Suoraan sisältöön

Ajanvaraus ja neuvonta

Huom! Puhelinpalvelussamme on valitettavasti ruuhkaa. Pahoittelemme tilannetta.


Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa

Suosittelemme yli 12-vuotiaita käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.

Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.


Uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttö siirtää 3–6-vuotiaiden määräaikaistarkastuksia

Neuvolassa ei tehdä terveydenhoitajan tekemiä 3–6-vuotiaiden määräaikaistarkastuksia 1.3.–16.5.2021 uuden Apotti-tietojärjestelmän käyttöönoton takia. Tämän vuoksi aikoja ei voi varata kyseiselle ajanjaksolle myöskään sähköisen asioinnin kautta. Lasten rokotusohjelman mukaisiin rokotuksiin voi varata tarvittaessa 15 min rokotusajan puhelinpalvelusta.

Jos huoltajilla ilmenee huolta lapsen liittyen, asiasta voi laittaa sähköisen viestin omalle terveydenhoitajalle tai olla yhteydessä puhelinpalveluun.

17.5.2021 jälkeen vastaanottoaikoja terveydenhoitajien tekemiin leikki-ikäisten tarkastuksiin on jälleen normaalisti saatavilla. Sähköinen ajanvaraus toukokuun ajanvarauksiin aukeaa helmikuun puolessa välissä (15.2.), ja aikoja on varattavissa ajanvaraushetkestä aina 3 kuukautta eteenpäin. Kesällä leikki-ikäisten tarkastuksia tehdään normaalisti.


Influenssarokotuksia vielä tarjolla neuvoloissa

Rokotamme neuvoloissa raskaana olevia naisia ja neuvolaikäisiä lapsia (6 kk–6 v.) niin kauan kun rokotteita riittää. Influenssarokotuksen saat neuvolakäynnin yhteydessä. Voit myös varata rokotusajan mihin tahansa neuvolaan.

Varaa lapsellesi aika näin

  1. Mene osoitteeseen asiointi.hel.fi.
  2. Kirjaudu asiointiin kohdasta Henkilöasiakkaat ja tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
  3. Valitse oikeasta laidasta kohta Terveydenhuollon ajanvaraus.
  4. Valitse lapsi jonka puolesta asioit
  5. Klikkaa painiketta Varaa uusi aika.
  6. Kohdassa Asiakkuus valitse Lapsen rokotusaika, neuvola.
  7. Kohdassa Palvelu valitse Lapsen rokotusaika, neuvola.

Voit varata ajan myös soittamalla arkisin klo 8–12 neuvolan puhelinpalveluun p. 09 310 55530.




Neuvolat ja perhekeskukset ovat auki koronasta huolimatta

  • Ilmoitamme asiakkaille mahdollisista muutoksista.
  • Asiakkaaseen ollaan aina suoraan yhteydessä, jos aika perutaan.
  • Raskauden ajan neuvolakäynnille puoliso voi tulla halutessaan mukaan.
  • Lapsen neuvolakäynnille voi tulla korkeintaan kaksi henkilöä vastaanotolle tulevan lapsen lisäksi.
  • Rokotusohjelman mukaiset rokotukset jatkuvat normaalisti myös poikkeusolojen aikana.
  • Lisätietoa neuvolatoiminnan muutoksista löydät Ajankohtaista-osiosta.

Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Jos epäilet koronavirustartuntaa, lue ohjeet Helsingin koronavirussivustolta.


Sähköinen asiointi 24 h

Sähköisessä asioinnissa voit:

  • varata ajan neuvolan terveydenhoitajalle
  • siirtää tai perua varaamiasi aikoja
  • lähettää viestin tai yhteydenottopyynnön omalle terveydenhoitajallesi
  • saada tekstiviestimuistutuksen ajanvarausajasta

Jotta voit käyttää sähköistä asiointia, sinun tulee olla jo neuvolan asiakas. Kun käytät sähköista asiointia ensimmäisen kerran, täytä sähköisen asioinnin sopimus kohdassa terveydenhuollon lomakkeet.

Lapsen puolesta-asiointia varten voit tulostaa paperisen lomakkeen asiointipalvelusta. Tuo allekirjoitettu sopimus neuvolaan tai terveysasemalle.

Chat-palvelu arkisin klo 10–12

Chatissa voit keskustella terveydenhoitajan kanssa anonyymisti. Jos haluat hoitaa omia asioitasi, hoitaja pyytää sinua tunnistautumaan.

Tunnistautumisen avulla voimme neuvoa sinua henkilökohtaisemmin. Tunnistautuminen tukee yleisimpiä laitteita ja selaimia.

Löydät chatin ruudun oikeasta alalaidasta.

NeRo-neuvolarobotti ei valitettavasti ole tällä hetkellä käytössä.

Puhelinpalvelu arkisin klo 8–12 puh. 09 310 55530

Puhelinpalvelussa voit:
  • saada neuvontaa äitiys- ja lastenneuvola-asioissa
  • varata vastaanottoajan neuvolaan
    • raskaana olevan ensimmäinen käynti varataan aina puhelimitse
  • perua neuvolan vastaanottoajan

Neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu toimii takaisinsoittopalveluna. Takaisin soitetaan arkisin kello 8–16.

Huom. Puhelinpalvelu on ruuhkainen. Voit hoitaa asiasi myös sähköisessä asioinnissa.

Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Lisätietoja koronaan liittyen:



04.02.2021 14:05