Suoraan sisältöön

Välbefinnande i familjen

Välbefinnande under vardagen bygger på grundläggande saker såsom vila, föda, motion, gemensamma stunder och goda mänskliga relationer. En fungerande vardag gör att hela familjen mår bättre.

Isä, äiti ja lapsi viettämässä yhteistä aikaa olohuoneessa.

En fungerande vardag är en av grundpelarna för familjens välbefinnande. Till en fungerande vardag hör fungerande rutiner, tidshantering och regler. För dessa kan du få tips och tankar från hantera vardagen och tidtabeller-sidan.

Att sammanjämka arbete och familjeliv kan orsaka stress. Föräldrarna kan tillsammans komma överens om vem som först satsar mer på sin karriär medan barnen är små. Sedan ska rollerna bytas i jämställdhetens tecken. I bästa fall kunde bägge ha en jämn karriärutveckling medan barnen är helt små, men det här är inte möjligt för alla. Barnen är trots allt bara små en liten stund, och det säkra anknytningsförhållandet som är viktigt för barnets välfärd skapas medan barnet är litet. Det lönar sig att inte arbeta för mycket i småbarnsfamiljer. Föräldrarna bör jämlikt dela på hemarbets- och barnavårdsbördan.

Vardagen känns trevlig och ljus medan ens mänskliga relationer är i skick. Men man måste dock arbeta för att upprätthålla dessa relationer. Det lönar sig att komma ihåg dagliga goda stunder med både sin partner och med sina barn. Parförhållandet förändras i och med olika livsskeden. Det finns mer information om parförhållandefärdigheter på Befolkningsförbundets och Mannerheims barnskyddsförbunds sidor. Om det uppstått problem i parförhållandet som man inte själv kan lösa, kan man beställa en tid hos Helsingfors stads parterapi. Sätt att öka på glädjen i föräldraskapet hittas i Glädje i föräldraskapet-delen. Därtill finns på sidan Tillsammans med familjen tips om lämpliga aktiviteter för familjer. Kom ihåg att också ta hand om dina vänskapsförhållanden, då delad glädje är dubbel glädje, och dina vänner stöder dig när livet är svårt.

För välbefinnande och för att orka är vila och sömn viktiga. Ofta vill föräldrarna efter att barnen somnat ha en egen, lugn tid, men det leder ofta till att man är trött nästa morgon. Även en vuxen bör se till att hen sover tillräckligt. Man bör se till att man återhämtar sig efter arbets- eller studiedagen, och till exempel ta sig en liten stund att lugna ner sig innan man börjar med matlagning och kvällsbestyren. Om föräldrarna och barnen har massor med hobbyn och andra aktiviteter, kan det hända att barnets vardag är onödigt fyllt med verksamheter och saker att göra. Det kan vara bra även för barnet att tillbringa några kvällar i veckan enbart hemma med den egna familjen för att slappna av. Endel barn blir så belastade av sin dag i daghemmet eller skolan att de på kvällen bara vill ta det lugnt hemma.

Att ta hand om kroppens välbefinnande stöder också den psykiska orken. Människan behöver motion för att må bra. Friluftsaktiviteter kan lugna ner sinnet, få en att må bra, och hjälper en också att sova bättre. Gemensamma friluftsaktiviteter för familjen är ett bra sätt att avslappnat tillbringa tid tillsammans. Var och en kan i tur och ordning föreslå olika aktiviteter utomhus. Ofta är barnen lugnare på kvällen om de fått röra på sig utomhus tillräckligt under dagen. Många hittar nya vänner genom sina motionshobbyer, och upplever att det är viktigt att de har någon egen sak som de kan göra för att glömma resten av vardagen.

Mångsidig kost och regelbundna mattider stöder orkande. Även om man har bråttom bör man inte ersätta måltider med mellanmål, eftersom det kan leda till att man blir trött eller uppretad, eller att man senare äter något ohälsosamt när man är hungrig. För både vuxna och barn är regelbundna måltider en del av en hälsosam vardag. Ibland är det bra att äta något gott, men man ska inte lära barnen vanan att hela tiden småäta.

Förmågan att kunna reglera sina egna känslor är viktig för mänskliga relationer. Barnen övar på att reglera sina egna känslor och sina egna handlingar. En förälder visar med sitt eget exempel hur man kan reglera svåra känslor, och lär barnet reglera sina egna. Det är viktigt att komma ihåg att inga känslor är fel eller dåliga, men handlingar som att slå någon när man är arg är. Ibland är det svårt även för föräldrar att reglera sin egen irritation. Då är det bra att stanna upp för ett ögonblick innan man gör något. Man kan lugna ner sig själv genom att till exempel räkna till hundra, dricka ett glas kallt vatten eller genom att andas djupt in och ut tio gånger. Man kan öva på att lugna ner sig tillsammans med barnen till exempel genom mindfulness-videon riktade till barn. Man kan även göra det lättare att somna genom att lyssna på handledda avslappningsövningar eller lugn musik. Oivamieli.fi-sidan (på finska) bjuder på mångsidiga övningar som lämpa sig för både vuxna och barn.

Tips för att orka bättre:

  1. Kom ihåg att tänka på dina egna behov. I vardagsruljangsen är det lätt att glömma sig själv. Stanna upp och fundera vad du egentligen behöver och vad du vill göra.
  2. Ordna egentid för dig själv till exempel en liten stund per dag, en timme per vecka eller en dag per månad. Ibland måste du säga nej till något annat för att få egentid.
  3. Kom ihåg att ditt välbefinnande är viktigt för hela familjens välbefinnande. Om du tänker på din egen ork har du bättre möjligheter att tillbringa tid med familjen och njuta av den. Då mår också dina barn och övriga familjemedlemmar bättre. Källa: psykiatern Ben Furman, MuksuoppiAppi (på finska).

Om ett barn är olyckligt på grund av ett visst problem kan du hjälpa barnet att med hjälp av Muksuoppi lära sig en färdighet som hjälper hen att övervinna problemet.

  • Men vilka färdigheter som ökar lycka kan ett barn lära sig om hens problem är sådant att det inte går att göra något åt det?
  • Vad kan man göra om ett barn är olyckligt även om hen inte har något särskilt problem?
  • I listan nedan finns en rad färdigheter som gör barn lyckligare. De är livsfärdigheter som främjar det mentala välbefinnandet hos såväl barn som vuxna.

Tacksamhet

Tacksamhet är en emotionell färdighet som gör människan lyckligare. Tacksamhet är en förmåga som kan övas på många olika sätt. Du kan hjälpa barnet att öva tacksamhet till exempel genom att lära barnet att varje kväll fundera på allt det som hänt under dagen som hen kan vara tacksam över.

Att hjälpa andra

Att hjälpa andra, utföra olika slags goda gärningar och även att ta hand om djur och växter ger människan tillfredsställelse och hör henne på gott humör.Du kan främja ditt barns lycka och välbefinnande genom att lära barnet att göra olika slags goda gärningar och genom att prata med barnet om hur dessa gärningar påverkar barnet.

Att lugna sitt sinne

Avslappning, lugn och ro, reflektion, bön, yoga, Tai Chi, mindfulness, hypnos, neurobiofeedback… Kärt barn har många namn. Att lugna sitt sinne är en förmåga som främjar hälsan, förbättrar hjärnverksamheten och gör människan lyckligare.Du kan främja ditt barns lycka genom att lära hen (eller genom att tillsammans med barnet öva) en metod för att lugna sinnet med hjälp av vilken barnet kan främja sitt eget välbefinnande.

Glädje över att lyckas

En faktor för lycka är förmågan att känna glädje över att man lyckats med något. Det är en färdighet som vuxna kan lära barn.Du kan öka ditt barns förmåga att känna glädje över att lyckas genom att själv fästa mer uppmärksamhet vid barnets (även små) framsteg.Du kan till exempel göra tummen upp eller high five varje gång du märker att barnet lyckas med något hen gör. När barnet lär sig att märka att hen lyckats med något kan du fortsätta öva färdigheten genom att prata med barnet om dess framsteg bland annat genom att fråga

  • hur barnet förklarar det att hen lyckades,
  • vem som hjälpte eller uppmuntrade barnet att lyckas och
  • vem barnet skulle kunna berätta om sina framsteg för.

Att hälsa

Att vänligt hälsa på andra människor är en vardaglig färdighet som har en positiv inverkan på människans välbefinnande.Du kan hälsa vänligt till exempel genom att ta i hand, krama eller fråga den andra hur det går. När människor visar intresse för och uppmärksammar varandra, främjar de samtidigt varandras välbefinnande.

Du kan lära ditt barn färdigheten att hälsa på många olika sätt, bland annat genom att

  • lära barnet att hälsa vackert på andra människor,
  • visa barnet hur man hälsar i olika kulturer och
  • öva hur man säger vänliga saker till andra och frågar hur det går.

Att njuta av naturen

Naturen har en betydande inverkan när det handlar om att främja människans mentala hälsa och lycka. Du kan främja ditt barns lycka genom att lära barnet att njuta av

  • att vistas i naturen
  • att göra olika saker med koppling till naturen, till exempel att sköta djur eller växter.

Motion och idrott

Motion och fysisk ansträngning främjar i allmänhet människans psykiska välbefinnande. Du kan främja ditt barns lycka genom att ge barnet möjligheter att röra på sig. All motion ökar barnets välbefinnande, oberoende om det är klättring, vandring, bollspel, simning, gymnastik, cykling eller något annat.Lagsporter har den fördelen att de samtidigt hjälper barn att utveckla sina sociala färdigheter. Om möjligt, främja barnets motion genom att lära barnet att tycka om en sådan motionsform som du själv tycker om.

Att lära sig nya färdigheter

Människor får mycket glädje av att lära sig olika färdigheter. Genom att lära sig vilken färdighet som helst får man livsglädje och blir på gott humör. Man kan uppleva glädje över att lyckas till exempel genom att lära sig ett språk, baka, teckna, spela ett instrument eller lära sig datorspråk. Dessutom får detta människan att känna tacksamhet gentemot de personer som hjälpt och uppmuntrat hen.

Att spexa

Barn älskar alla typer av spexande: att spela pajas, uppträda, berätta vitsar, skratta, fnittra, skämta, göra hyss, klä ut sig, kittlas, ha kuddkrig och så vidare. Ett gott skratt förlänger livet, och det gör också människan lyckligare. Förmågan att skratta och skoja är en färdighet som vissa människor föds med. Den är också en egenskap som man kan lära sig genom att öva. Fundera på hur du kan uppmuntra ditt barn att lära sig den ädla konsten att spexa. Den är en värdefull förmåga som har en positiv inverkan på människans mentala välbefinnande livet ut.

Barn tycker också om många andra saker än att titta på film och spela datorspel. Att spela brädspel, teckna, leka, ordna fest, gå på besök, stoja, klättra, skådespel, uppträda, lägga pussel, lösa gåtor, spexa… Listan är oändlig.Gör roliga saker tillsammans med ditt barn, gärna sådana saker som också du själv tycker om. Det är ett naturligt sätt att göra både dig själv och barnet lyckligare.

Optimism

Optimism har en koppling till lycka. Optimism är en medfödd egenskap hos vissa människor, men den är också en förmåga som kan övas. Du kan hjälpa ditt barn att tänka optimistiskt

  • genom att föregå med gott exempel
  • genom att tillsammans med barnet öva att tänka optimistiskt.

Ett sätt att öva sig i att tänka optimistiskt är att leka sådana lekar där man alltid när det händer något tråkigt tillsammans funderar på vad gott det eventuellt kan leda till. Till exempel om man häller ut mjölk på bordet kan man leka en tankelek där man funderar på vad gott det kanske leder till (i stället för att endast se det skedda i ett negativt sken).

Men de egna krafterna räcker inte alltid till. Då är det bra att söka hjälp, och inte försöka klara sig själv för länge, så att livet inte blir för tungt. Man kan be om hjälp från sina egna närmaste eller till exempel från stadens hemservice för barnfamiljer eller socialhandledare. Också organisationer erbjuder till exempel kamratstöd. Läs mer i avsnittet Brist på nätverk och stöd.



DELA
17.01.2020 14:10

Identiteetti ja itsetunto

Miten tukea lapsen itsetuntoa?

Kouluterveydenhuolto

Koulussa seurataan lapsen kasvua ja kehitystä