Uutiskuva

Polkukoulutus toi työpaikan

Asiakaspalvelun polku toi työpaikan ja ystäväverkoston

Stadin Osaamiskeskuksen Mirkka Forssell toimii asiakaspalvelu- ja yrittäjyyspolun opettajana. Hän laatii jokaiselle osallistujalle henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman eli HOKS:in, jossa huomioidaan maahanmuuttajan koulutus-ja työkokemushistoria.

Lähtökohta on, että polkulaisille suunnitellaan yksilöllinen lähiopetuksesta ja työharjoittelusta koostuva opintokokonaisuus, joka auttaa työllistymään tai siirtymään tutkinto-opiskelijaksi. Forssellin luotsaamalla polulla on lisäksi asiakaspalvelun ja yrittäjyyden teemaopetusta sekä hygieniapassikoulutus. Asiakaspalvelutilanteita on harjoiteltu muun muassa NAO-robotin kanssa. Syksyn ryhmässä aloitti 30 osallistujaa, joista moni on jo päässyt kiinni työelämään tai opintoihin.

Yelena Aghayeva aloitti syksyllä 2018 asiakaspalvelu- ja yrittäjyyspolun Stadin Osaamiskeskuksessa. Hän on kotoisin Azerbaiždanista ja asunut Suomessa parikymmentä vuotta. Aghayevalla on kolme lasta, ja hän on ollut pitkään kotiäitinä. Satunnaista työkokemusta Aghayeva on kerryttänyt keittiöapulaisena lounasravintolassa sekä matkatoimiston työharjoittelussa.
− Osaamiskeskuksessa oli infotilaisuus, jossa kerrottiin polkuopetuksesta. Tiesin heti, että haluan mukaan asiakaspalvelun polulle. Olen aina pitänyt ihmisten auttamisesta ja asiakaspalveluammatit kiinnostavat minua, Yelena Aghayeva kertoo hymyillen.

 Työharjoittelun kautta myyjän ammattiin

Yelena Aghayeva pääsi opettajansa Mirkka Forssellin avustuksella työharjoitteluun Kampin Flying Tiger of Copenhagen -myymälään (jatkossa Tiger). Harjoittelu alkoi marraskuussa ja kesti kaksi kuukautta, minkä jälkeen Aghayeva palkattiin myymälään töihin. Aluksi työsopimus on määräaikainen ja viikkotuntimäärä vastaa osa-aikaisen työntekijän tunteja, mutta Aghayeva on enemmän kuin tyytyväinen: vuosien tauon jälkeen hänellä on oikea työpaikka, myyjän työ tuntuu mieluisalta ja hänelle jää sopivasti vapaa-aikaa perheen parissa.

Yelena Aghayeva kertoo oppineensa paljon sekä asiakaspalvelun polulla että Tigerissa. Opettaja Mirkka Forssell antoi ryhmälle muutaman tärkeän muistisäännön: asiakkaan tietoja ei saa kertoa kenellekään, asiakkaat ovat tasa-arvoisia ja tietenkin − asiakas on aina oikeassa!

− Polkuryhmässämme oli osallistujia lähes jokaisesta maanosasta. Useimmille meistä oli käsittämätöntä, kuinka hyvä suomalaisen työntekijän asema on. Raskaana olevaa naista ei saa irtisanoa, ja hänellä on oikeus palata työhönsä vauvan kasvettua. Vaikka olen asunut Suomessa jo pitkään, en tuntenut työelämän lainsäädäntöä. Kotimaassani on tapana, että jokaisella työnantajalla on omat sääntönsä. Erilainen työkulttuuri näkyy myös siinä, että Suomessa tauot pidetään vuorotellen eikä liikettä tarvitse sulkea työntekijöiden taukojen ajaksi.

− Tigerissa olen oppinut muun muassa käyttämään kassakonetta, hyllyttämään tuotteita ja opastamaan asiakkaita. Myymälän valikoima koostuu pienistä, vaihtuvista tuotteista, joten niiden opettelu on ollut hyvää muistiharjoitusta aivoille. Suomen kielen taitoni kehittyy jatkuvasti asiakaspalvelussa ja uutta on ollut se, että opin englantia kuuntelemalla työkavereitani. Olen myös havainnut, että iäkkäät asiakkaat arvostavat kiireetöntä palvelua, Yelena Aghayeva kertoo.

− Oli helpottavaa huomata, että Tigerissa on paljon työntekijöitä, joiden äidinkieli ei ole suomi. Perehdyttäjäni osasi kannustaa ja rohkaista minua puhumaan suomea, kun hän oli itse kokenut saman epävarmuuden aiemmin. Opettelin suomen kielen alun perin liimaamalla nimilappuja tavaroihin ja pelaamalla lasten kanssa Aliasta.

Lainattu teksti ja kuvat Hannele Häyhä. Lue koko uutinen.


JAA