Suoraan sisältöön

Perheoikeudelliset asiat

Vironkatu 2
00170 Helsinki
PL 8620, 00099 Helsingin kaupunki
+358 9 310 5015
Toimipiste kartalla

Walk in -palvelu elatussopimusasioissa

Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa

Suosittelemme 12 vuotta täyttäneitä käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.

Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.



Walk in -palvelun kautta lapsen vanhemmat voivat tulla yhdessä sopimaan lasta koskevan elatussopimuksen tai -päätöksen jatkosta tai muuttamisesta selkeissä tilanteissa. Tällainen voi olla esimerkiksi tilanne, jossa elatusvelvollisen elatuskyvyssä on tapahtunut selkeä muutos työttömyyden tai muun olosuhdemuutoksen vuoksi. Mikäli kyseessä on ensimmäinen elatussopimus tai mikäli elatusavun määrittäminen vaatii enemmän selvitystä (esim. asiakkaat joilla on tuloja yritystoiminnasta), tulee asiassa varata normaali neuvotteluaika keskitetyn ajanvarauksen kautta. 

Huomioithan, että palvelussa ei voi asioida ilman toista vanhempaa. Palvelu on tarkoitettu vain elatusapuun liittyvien asioiden hoitoa varten, muita sopimusasioita varten ajan voi varata keskitetyn ajanvarauksen kautta.

Walk in -palvelu on auki tiistaisin klo 9–11 jolloin vuoronumeroita jaetaan klo 8.30 -10.00. Vuoronumeron saa, kun kumpikin osapuoli on paikan päällä. Palvelupiste on Helsingin kaupungin perheoikeudellisissa asioissa, os.Vironkatu 2, 4. krs. Palvelemme myös englanniksi, tulkin käyttö ei ole valitettavasti mahdollista.



Ohjeita Walk in -palveluun tuleville asiakkaille

Valmistautukaa käyntiin jo etukäteen täyttämällä seuraavat lomakkeet:

Mukana tulee olla myös tositteet tuloista ja asumismenoista. Mikäli lomakkeita ei saada täytettyä etukäteen, voidaan nämä poikkeuksellisesti täyttää myös ilmoittautumisen yhteydessä. 

Jos aiemmat lasta koskevat sopimukset on tehty muualla kuin Helsingissä tai jos vanhemmilla on oikeuden tekemä päätös elatusavusta, tulee vanhemmilla olla sopimus/päätös mukana.

Ilman täytettyjä lomakkeita ja tarvittavia tositteita sopimuksia ei voida vahvistaa. Tarvittaessa lastenvalvoja voi tarkistaa tarvittavat tiedot tulorekisteristä sekä Kelan asiakasjärjestelmästä. 

Asiointiaikaa on maksimissaan 30 minuuttia. Mikäli aika ei riitä tai sopimuksia ei voida vahvistaa puutteellisten selvitysten vuoksi, ohjataan asiakas varaamaan aika keskitetyn ajanvarauksen kautta.


Katso myös:
Valmistautuminen lastenvalvojan tapaamiseen sopimusasioissa




30.09.2022 14:06