Suoraan sisältöön

Testaa

TESTI 1: pääsetkö lattialta ylös

Testaa, pääsetkö lattialta ylös ilman käsien apua

 

Tuki- ja liikuntaelimistön kunto ennustaa SRT-testin mukaan kuolleisuutta 51-80-vuotiaiden ikäryhmässä. SRT-testi, eli sitting rising test, on toiminnallinen lihaskunnon ja liikkuvuuden mittari, jossa mennään lattialle istumaan ja noustaan sieltä ylös mahdollisimman vähin avuin. Maksimipistemäärä on 10, ja pisteitä menettää jokaisesta kädellä tai polvella otetusta lisätuesta. Alhaisemmat pistemäärät ennustivat korkeampaa kuolleisuutta, ja vastaavasti korkea pistemäärä kertoo elinvoimaisuudesta.

 

OHJE

Istu lattialle ja kokeile, pääsetkö ylös pelkillä jaloilla auttamatta käsillä tai polvilla.
Aloittaessasi sinulla on 10 pistettä. Lasku- ja nousuvaiheesta voidaan molemmista vähentää 5 pistettä seuraavasti:

 

1 piste seuraavista:
• Kädellä tuen ottaminen lattiasta
• Polvella tuen ottaminen lattiasta
• Kädellä tuen ottaminen polvesta
• Kyynärvarren osuminen lattiaan
• Säären/jalan ulkosivun osuminen lattiaan
• Tasapainon menettäminen (0,5 pistettä)

 

Pääsitkö lattialta ylös ilman käsiä? Kokeilitko nousua lotus eli risti-istunta -asennosta? Maksimipistemäärä testissä on kymmenen pistettä. Kymmenen pisteen suoriutuminen vaatii erinomaista liikkuvuutta, kehonhallintaa ja ainakin kohtuullisesti lihasvoima. Mitä paremmat pisteet sait, sitä pidempi on elinajanodotteesi.

 

Voit katsoa testiin ohjeet myös videolta, jossa suoritukset on näytetty ja selitetty englanniksi: 

https://www.youtube.com/watch?v=oQIbffQj2xM

 


TESTI 2: kuinka nopeasti nouset tuolilta ylös

Jos edellä oleva testi on liian hankala, kokeile tuolilta ylösnousua seuraavien ohjeiden mukaan. 

 

Tuolilta ylösnousu (viisi kertaa)

Kokeile nousta tuolilta ylös käsivarret ristissä rinnan päällä. Jos tämä onnistuu, suorita varsinainen testi.

Ota aikaa, kauanko menee, kun nouset tuolilta ylös viisi kertaa. Valitse tuoli, jossa on selkänoja mutta ei käsinojia. Varmista, että jalassasi oleva kengät tai sukat eivät luista alustalla ja aseta tuoli seinää vasten.

 

Raja-arvot --> mitä suurempi pistemäärä on, sen parempi tulos. Jos et suoriudu tuolilta ylösnoususta lainkaan, niin ala ihmeessä harjoitella.

vähemmän kuin 11.19 sekuntia on neljä pistettä, 11.20-13.69 sekuntia on kolme pistettä, 13.70-16.69 sekuntia on kaksi pistettä, enemmän kuin 16.7 sekuntia on yksi piste, enemmän kuin 60 sekuntia tai ei pysty tekemään on nolla pistettä.

Voit katsoa suoritusohjeet myös videolta: https://www.youtube.com/watch?v=joZM3dlqK7Y

Tuolilta ylösnousu -testi on osa SPPB-testiä (http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/mittariversio/154/)

 

Jos lattialta tai tuolilta ylös nouseminen oli vaikeaa, tai et edes uskalla mennä lattialle, harjoittele!

Testaa
Harjoittele
Haasta itsesi



07.08.2020 09:40