Suoraan sisältöön

Suomi.fi-valtuuksien käyttö

Helsingin kaupunki on ottanut käyttöön sähköisissä asiointipalveluissa yritysasiakkaiden suomi.fi-valtuutuksen. Muutos koskee kaikkea asiointia asiointi.hel.fi-sivustolla, jossa suomi.fi-valtuutuspalvelu on korvannut aiemman Katso-tunnistuksen. Suomi.fi-valtuutuspalvelun avulla yritys voi Helsingin sähköisessä asiointipalvelussa valtuuttaa myös työntekijöitään asioimaan yrityksen puolesta.

Vahvan tunnistautumisen jälkeen henkilö voi nähdä, minkä organisaatioiden puolesta hänellä on oikeus asioida, mikäli hänelle on merkitty kaupparekisterissä, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) tai yhdistysrekisterissä jokin edustamiseen oikeuttava rooli yritykseen tai yhteisöön. Jos yritykset haluavat antaa asiointivaltuudet eri palveluihin työntekijöilleen, yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisen pitää itse antaa yksitellen valtuutettaville henkilöille valtuudet toimia yrityksen puolesta. Organisaation nimissä valtuuden voivat antaa yrityksen toimitusjohtaja, elinkeinoharjoittaja tai nimenkirjoitusoikeuden haltijat. Valtuudella annetaan halutuille henkilölle oikeudet asioida sähköisesti yrityksen puolesta.

Suomi.fi-palvelussa annetuille valtuuksille määritellään aina voimassaoloaika, joka on pisimmillään 25 vuotta. Aiemmin annetun valtuuden voi myös mitätöidä ennen voimassaoloajan päättymistä. Tulevaisuudessa sähköistä valtuuttamista voidaan hyödyntää yhä useammassa palvelussa sitä mukaa, kun Suomi.fi-valtuuksia otetaan laajemmin käyttöön. Niin sanottuja avoimia valtakirjoja Suomi.fi-palvelussa ei voi luoda.

Näin luot sähköisen valtuuden Helsingin kaupungin asioinnissa Suomi.fi-verkkopalvelussa:

  1. Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla osoitteessa suomi.fi 
  2. Siirry kohtaan ”Valtuudet” ja valitse ylävalikosta ”Yrityksen puolesta asiointi”.
  3. Valitse ”Luo uusi” ja ”Anna valtuus”.
  4. Syötä sen henkilön etunimi, sukunimi ja henkilötunnus, jolle haluat myöntää valtuuden.
  5. Valitse valtuuden voimassaoloaika.
  6. Valitse valtuuden sisältö. Helsingin kaupungin sähköisessä asioinnissa ovat tällä hetkellä käytössä seuraavat valtuudet:
    • asumiseen kaavoitettujen tonttien hakeminen
    • avustushakemuksen tekeminen
    • johtoselvityspyynnön tekeminen
    • maa-aluevuokraus
    • meluilmoituksen tekeminen
    • pysäköintiluvan hakeminen
    • pysäköintivirhemaksuasioiden hoitaminen
    • tapahtumailmoituksen tekeminen
    • tilavarauksen tekeminen
    • ympäristöterveydenhuollon ilmoitukset
  7. Vahvista valtuus

Apua ja lisätietoja:

Ohjevideoita Valtuudet-palvelun käyttöön

Tarvitsetko apua Suomi.fi -valtuudet kanssa? Organisaatioiden asiakaspalvelu auttaa


15.05.2023 13:42