Suoraan sisältöön

Ajanvaraus ja neuvonta

Huom! Puhelinpalvelussamme on valitettavasti ruuhkaa. Pahoittelemme viivettä.


Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa

Suosittelemme yli 15-vuotiaita käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.

Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.





Neuvolat ja perhekeskukset ovat auki koronasta huolimatta

  • Ilmoitamme asiakkaille mahdollisista muutoksista.
  • Asiakkaaseen ollaan aina suoraan yhteydessä, jos aika perutaan.
  • Raskauden ajan neuvolakäynnille puoliso voi tulla halutessaan mukaan.
  • Lapsen neuvolakäynnille voi tulla korkeintaan kaksi henkilöä vastaanotolle tulevan lapsen lisäksi.
  • Rokotusohjelman mukaiset rokotukset jatkuvat normaalisti myös poikkeusolojen aikana.
  • Lisätietoa neuvolatoiminnan muutoksista löydät Ajankohtaista-osiosta.

Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Jos epäilet koronavirustartuntaa, lue ohjeet Helsingin koronavirussivustolta.


Sähköinen asiointi 24 h

Sähköisessä asioinnissa voit:

  • varata ajan neuvolan terveydenhoitajalle
  • siirtää tai perua varaamiasi aikoja
  • lähettää viestin tai yhteydenottopyynnön omalle terveydenhoitajallesi
  • saada tekstiviestimuistutuksen ajanvarausajasta

Sähköinen asiointi vaatii toimiakseen neuvolan asiakkuuden ja sähköisen asioinnin sopimuksen. Kun käytät sähköista asiointia ensimmäisen kerran, täytä sopimus kohdassa terveydenhuollon lomakkeet.

Lapsen puolesta-asiointia varten voit tulostaa paperisen lomakkeen asiointipalvelusta. Tuo allekirjoitettu sopimus neuvolaan tai terveysasemalle.

Chat-palvelu arkisin klo 10–12

Chatissa voit keskustella terveydenhoitajan kanssa anonyymisti. Jos haluat hoitaa omia asioitasi, hoitaja pyytää sinua tunnistautumaan.

Tunnistautumisen avulla voimme neuvoa sinua henkilökohtaisemmin. Tunnistautuminen tukee yleisimpiä laitteita ja selaimia.

Löydät chatin ruudun oikeasta alalaidasta.

NeRo-neuvolarobotti ei valitettavasti ole tällä hetkellä käytössä.

Puhelinpalvelu arkisin klo 8–12 puh. 09 310 55530

Puhelinpalvelussa voit:
  • saada neuvontaa äitiys- ja lastenneuvola-asioissa
  • varata vastaanottoajan neuvolaan
  • perua neuvolan vastaanottoajan

Neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu toimii takaisinsoittopalveluna. Takaisin soitetaan arkisin kello 8–16.

Huom. Puhelinpalvelu on ruuhkainen. Voit hoitaa asiasi myös sähköisessä asioinnissa.



Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Lisätietoja koronaan liittyen:



02.12.2020 14:51