Suoraan sisältöön

Ajanvaraus ja neuvonta

Ei sairaana neuvolaan

Muistutamme, että äitiys- ja lastenneuvolaan ei saa tulla sairaana. Voit varata tarvittaessa uuden neuvola-ajan puhelimitse neuvolan puhelinpalvelusta p. 09 3105 5530 tai sähköisestä palvelusta.

Mikäli epäilet koronavirustartuntaa, lue täältä toimintaohjeet.


arabia: ه لا يجوز المجيء إلى استشارات الأمومة والطفولة (neuvola) والشخص مريض
somali: iyadoo la jiran yahay aan rugta caafimaadka hooyada iyo dhallaanka la imaan karin
sorani: ڕاوێژگەی دایکان و منداڵان
venäjä: что при наличии симптомов болезни приходить в консультацию для беременных и новорожденных, а также в детскую консультацию нельзя


Kutsu rokotuskäynnille – osalta lapsilta jäänyt kevään aikana neuvolakäyntejä väliin

Koronatilanteen vuoksi monen lapsen neuvolakäynti ja rokotukset ovat jääneet toteutumatta. 

Kutsumme kaikki 1.1.–30.4. välillä määräaikaistarkastuksista pois jääneet lapset rokotuskäynnille lastenneuvolaan ajalla 18.5.–31.8. 

Ajan rokotukseen voi varata sähköisen asioinin kautta tai neuvolan puhelinpalvelusta, jos teillä ei ole sopimusta lapsenne puolesta asioinnista.

Katso tarkemmat tiedot


Neuvolat ja perhekeskukset ovat auki

Neuvolat ja perhekeskukset ovat auki koronaviruksesta huolimatta. Ilmoitamme mahdollisista muutoksista. Asiakkaaseen ollaan aina suoraan yhteydessä, jos aika perutaan. Raskauden ajan neuvolakäynnille puoliso voi tulla halutessaan mukaan ja lapsen neuvolakäynnille voi tulla korkeintaan kaksi henkilöä vastaanotolle tulevan lapsen lisäksi.

Jos sinulla tai lapsellasi on ylähengitystie-oireita tai olet muuten sairaana, peru neuvola-aika ja varaa uusi neuvolan puhelinpalvelusta p. 09 3105 5530 tai sähköisestä palvelusta.

Hyödynnäthän sähköisiä palveluita aikojen siirtämisessä ja perumisessa, voit jättää myös omalle terveydenhoitajalle viestin sähköisen asioinnin kautta. Neuvolan chat on auki arkisin kello 10–14. Kiireettömissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä epidemian laannuttua.

Neuvolan puhelinpalvelusta ei saa neuvontaa koronavirustartuntatilanteessa, tarkista ohjeet miten toimia verkkosivuiltamme.

Rokotusohjelman mukaiset rokotukset jatkuvat normaalisti myös poikkeusolojen aikana. Sairaana ei kuitenkaan saa neuvolaan tulla.

Neuvolatoiminnan muutoksista saat tietoa Ajankohtaista-osiosta.

Sähköinen asiointi

Sähköisessä asioinnissa voit

  • varata ajan neuvolan terveydenhoitajalle
  • lähettää viestin tai yhteydenottopyynnön omalle terveydenhoitajallesi
  • siirtää tai perua sähköisesti varaamiasi aikoja
  • saada tekstiviestimuistutuksen ajanvarausajasta.

Sähköinen asiointi vaatii toimiakseen neuvolan asiakkuuden ja sähköisen asioinnin sopimuksen. Lisätietoa sähköisen asioinnin mahdollisuuksista

Neuvolan puhelinpalvelu

Puhelinpalvelu, jossa on takaisinsoitto, ma–pe klo 8–14  puh. 09 3105 5530

Neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu palvelee 15.6.–9.8.2020 arkisin klo 8–13 puh. 09 310 55530.

Neuvoloiden chat-palvelu palvelee 15.6.–9.8.2020 klo 11–13.

Huom! Torstaina 9.7 puhelinpalvelu klo 8-11.00 

NeRo-neuvolarobotti vastaa neuvolan asiakkaita mietityttäviin asioihin kaikkina vuorokauden aikoina.

Puhelinpalvelusta voit

  • saada neuvontaa äitiys- ja lastenneuvola-asioissa
  • varata vastaanottoajan neuvolaan
  • perua neuvolan vastaanottoajan


Chat-palvelu ja NeRo-neuvolarobotti

NeRo-neuvolarobotti vastaa neuvolan asiakkaita mietityttäviin kysymyksiin kaikkina vuorokauden aikoina. Voit käynnistää palvelun tämän sivun oikeasta alareunasta. Palvelu on tarkoitettu äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaille. Voit kysyä Nerolta lapsen kasvuun tai kehitykseen sekä raskauteen liittyvien pulmien lisäksi myös hampaiden hoitoon, puheen kehitykseen ja ravitsemukseen liittyviä kysymyksiä.

Tietyissä tilanteissa NeRo voi yhdistää sinut terveydenhoitajalle, esimerkiksi jos sinulla on supistuksia tai olet huolissasi vauvasi itkusta. Voit myös halutessasi itse kertoa NeRolle että haluat keskustella terveydenhoitajan kanssa. Helsingin neuvolan chat-palvelussa terveydenhoitaja on paikalla arkisin klo 10-14.

Chatissa voit keskustella terveydenhoitajan kanssa anonyymisti ja tarvittaessa terveydenhoitaja pyytää sinua tunnistautumaan. Tunnistautumisen avulla voimme neuvoa sinua henkilökohtaisemmin. Tunnistautuminen tukee yleisimpiä laitteita ja selaimia.

Miten chatbot toimii?

Chatbotin kanssa voi puhua kuin ihmiselle. Lauseet kannattaa muodostaa yksinkertaiseksi ja kysyä yksi asia kerrallaan. Botille voit kertoa mikä pulma sinulla on, esimerkiksi ”imetys sattuu ” tai kysyä ”mitä raskausaikana saa syödä?”.

Huomioithan, että NeRo ei osaa vielä vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta esitetyt kysymykset auttavat NeRoa oppimaan koko ajan lisää.




09.07.2020 10:37