Suoraan sisältöön

Ajanvaraus ja neuvonta

Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa

Suosittelemme yli 12-vuotiaita käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.

Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.


Puhelinpalvelussa ruuhkaa

Puhelinpalvelussamme on valitettavasti ruuhkaa. Torstaina 24.6. puhelinpalvelu klo 8–11. Chat palvelee klo 11–12. Pahoittelemme tilannetta.

Ajalla 1.6.–31.8. puhelinpalvelumme on avoinna arkisin  klo 8–12, takaisinsoitto klo 8–16.

Olemme 24.4. ottaneet käyttöön Maisa-asiakasportaalin, jonka kautta voit varata ja perua aikoja sekä asioida sähköisesti oman terveydenhoitajasi kanssa. Maisaan voit kirjautua osoitteessa www.maisa.fi.


Ei sairaana neuvolaan

Älä tule äitiys- ja lastenneuvolaan sairaana.

Peru aikasi ja varaa uusi aika Maisa-asiakasportaalissa.

Voit ottaa yhteyttä myös chatissa ma–pe klo 11–12. Chatin löydät ruudun oikeasta alalaidasta.

Mikäli epäilet koronavirustartuntaa, lue täältä toimintaohjeet.
Ohjeita eri kielillä:

Väliaikaiset muutokset neuvolan lääkäripalveluissa

Lisätietoja lääkäripalvelujen väliaikaisista muutoksista

Puuttuuko lapseltanne jokin neuvolan rokotusohjelman mukainen rokotus? – tervetuloa rokotuskäynnille!

Neuvolaikäisten rokotusaikoja voi varata omalle terveydenhoitajalle myös kesän aikana. Rokotuksia annetaan normaalisti myös tavallisten neuvolakäyntien yhteydessä, joten teidän ei tarvitse varata erillistä rokotusaikaa, mikäli teillä on jo sovittuna lapsen ikäkausitarkastus neuvolaan.
Lisätietoja rokotuksista ja rokotusajan varaamisesta

Voiko koronarokotteen ottaa, jos on raskaana, suunnittelee raskautta tai imettää?

Raskaana oleva voi halutessaan ottaa koronarokotteen. Myös imetyksen aikana voi ottaa koronarokotteen.
Lisätietoa koronarokotuksista helsinkiläisille
Lue lisää koronarokotteiden soveltuvuudesta eri ryhmille THL:n verkkosivuilta



Neuvolat ja perhekeskukset ovat auki koronasta huolimatta

  • Ilmoitamme asiakkaille mahdollisista muutoksista.
  • Asiakkaaseen ollaan aina suoraan yhteydessä, jos aika perutaan.
  • Raskauden ajan neuvolakäynnille puoliso voi tulla halutessaan mukaan.
  • Lapsen neuvolakäynnille voi tulla korkeintaan kaksi henkilöä vastaanotolle tulevan lapsen lisäksi.
  • Rokotusohjelman mukaiset rokotukset jatkuvat normaalisti myös poikkeusolojen aikana.
  • Lisätietoa neuvolatoiminnan muutoksista löydät Ajankohtaista-osiosta.

Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Jos epäilet koronavirustartuntaa, lue ohjeet Helsingin koronavirussivustolta.


Sähköinen asiointi 24 h

Ota Maisa käyttöön!


Sosiaali- ja terveyspalvelut sähköisesti mukanasi

Maisa on uusi sähköisen asioinnin kanava Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaille.

Tutustu Maisaan verkossa osoitteessa www.maisa.fi tai lataa maksuton Maisa-mobiilisovellus puhelimeesi iOS- tai Android-sovelluskaupasta.

Huom! Ammattilaiset vastaavat Maisan kautta lähettämääsi viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa.

Lue lisää Maisasta


Chat-palvelu arkisin klo 11–12

Chatissa voit keskustella terveydenhoitajan kanssa anonyymisti. Jos haluat hoitaa omia asioitasi, hoitaja pyytää sinua tunnistautumaan.

Tunnistautumisen avulla voimme neuvoa sinua henkilökohtaisemmin. Tunnistautuminen tukee yleisimpiä laitteita ja selaimia.

Löydät chatin ruudun oikeasta alalaidasta.

NeRo-neuvolarobotti ei valitettavasti ole tällä hetkellä käytössä.

Puhelinpalvelu arkisin klo 8–12 puh. 09 310 55530

Puhelinpalvelussa ruuhkaa

Puhelinpalvelussamme on valitettavasti ruuhkaa. Torstaina 24.6. puhelinpalvelu klo 8–11. Chat palvelee klo 11–12. Pahoittelemme tilannetta.

Ajalla 1.6.–31.8. puhelinpalvelumme on avoinna arkisin  klo 8–12, takaisinsoitto klo 8–16.

Olemme 24.4. ottaneet käyttöön Maisa-asiakasportaalin, jonka kautta voit varata ja perua aikoja sekä asioida sähköisesti oman terveydenhoitajasi kanssa. Maisaan voit kirjautua osoitteessa www.maisa.fi.



Puhelinpalvelussa voit:
  • saada neuvontaa äitiys- ja lastenneuvola-asioissa
  • varata vastaanottoajan neuvolaan
  • perua neuvolan vastaanottoajan

Neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu toimii takaisinsoittopalveluna. Takaisin soitetaan arkisin kello 8–16.

Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Lisätietoja koronaan liittyen:



23.06.2021 11:19