Ajanvaraus ja neuvonta
Neuvoloiden ja perheiden palvelut kesällä 2022
Neuvoloiden puhelinpalvelu palvelee 20.6.–14.8. arkisin klo 8–12, p. 09 310 55530.
Huom! 15.8.. puhelinpalvelu on poikkeuksellisesti auki klo 8–10:30.
Neuvoloiden chat-palvelu on auki 20.6–14.8. klo 10–12. Neuvolarobotti NeRo palvelee 24/7.
Itäkadun, Kallion, Kampin ja Vuosaaren perhekeskukset ovat auki 20.6.–14.8. arkisin klo 8–16.
Jakomäen neuvola on kiinni 27.6.–31.7. Tänä aikana asiakkaat saavat palvelut Puistolan neuvolasta.
Paloheinän neuvola on kiinni 27.6.–31.7. Tänä aikana asiakkaat saavat palvelut Maunulan neuvolasta.
Muut neuvolat ovat kesän ajan auki klo 8–16. Neuvoloissa hoidetaan keskikesällä 20.6.–14.8. odottavien äitien ja lasten tarkastukset 2 vuoden ikään saakka sekä muut välttämättömät tarkastukset.
Perheiden erityispalvelut
Perheiden erityispalveluista ovat kiinni 18.7.–31.7. neuvolan psykologipalvelut, pariterapia, perheneuvola, lasten puheterapia ja terapeuttinen vauvaperhetyö.
Lisätietoa kesän sosiaali- ja terveyspalveluista Helsingissä löytyy osoitteesta www.hel.fi/sotekesa
Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa
Suosittelemme 12 vuotta täyttäneitä käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.
Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.
Koronarokotetta suositellaan raskaana oleville
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelevat raskaana olevia ottamaan koronavirusrokotuksen. Koronarokotteen voi ottaa missä tahansa raskauden vaiheessa ja imetyksen aikana. Rokotteen voi ottaa myös, jos suunnittelee raskautta.
Lue lisää THL:n sivuilta
Lisätietoa koronarokotuksista helsinkiläisille
Ei sairaana neuvolaan
Älä tule äitiys- ja lastenneuvolaan sairaana. Peru aikasi ja varaa uusi aika Maisa-asiakasportaalissa.
Voit ottaa yhteyttä myös chatissa ma–pe klo 10–14. Chatin löydät ruudun oikeasta alalaidasta.
Lisätietoa koronaviruksesta eri kielillä Helsingin koronavirussivuilta.
Neuvolat ja perhekeskukset ovat auki koronasta huolimatta
- Ilmoitamme asiakkaille mahdollisista muutoksista.
- Asiakkaaseen ollaan aina suoraan yhteydessä, jos aika perutaan.
- Raskauden ajan neuvolakäynnille puoliso voi tulla halutessaan mukaan.
- Lapsen neuvolakäynnille voi tulla korkeintaan kaksi henkilöä vastaanotolle tulevan lapsen lisäksi.
- Rokotusohjelman mukaiset rokotukset jatkuvat normaalisti myös poikkeusolojen aikana.
- Lisätietoa neuvolatoiminnan muutoksista löydät Ajankohtaista-osiosta.
Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa
Jos epäilet koronavirustartuntaa, lue ohjeet Helsingin koronavirussivustolta.
Sähköinen asiointi 24 h
Ota Maisa käyttöön!
Sosiaali- ja terveyspalvelut sähköisesti mukanasi
Maisa on uusi sähköisen asioinnin kanava Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaille.
Tutustu Maisaan verkossa osoitteessa www.maisa.fi tai lataa maksuton Maisa-mobiilisovellus puhelimeesi iOS- tai Android-sovelluskaupasta.
Huom! Ammattilaiset vastaavat tavallisesti Maisan kautta lähettämääsi viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa.
Chat-palvelu ja NeRo-chatbot
Helsingin neuvolan chatbot NeRo palvelee neuvolan asiakkaita vuorokauden ympäri. Terveydenhoitaja on paikalla chat-palvelussa arkisin klo 10–14. Voit tänä aikana kertoa NeRolle, että haluat keskustella terveydenhoitajan kanssa. Jos haluat hoitaa omia asioitasi, hoitaja pyytää sinua tunnistautumaan.
Huomioithan, että NeRo ei osaa välttämättä vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta esitetyt kysymykset auttavat NeRoa oppimaan koko ajan lisää.
Löydät chatin ruudun oikeasta alalaidasta.
Puhelinpalvelu arkisin klo 8–14 puh. 09 310 55530
Puhelinpalvelussa voit:
- saada neuvontaa äitiys- ja lastenneuvola-asioissa
- varata vastaanottoajan neuvolaan
- perua neuvolan vastaanottoajan
Neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu toimii takaisinsoittopalveluna. Takaisin soitetaan arkisin kello 8–16.
Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa
Lisätietoja koronaan liittyen:
14.07.2022 12:53