ja valtion väliseen tehtäväjakoon liittyviä kysymyksiä teknisten ja muiden palveluiden näkökulmasta) |
|
Liite 7 |
|
|
Liite 8 |
|
|
Liite 9 |
|
|
Liite 10 |
|
|
Liite 11 |
|
|
Liite 12 |
|
|
Liite 13 |
|
|
Liite 14 |
VT KAUKO KOSKISEN TOIVOMUSPONSI: PUHELINPALVELUJEN KILPAILUTTAMINEN
Khs 2004-2360
Kj toteaa, että käsitellessään 17.11.2004 talousarviota vuodeksi 2005 ja taloussuunnitelmaa vuosiksi 2005-2007 Kvsto samalla hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
”Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunginhallitus kilpailuttaa puhelin- ja siihen liittyvät palvelut nykyisten sopimusten päättyessä.” (Kauko Koskinen, äänin 44-2)
Kvston työjärjestyksen 24 §:n mukaan Khn on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.
Talous- ja suunnittelukeskus toteaa seuraavaa:
Helsingin kaupungin puhelinpalveluista tehtiin nykytila-analyysi ja niiden kehittämistä koskeva suunnitelma syksyllä 2003. Kaupunginjohtaja asetti kevättalvella 2004 työryhmän toteuttamaan kehittämissuunnitelman ja teleoperaattorikilpailutuksen.
Rajoitetusta hankintamenettelystä julkaistiin ilmoitus Julkiset hankinnat
lehdessä 2.9.2004. Helsingin kaupungille puhelinpalveluja toimittavan operaattorin
valitsemiseksi lähetettiin tarjouspyyntöasiakirjat Elisa Oyj:lle, Song Networks
Oy:lle ja TeliaSonera Finland Oyj:lle. Kaikki tarjouspyyntöasiakirjat saaneet
yritykset jättivät määräaikaan mennessä tarjouksensa hankintakeskukselle.
Tehtyjen vertailujen perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen
teki TeliaSonera Finland Oyj.
Liikepalvelulautakunta päätti valita kokouksessaan (20.9.2005, § 140)
kaupungin puhelinpalvelujen toimittajaksi TeliaSonera Finland Oyj:n ja
oikeuttaa hankintakeskuksen tekemään yhtiön kanssa puhelinpalveluista sopimuksen
viiden vuoden sopimuskaudeksi.
Tarjouskilpailulla
saavutetaan nykyisellä puhelurakenteella noin 60 %:n säästö nykykustannuksiin. TeliaSoneran
tarjouksen hinta on noin
5 milj. euroa vuodessa. Vuonna 2004 Elisan puhelinlaskutus oli noin
11,1 milj. euroa vuodessa.
TeliaSoneran
puhelinpalvelut otetaan käyttöön 13 kuukauden aikana. Kaupungin omien
vaihteiden laitteistot siirtyvät valittavalle toimittajalle. Puhelunvälitys
säilyy kaupungilla ja puhelunvälittäjinä toimivat jatkossakin kaupungin palveluksessa
olevat henkilöt.
Kaupungilla on kaikkiaan noin 37 600
puhelinliittymää, joista noin 12 000 on matkapuhelimia. Uudessa
puhelinpalvelussa yhtenäistetään puhelinpalvelujen numerointi ja otetaan
käyttöön yhden puhelimen periaate eli poistetaan mahdollisimman pitkälle
rinnakkaiset matka- tai lankapuhelinliittymät, jolloin liittymien kokonaismäärä
laskee. Samalla matkapuhelimet liitetään puhelujen välityspalveluun, jossa on
samantasoinen välitys sekä kiinteisiin että matkapuhelimiin.
Hankinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota palvelujen häiriöttömään jatkumiseen siirtovaiheen aikana. Teleoperaattorin vaihdon toimeenpanemiseksi perustetaan talous- ja suunnittelukeskukseen viiden hengen projekti koko siirtotyön keston ajaksi. Siirtotyön on arvioitu kestävän noin 13 kuukautta. Projektin henkilökunta kootaan kaupungin palveluksessa olevista henkilöistä.
Projektin ohjausta
varten kaupunginjohtaja on nimittänyt ohjausryhmän, joka ohjaa ja valvoo
projektin toteutusta.
KJ Kaupunginhallitus päättänee merkitä tiedoksi
selvityksen kaupunginvaltuuston 17.11.2004 hyväksymän toivomusponnen (Kauko
Koskinen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen
ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Kauko Koskiselle sekä tiedoksi muille kaupunginvaltuutetuille.
Lisätiedot:
Karakorpi Tuomo, tietotekniikkapäällikkö, puhelin 169 2396
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 46 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 15.11.2005
apulaiskaupunginjohtajat
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
kaupunginkanslia
-
kansliapäällikkö
-
yleisen osaston
päällikkö
-
hallintotoimiston
päällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tiedotuspäällikkö
- kaupunginlakimies
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinopäällikkö
Finlandia-talon johtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 46 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
15.11.2005 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
10.11.2005 |
kiinteistölautakunta |
15.11.2005 |
|
|
asuntotuotantotoimisto - toimitusjohtaja |
7., 14., 16. ja 17.11.2005 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 169 2252
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2244
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
SJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta 10.11.2005
opetuslautakunta
- ruotsinkielinen jaosto 10.11.2005
suomenkielisen työväenopiston johtokunta 8.11.2005
ammattikorkeakoulu
- rehtori 7. – 15.11.2005
- kulttuuri- ja palvelualan toimialajohtaja 10. – 11.11.2005
- tekniikan ja liikenteen toimialajohtaja 7. – 14.11.2005
eläintarhan johtaja 14.11.2005
henkilöstökeskus
- henkilöstöjohtaja 14.11.2005
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) 14.11.2005
- osastopäällikkö (kehittämispalvelut) 17.11.2005
museonjohtaja 8. – 16.11.2005
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori 3. – 10.11.2005
suomenkielinen työväenopisto
- läntisen alueopiston aluerehtori 9.11.2005
taidemuseon johtaja 16.11.2005
tietokeskuksen johtaja 10.11.2005
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Makkonen Antero, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2242
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2295
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
RYJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 15.11.2005
joukkoliikennelautakunta 17.11.2005
yleisten töiden lautakunta 17.11.2005
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2262
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
STJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta 15.11.2005
sosiaalilautakunta
ruotsinkielinen jaosto 9.11.2005
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle ja ruotsinkieliselle jaostolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 169 2285