Suoraan sisältöön

Kotikoulusta päivää!

Poikkeusaikoina opettajien osaaminen ja kekseliäisyys nousevat erityisen suureen arvoon.

Kun koronavirus ajoi opetuksen kertarysäyksellä koulusta koteihin, piti opettajien muotoilla niin opetuksen muodot kuin roolinsa opettajana uudelleen. Muutos arjessa on ollut valtava.

Erityisen suuri harppaus on otettu Stadin osaamiskeskuksessa, jossa opiskelijoiden digiosaaminen on valtaväestöön verrattuna heikkoa. Vaikka aikuisista maahanmuuttajista koostuvien ryhmien osaamisen taso ja tarpeet vaihtelevat, on tuen tarve valtaosalla erityisen suuri.

Opettaja Sirpa Holopaisen luotsaamassa perustaitoryhmässä etäopetus on lähtökohdista huolimatta lähtenyt hyvin käyntiin. Opiskelijoilla ei ole aiempaa koulutustaustaa ja monille tietokoneen avaaminen on jo ponnistus. Whatsapp-sovelluksen makuun on päästy vasta ryhmän aloittaessa tammikuussa ja valokuvien lähettämistä harjoiteltiin, kun tieto etäopetukseen siirtymisestä tuli. Uutinen ei kuitenkaan säikäyttänyt.

"Henkilökohtaisesti luotin näihin opiskelijoihin. Toki olimme muiden ryhmää opettavien opettajien kanssa aluksi huolissamme opiskelijoiden itseohjautuvuudesta sekä ajankäytöstä nyt kun monilla on lapset kotona, mutta he ovat näyttäneet, että täältä pesee. Opiskelijat ovat innostuneita ja palauttavat kotitehtävät ajallaan."

Kekseliäisyys pääroolissa

Ryhmän etäopetus hoituu pääasiassa Whatsappin kautta, ja opiskelijoille lähetetään arkiaamuisin tehtäviä päivän teeman mukaan. Tehtävät käsittelevät muun muassa matematiikkaa, suomen kielen harjoituksia, terveys-, hyvinvointi- ja ravitsemusteemoja sekä ensiaputaitoja. Opetuksessa hyödynnetään myös ohjaajan tekemiä teemavideoita sekä erilaisia internetistä löytyviä palveluita kuten selkouutisia, Yle Areenaa, Muistipuistoa ja Papunet-palvelua.

Etätehtävissä on otettu huomioon opiskelijalähtöisyys ja tehtävänantoja räätälöidään osaamistason mukaan. Tehtävien kautta pyritään kannustamaan toiminnallisuuteen ja harjoitukset liitetään mukaan arjen toimintoihin. Matematiikkaa ja mittayksiköitä voi opetella esimerkiksi kokkaamisen ja siivoamisen kautta, ja kävelylenkillä lasketaan vaikkapa koivuja. Tällä tavoin etäopiskelu ei käy liian kuormittavaksi ja oppiminen tapahtuu kuin huomaamatta.

Päärooli on nyt suunnittelulla, luovuudella ja uudenlaisella läsnäololla. Vaikka ollaankin siirrytty etäopetukseen, ei tuen tarve ole kadonnut minnekään. Puhelimet pirisevät lakkaamatta ja uusi tilanne vaatii opettajilta ja ohjaajilta erityistä joustoa ja kekseliäisyyttä.

"Työni on olla asiakasta lähellä ja tavoitettavissa, ja ohjaus on usein monen tapaamisen tulos. Nyt joudun miettimään työtäni uudella tavalla. Henkilökohtaisesti pyrin tässä tilanteessa ylläpitämään positiivisen asenteen ja tekemään sen, minkä voin", perustaitoryhmän ohjaaja Jaana Kossigbo sanoo.

Myös kollegiaalinen tuki, vankka ammattitaito ja onnistumiset auttavat jaksamaan.

"Erityisenä onnistumisena pidän sitä, että opiskelijat ovat innostuneita, ja ettei meiltä ole ainakaan vielä loppunut osaaminen ja kekseliäisyys tehtävien työstämiseen", Sirpa Holopainen naurahtaa ja siirtyy aamun opetuksen pariin.

Digiloikasta analoikkaan ja takaisin

Digiloikassa enemmän on vähemmän. Ympäristöjen, välineiden, ja verkkomateriaalien paljous on saanut elintarvikepolun opettaja Eila Mustaparran painamaan jarrua. Pahimmalta digiähkyltä onkin ryhmässä vältytty. Vaikka alustojen käyttö sujuu kutakuinkin luokkahuoneissa, on niiden käyttö etänä paljon haastavampaa. Erinäisten kokeilujen kautta Classroomin, Whatsappin ja eKokin rinnalle on päätetty ottaa kaikille tuttu Facebook.

"Tunnusten ja salasanojen kanssa kamppailu on pullonkaula monissa digipalveluissa. Koulun tunnukset, sähköpostin tunnukset ja sitten vielä vielä eKokin tunnukset panevat monen opiskelijan pään ihan pyörälle", Mustaparta sanoo.

Vaikka opetus onkin siirtynyt luokkahuoneista kotisohville, ei kaikkia perinteisiä opetusmenetelmiä ole tarvinnut hylätä.

"Ei pidä unohtaa kirjoja! Saimme osaamiskeskuksen tuella opiskelijoiden käyttöön hyviä kirjoja. Muun muassa ravintola-alan suomen kielen oppikirja on ollut ahkerassa käytössä. WhatsAppissa on helppo antaa siitä tehtäviä ja opiskelijoiden helppo lähettää kuva tehdystä tehtävästä."

Opettajana Mustaparta sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että olosuhteisiin nähden hommat toimivat, kaikkiin opiskelijoihin on yhteys ja että opiskelijat ovat tehneet tehtäviä ahkerasti. Erityinen kiitos on se, että opiskelijat ovat alkaneet ikävöidä koulua.




JAA
24.04.2020 11:50