Suoraan sisältöön

Ajanvaraus ja neuvonta

Käytä kasvomaskia sosiaali- ja terveyspalveluissa

Suosittelemme 12 vuotta täyttäneitä käyttämään kasvomaskia kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteissä.

Lue lisää maskisuosituksesta Helsingin koronavirussivustolta.


Koronarokotetta suositellaan raskaana oleville

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelevat raskaana olevia ottamaan koronavirusrokotuksen. Koronavirus muuttuu hieman jatkuvasti, ja uusilta virusmuodoilta on vaikea suojautua muutoin kuin koronavirusrokotteella. Koronarokotteen voi ottaa missä tahansa raskauden vaiheessa ja imetyksen aikana. Rokotteen voi ottaa myös, jos suunnittelee raskautta.

Lue lisää THL:n sivuilta
Lisätietoa koronarokotuksista helsinkiläisille

Ei sairaana neuvolaan

Älä tule äitiys- ja lastenneuvolaan sairaana.

Peru aikasi ja varaa uusi aika Maisa-asiakasportaalissa.

Voit ottaa yhteyttä myös chatissa ma–pe klo 10–14. Chatin löydät ruudun oikeasta alalaidasta.

Mikäli epäilet koronavirustartuntaa, lue täältä toimintaohjeet.
Ohjeita eri kielillä:



Neuvolat ja perhekeskukset ovat auki koronasta huolimatta

  • Ilmoitamme asiakkaille mahdollisista muutoksista.
  • Asiakkaaseen ollaan aina suoraan yhteydessä, jos aika perutaan.
  • Raskauden ajan neuvolakäynnille puoliso voi tulla halutessaan mukaan.
  • Lapsen neuvolakäynnille voi tulla korkeintaan kaksi henkilöä vastaanotolle tulevan lapsen lisäksi.
  • Rokotusohjelman mukaiset rokotukset jatkuvat normaalisti myös poikkeusolojen aikana.
  • Lisätietoa neuvolatoiminnan muutoksista löydät Ajankohtaista-osiosta.

Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Jos epäilet koronavirustartuntaa, lue ohjeet Helsingin koronavirussivustolta.


Sähköinen asiointi 24 h

Ota Maisa käyttöön!


Sosiaali- ja terveyspalvelut sähköisesti mukanasi

Maisa on uusi sähköisen asioinnin kanava Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaille.

Tutustu Maisaan verkossa osoitteessa www.maisa.fi tai lataa maksuton Maisa-mobiilisovellus puhelimeesi iOS- tai Android-sovelluskaupasta.

Huom! Ammattilaiset vastaavat tavallisesti Maisan kautta lähettämääsi viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa.

Lue lisää Maisasta


Chat-palvelu ja NeRo-chatbot

Helsingin neuvolan chatbot NeRo palvelee neuvolan asiakkaita vuorokauden ympäri. Terveydenhoitaja on paikalla chat-palvelussa arkisin klo 10–14. Voit tänä aikana kertoa NeRolle, että haluat keskustella terveydenhoitajan kanssa. Jos haluat hoitaa omia asioitasi, hoitaja pyytää sinua tunnistautumaan.

Huomioithan, että NeRo ei osaa välttämättä vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta esitetyt kysymykset auttavat NeRoa oppimaan koko ajan lisää.

Löydät chatin ruudun oikeasta alalaidasta.

Puhelinpalvelu arkisin klo 8–14 puh. 09 310 55530


Puhelinpalvelussa voit:
  • saada neuvontaa äitiys- ja lastenneuvola-asioissa
  • varata vastaanottoajan neuvolaan
  • perua neuvolan vastaanottoajan

Neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu toimii takaisinsoittopalveluna. Takaisin soitetaan arkisin kello 8–16.

Neuvolan puhelinpalvelu ei palvele koronavirukseen liittyvissä asioissa

Lisätietoja koronaan liittyen:



31.03.2022 11:28