Internet, sociala medier och spel
Smarttelefoner, surfplattor och spelkonsoler är en del av barnens vardag. Många apparater är också en del av de vuxnas liv på ett annat sätt än tidigare.
I sina smarttelefoner har barn med sig internet, applikationer för sociala medier och meddelandetjänster samt de nyaste spelen. Därför kan det vara utmanande att sätta gränser för spelandet och användningen av telefonen. Det väsentliga är inte hur mycket tid ett barn tillbringar med olika apparater, utan vad hen gör med dem.
Fråga ditt barn vad hen spelar och hurdana tjänster i sociala medier hen och hens kompisar använder. Observera också åldersgränserna för tjänsterna i sociala medier (mer information: yle.fi). Den allmänna rekommendationen eller åldersgränsen för dessa tjänster är 13 år. Mer information om åldersgränserna för spel, filmer och TV-program finns på webbplatsen Nationella audiovisuella institutet.
Pelikasvattajan käsikirja, EHYT ry (på finska)
Spel- och internetberoende
Källa: psykiatern Ben Furman, applikationen MuksuoppiAppi
Föräldrar funderar ofta på
- hur länge barn ska få spela elektroniska spel och använda sina smarttelefoner och
- i vilken mån man bör begränsa användningen av sådana apparater.
I denna fråga uppstår det nuförtiden gräl mellan barn och föräldrar överallt i världen.
Furman tar inte ställning till vad som är lämplig skärmtid för barn i en viss ålder. Däremot berättar han hur du kan utnyttja Muksuoppis principer när du vill begränsa ditt barns skärmtid.
Det är lättare att börja än att sluta
Det är lättare att få ett barn att göra något annat än att få barnet att sluta göra något hen tycker om. Därför kan det vara bättre att inte försöka få ditt barn att sluta spela utan att i stället försöka få barnet att syssla mer med något som du vill att hen ska göra i stället för att spela.
- Fundera först på vad du vill att ditt barn ska göra i stället för att spela.
- När du sedan pratar med ditt barn, prata inte alls om spelandet, utan endast om det du vill att hen ska syssla mer med.
- Om du till exempel vill att barnet ska använda mer tid för läxorna (i stället för att spela), nämn inget om spelandet. Prata i stället med barnet om hur hen skulle lyckas med att använda mer tid för läxor.
Visa förståelse
Visa förståelse när du pratar med barnet om att du skulle vilja att hen använder mer tid för att göra något sådant som du vill att hen ska lägga tid på. Till exempel ”Jag vet att det inte är lätt för dig att göra läxor när du har så mycket intressantare saker att göra.”
Fundera på lösningar tillsammans med barnet
Låt barnet vara med och fundera på vad som skulle hjälpa hen att syssla mer med det du vill att hen ska göra. Till exempel ”Hur skulle du kunna lägga mer tid på läxorna? Vad skulle kunna hjälpa dig med det?”
Om du inte pratar om att begränsa spelandet utan bara om de saker som barnet lämnar ogjorda på grund av spelandet är det lättare att ta i bruk stegen i Muksuoppi. Nu kan du fråga bland annat:
- Hur borde barnet lära sig att gå tillväga för att hen skulle kunna syssla mer med sådana saker som du vill att hen ska göra?
- Vilken nytta skulle barnet och andra människor ha av att hen skulle lära sig att reservera mer tid för att göra de andra sakerna?
- Vad skulle barnet vilja kalla den konsten?
- Vilka personer skulle barnet vilja be uppmuntra hen?
Och framför allt:
- Hur kan du och de övriga familjemedlemmarna vid behov påminna barnet om denna tidsanvändningsfråga på ett vänligt sätt som hen själv accepterar?
Sammanfattning
Om du vill ingripa i ditt barns överdrivna spelande eller telefonanvändning och normal begränsning inte ger önskat resultat, prova ett annat tillvägagångssätt.
Istället för att du försöker begränsa ditt barns skärmtid, fundera tillsammans med barnet på vad som skulle hjälpa hen att syssla mer med det du önskar hen ska göra i stället för att spela.
24.07.2020 13:23
Källa: psykiatern Ben Furman, applikationen MuksuoppiAppi
Föräldrar funderar ofta på
- hur länge barn ska få spela elektroniska spel och använda sina smarttelefoner och
- i vilken mån man bör begränsa användningen av sådana apparater.
I denna fråga uppstår det nuförtiden gräl mellan barn och föräldrar överallt i världen.
Furman tar inte ställning till vad som är lämplig skärmtid för barn i en viss ålder. Däremot berättar han hur du kan utnyttja Muksuoppis principer när du vill begränsa ditt barns skärmtid.
Det är lättare att börja än att sluta
Det är lättare att få ett barn att göra något annat än att få barnet att sluta göra något hen tycker om. Därför kan det vara bättre att inte försöka få ditt barn att sluta spela utan att i stället försöka få barnet att syssla mer med något som du vill att hen ska göra i stället för att spela.
- Fundera först på vad du vill att ditt barn ska göra i stället för att spela.
- När du sedan pratar med ditt barn, prata inte alls om spelandet, utan endast om det du vill att hen ska syssla mer med.
- Om du till exempel vill att barnet ska använda mer tid för läxorna (i stället för att spela), nämn inget om spelandet. Prata i stället med barnet om hur hen skulle lyckas med att använda mer tid för läxor.
Visa förståelse
Visa förståelse när du pratar med barnet om att du skulle vilja att hen använder mer tid för att göra något sådant som du vill att hen ska lägga tid på. Till exempel ”Jag vet att det inte är lätt för dig att göra läxor när du har så mycket intressantare saker att göra.”
Fundera på lösningar tillsammans med barnet
Låt barnet vara med och fundera på vad som skulle hjälpa hen att syssla mer med det du vill att hen ska göra. Till exempel ”Hur skulle du kunna lägga mer tid på läxorna? Vad skulle kunna hjälpa dig med det?”
Om du inte pratar om att begränsa spelandet utan bara om de saker som barnet lämnar ogjorda på grund av spelandet är det lättare att ta i bruk stegen i Muksuoppi. Nu kan du fråga bland annat:
- Hur borde barnet lära sig att gå tillväga för att hen skulle kunna syssla mer med sådana saker som du vill att hen ska göra?
- Vilken nytta skulle barnet och andra människor ha av att hen skulle lära sig att reservera mer tid för att göra de andra sakerna?
- Vad skulle barnet vilja kalla den konsten?
- Vilka personer skulle barnet vilja be uppmuntra hen?
Och framför allt: - Hur kan du och de övriga familjemedlemmarna vid behov påminna barnet om denna tidsanvändningsfråga på ett vänligt sätt som hen själv accepterar?
Sammanfattning
Om du vill ingripa i ditt barns överdrivna spelande eller telefonanvändning och normal begränsning inte ger önskat resultat, prova ett annat tillvägagångssätt.
Istället för att du försöker begränsa ditt barns skärmtid, fundera tillsammans med barnet på vad som skulle hjälpa hen att syssla mer med det du önskar hen ska göra i stället för att spela.