Suoraan sisältöön

Asiointikansion ominaisuudet

Kun kirjaudut ja rekisteröidyt palveluun ensimmäisen kerran, saat käyttöösi henkilökohtaisen asiointikansion.
Yritys- ja yhteisöasiakkaat saavat käyttöönsä yrityksen asiointikansion.

Asiointikansioon tallentuvat useimmat asiointitapahtumat, kuten lähetetyt hakemukset, luonnokset, viestit, päätökset ja täydennykset. 

On kuitenkin tapahtumia, jotka eivät tallennu kansioon (esimerkiksi terveydenhuollon asiointi). Kunkin palvelun kuvaussivulta näet, tallentuvatko kyseisen palvelun tiedot asiointikansioon. 

Asiointipalvelun etusivulla näkyvät viimeisimmät kansioon tallentuneet tapahtumat. Huomaa, että asiointikansio päivittyy viiveellä. Lähetetty lomake ei siis näy kansiossa heti lähettämisen jälkeen, vaan vasta pienen ajan, yleensä viimeistään kymmenen minuutin päästä. Asioiden säilytysaika asiointikansiossa vaihtelee palveluittain.

Voit seurata kansiostasi, miten asiasi käsittely etenee. Kansioon tallentuu tietoa lähetetyistä lomakkeista ja niiden tilasta (Luonnos, Lähetetty, Päätetty ym.). Joissakin palveluissa voit myös olla sähköisesti yhteydessä asiaasi hoitavan henkilön kanssa.

Kun olet asiointikansiossa, voit esimerkiksi

  • Hakea palvelua sen asianumerolla. Palveluja voi järjestää aakkosjärjestykseen tai päivämäärän mukaan.
  • Avata lähetetyn hakemuksen tai luonnoksen napauttamalla hakemuksen otsikkoa.
  • Tarkastella hakemukseen liittyviä tapahtumia, kuten käsittelyn vaiheita.
  • Tarkastella lähettämiäsi liitteitä. Kansiossa näet lähettämiesi liitteiden tiedostonimet. Liitteitä ei voi toistaiseksi avata palvelun kautta.
  • Joissakin palveluissa voi lukea ja lähettää asiointiin liittyviä viestejä. Terveydenhuollon viestit eivät näy asiointikansiossa, vaan ainoastaan terveydenhuollon viestipalvelussa, asiointi.hel.fi

Voit tallentaa lomakkeen luonnoksena. Luonnokset löytyvät asiointikansiosta lähetettyjen lomakkeiden alta. Liitteet eivät tallennu luonnokseen. Voit hakea luonnoksen asiointikansiosta ja jatkaa hakemuksen täyttämistä myöhemmin, vaikka kirjautuisit ulos asiointipalvelusta. Huom! Sosiaali- ja terveyspalveluissa ei voi tallentaa luonnosta.

Saat ilmoituksen kaikista oman asiointikansiosi tapahtumista omaan sähköpostiisi tai tekstiviestinä. Lue lisää ilmoituksista.

Yrityksen tai yhdistyksen asiointikansio

Asiointi.hel.fi -palveluun Katso-tunnuksilla kirjautunut yritys, yhdistys tai muu yhteisö saa rekisteröitymisen jälkeen käyttöönsä yrityksen tai yhteisön oman asiointikansion. Yhteisön asiointikansiossa on samat toiminnot kuin yksityishenkilön kansiossa. 

Yhteisön asiointikansioon voi olla pääsy useammalla henkilöllä, mikäli yhteisö antaa heille Katson käyttäjätunnukset.

Lisätietoa Katso-tunnusten hakemisesta saa Verohallinnon sivuilta.



11.12.2019 16:53