Suoraan sisältöön

Stadin osaamiskeskus toi virtuaalisia oppimisympäristöjä Oodiin

Virtuaalitodellisuus ja pedagoginen maailma kohtasivat 14.–16. lokakuuta Oodissa, kun Stadin osaamiskeskus esitteli kokemuksellisia oppimisympäristöjä osana Euroopan komission ammattitaitoviikkoa.

Miten autoalan opiskelu sujuu virtuaalisesti ja mitä mahdollisuuksia uudet teknologiat tuovat opetukseen? Osana Euroopan komission vuosittaista Euroopan ammattitaitoviikkoa, Stadin osaamiskeskus esitteli autoalan opetusta virtuaaliopetuksen keinoin keskustakirjasto Oodissa 14.–16. lokakuuta.

Osaamiskeskuksen pop up –koulussa vierailijat ottivat osaa muun muassa vuorovaikutteiseen opetustuokioon sekä kokeilivat digitaalisia oppimisympäristöjä immersiivisessä Kuutio-huoneessa, jonne Stadin osaamiskeskus oli luonut virtuaaliteknologian avulla autokorjaamon. Immersiivisyydellä tarkoitetaan kokemuksellisuutta.

”Astuessaan huoneeseen kävijät pääsivät tutustumaan opetukseen ikään kuin he olisivat itse paikan päällä autokorjaamossa”, kertoo työelämävalmentaja ja tilaisuuden järjestäjä Virginia Martinez Stadin osaamiskeskuksesta.

Virtuaaliteknologian kehittyessä myös opetukseen halutaan lisätä uusia ulottuvuuksia. Muun muassa soveltamalla pelisuunnittelun keinoja ja rikkomalla fyysisen todellisuuden rajoja luodaan opetukseen paljon uusia mahdollisuuksia. Nykyään oppimisympäristö voi olla missä tahansa.

”Voimme rakentaa ympäristöjä, luoda tiloja ja todellisuuksia, jotka eivät ole oikeasti olemassa. Esimerkiksi autokorjaamon virtuaalinen mallintaminen mahdollistaa sen, että opiskelijat voivat harjoitella työtehtäviä turvallisessa ympäristössä”, Martinez sanoo.

Euroopan ammattitaitoviikon päätapahtuma järjestettiin Suomen EU-puheenjohtajakauden johdosta tänä vuonna Suomessa. Helsingissä järjestettävään päätapahtumaan sisältyvissä tapahtumissa käsiteltiin muun muassa tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, jatkuvaa oppimista sekä digitalisaatiota.




JAA
17.10.2019 11:02