Suoraan sisältöön

Sömn och vila

Ett barn i utveckling behöver mycket sömn. Det är bra om barn i lågstadieåldern sover tio timmar varje natt. Du som förälder ansvarar för ditt barns sömn. 

Sömn och vila påverkar skolelevens

  • tillväxt och utveckling
  • inlärning, koncentrationsförmåga och kreativitet
  • humör och känsloliv
  • hälsa, motståndskraft och matlust.


I slutet av en aktiv dag sover en skolelev bra.

Tips för en god sömn för skolelever:

  • Lugna ner er på kvällen. 
    • Det är bra all lägga sig samma tid varje dag. Det borde inte vara några stora variationer mellan vardag och veckoslut.
    • Det är inte bra att syssla med ansträngande motion eller idrott sent på kvällen.
    • Det är bäst att låta bli att använda dator eller andra apparater under den sista timman innan barnet lägger sig.
    • Aktiviteter  och motion på dagen kan hjälpa barnet att sova.
  • Lugna ner er på natten.       
    • Om barnet har svårt att sova på grund av att det surfar på smarttelefonen, ta bort telefonen till natten. Du har rätt att begränsa ditt barns telefonanvändning.
  • Lugn miljö.       
    • Vädring före läggdags ger frisk luft.
    • En mörkläggningsgardin eller persienn gör rummet mörkare.
    • Det kan vara lättare att somna om rummet är städat.

Det är också viktigt att vila. Barnet kan behöva egen tid efter skolan. I synnerhet om barnet har många hobbyer kan vardagen bli tung. Ge barnet möjlighet att ibland bara vara och ta det lugnt.

Läs mer (på finska) på Mannerheims Barnskyddsförbunds Föräldranät.

 

 



DELA
08.03.2019 14:09