Suoraan sisältöön

Näin korona mullisti Stadin osaamiskeskuksen arjen


Maaliskuun alussa tunnelma oli odottava. Kiinasta ja Italiasta kantautui huolestuttavia uutisia ja Stadin osaamiskeskuksenkin seinät täyttyivät ohjeista – näin aivastat, peset kädet, niistät, pidät etäisyyttä. Opettajat ja ohjaajat alkoivat määrätä asiakkaita etäopintoihin. Pääkonttori autioitui. 17. maaliskuuta Suomen hallitus asetti maan poikkeustilaan – tästä alkoi matkamme kohti ”uutta normaalia”, kirjoittaa Olga Silfver.


Koronavirus on rantautunut Suomeen. Stadin osaamiskeskuksen henkilöstö pyrkii parhaansa mukaan rauhoittamaan asiakkaita, olemaan selkeitä ja lujia. Meiltä janotaan ohjeita, punaista lankaa, ohjeiden pitämistä. Kaikki työstävät omia reaktioitaan. Koulutuspäällikkömme Frans Winstén järjestää päivittäin henkilöstökokouksen. Monilla on huoli töidensä puolesta. Mahdollisia lomautuksia ja yt-neuvotteluja pelätään. Päivittäinen henkilöstökokous on meidän henkireikämme – siellä voimme olla epävarmoja ja tunteikkaita. Asiakkaiden kanssa roolimme on toinen.

Kuten tapana on, henkilöstö ei jää voivottelemaan vaan ottaa tilanteen heti haltuunsa. Kaikki asiakkaat soitellaan läpi – ketään ei jätetä yksin. Myös johto varmistaa, että kriittiset järjestelmät toimivat. Viikkoa myöhemmin kaikilla on toimivat etäoikeudet, Osken Teamsia kehitetään, s-postilistoja ja prosessikuvauksia päivitetään.

Opettajat ja ohjaajat pystyttävät toimivia etäkäytäntöjä. Etäopetus onnistuu jopa kaikkein heikoimmilla taidoilla varustettujen asiakkaiden kanssa. WhatsApp, Google Meet, MS Teams ja oma puhelin – siinä tärkeimmät välineet. Opetuspäivä muuttuu opetusvuorokaudeksi. Asiakkaita pitää tavoittaa, ohjeistaa ja vaikeina hetkinä myös kannatella. ICT-tuen ja opastuksen tarve on jatkuvaa. Usein omakin osaaminen loppuu kesken. Onneksi on digitiimin päivystys. Tehtyjä tehtäviä saapuu myös iltaisin, kun asiakkaat saavat vihdoin huolehtia itsestään lastenhoitovuoron jälkeen. Opettajat tarkistavat tehtäviä illallisen lomassa. Ohjaajista kuoriutuu etädigineuvojia niin kouluntehtävissä kuin palveluasioinnissakin. Kun vähän aikaa on ehditty harjoitella, pääkonttorista satelee lisää vaatimuksia – nyt myös täysin uudet asiakkaat tulee ottaa etäopetukseen.

Myrskyn silmässä opiskeluhuolto tarjoaa edelleen palvelujaan – puhelimitse, s-postitse ja henkilökohtaisissa tapaamisissa. Osken psykologi ja kuraattori ovat läsnä – kuuntelemassa, ohjaamassa, pelastamassa.

Asiakkailla ei ole helppoa: on otettava haltuun etäasiointi, digitaidot ja –välineet. Kaikki maksaa. Perheet oireilevat neljän seinän sisällä, lastenhoito ja ruoanlaitto ovat alati läsnä. Kaikille etäopetus ei sovi. Toukokuun puolessavälissä arviolta noin 30 osallistujaa noin 180:sta ei kykene etenemään opinnoissa eri syistä.

Myös työelämävalmentajien palvelut jatkuvat – valmennukset siirtyvät verkkoon ja puhelimeen. Asiakkaita kuunnellaan ja kuullaan. Lisäksi satelee uusia tehtäviä: webinaarien suunnittelu ja toteuttaminen, vuorottelu uudessa Genesys-puhelinpalvelussa. Yrityskoordinaattorin työ vaikeutuu yritysten kertoessa yt-neuvotteluista. Työpaikkoja on todella vaikea löytää. Kolikolla on myös kääntöpuoli – Helsingissä on rajattu työpaikkabuumi logistiikassa etäostosten yleistyessä.

Kun Stadin osaamiskeskus on saanut edes hieman haarukoitua omia palveluja, tulee seuraava pommi. Uudenmaan TE-toimistossa on enemmän asiakkaita kuin koskaan. Asiakkaiden ohjaus pysähtyy kuin seinään, kun TE-toimisto ylikuormittuu. Muistaen 1990-luvun ja työttömyyden passivoivan vaikutuksen, osaamiskeskukset ja TE-palvelut sopivat osaamiskeskusten itsenäisestä asiakashankinnasta. Päivissä pystytetään asiakkaille ilmoittautumislinkki ja puhelinpalvelu. Viestintäsuunnittelija pääsee perehtymään monikielisen suoramarkkinoinnin saloihin.

Kuten opetus, myös kartoitus siirtyy etäkäytäntöön. Suomen osaamiskeskukset pohtivat käytäntöjä yhdessä. Käytännöt, prosessit, lomakkeet, luvat tiedonjakoon – kaikki saavat päivityksen. Koko kartoitustiimi perehtyy kuntalaisoikeuksiin, koska keskuksen palvelut kuuluvat vain Helsingin kuntalaisille.

Toukokuun lopussa meillä on palvelujen piirissä 351 asiakasta, odotuslistoilla 19 ihmistä. Meistä kirjoitetaan sosiaalisessa mediassa ja lehdissä, ja järjestöt ja muut ohjaavat tahot välittävät palveluistamme tietoa. Etäkartoitukset toimivat viikoittain, kartoituslomakkeistoa käydään useaan otteeseen läpi. Työelämävalmentajat jatkavat työtään yhä monipuolisemmin, välillä verkossa kouluttamassa ja puhelimeen vastaamalla, välillä tarjoamassa henkilökohtaista työelämäohjausta. TE-asiantuntijamme hoitivat ruuhkansa ennätysajassa ja nyt he jo metsästävät meille lisää asiakkaita. Opettajat jatkavat työtään etänä. Sekä opettajat että opiskelijat ovat oppineet hyvin paljon digiopinnoista. Paikoitellen asiakkaita tavataan pienissä ryhmissä opettajan harkinnan mukaan. Jokaiselle asiakkaalle etsitään edelleen jatkopaikka. Yrityskoordinaattorilta tulee viikoittain tietoa työelämämahdollisuuksista koko Osken tiimille. Koronasulun jälkeen Stadin osaamiskeskus on vahvempi, ketterämpi ja elinvoimaisempi kuin koskaan.

Haluan kiittää henkilökuntaa venymisestä, ennakkoluulottomuudesta ja innovatiivisesta ajattelusta. Te teitte tämän.

Kirjoittaja työskentelee Stadin osaamiskeskuksessa
projektipäällikkönä.




05.06.2020 08:47